• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 1 خرداد 1398
کد مطلب : 56596
+
-

اختراع دوباره فوتبال

معمولا تغییرات در قوانین فوتبال از سوی فیفا اعمال می‌شود. فیفا تغییرات تازه را در جام جهانی نوجوانان یا یک لیگ رده چندمی آزمایش و سپس آن را به بقیه فدراسیون‌ها ابلاغ می‌کند. این‌بار یوفا در حال پیشدستی از فیفاست. چندی پیش در اجلاس سالانه تصویب شد که فوتبال با قوانین تازه‌ای دنبال شود. حالا یوفا تصمیم گرفته پیش از آغاز رسمی این قوانین از سوی فیفا، خودش آنها را در لیگ قهرمانان اروپا در فصل آینده اجرا کند. قوانین یوفا به این شرح است:
  برای جلوگیری از اتلاف وقت، از این پس هیچ‌یک از بازیکنان حریف حق حضور در دیوار دفاعی در لابه‌لای بازیکنان تیم دفاع‌کننده مقابل ضربات ایستگاهی را ندارند و باید دست‌کم یک متر از این دیوار فاصله بگیرند.
  برای آغاز بازی از کنار دروازه یا شروع ضربه ناشی از آفساید و خطای اعلام شده داخل محوطه جریمه، بازیکن تیم آغازکننده دیگر نیازی نیست توپ را به بیرون از محوطه جریمه پاس بدهد و بازیکن هم‌دسته‌اش می‌تواند داخل باکس توپ را پاس بگیرد و بازیکنان حریف تا پیش از لمس توپ توسط بازیکن دوم حق ورود به محوطه جریمه را ندارند.
  دیگر دراپ‌بال نخواهیم داشت و اگر بازی درون محوطه جریمه متوقف شده باشد،داور توپ را در اختیار دروازه‌بان قرار می‌دهد. وسط زمین هم توپ به تیمی می‌رسد که آخرین‌بار و پیش از متوقف شدن بازی آن را در اختیار داشته و بازیکنان حریف باید 4 متر از دریافت‌کننده توپ فاصله بگیرند.
 مهاجم اگر با دست گل بزند یا موقعیت خلق کند حتی درصورتی که عمدی نباشد، خطای هند او گرفته خواهد شد.
  هر توپی که به‌دست بخورد یا دست به توپ برخورد کند، اگر دست بالاتر از شانه بازیکن باشد، خطای هند است مگر آنکه بازیکن توپ را محکم به بازیکن دیگری کوبیده باشد.
  دروازه‌بان هنگام ضربات پنالتی باید یک پای خود را روی خط دروازه نگه دارد. او حق ندارد پیش از ضربه، تیر دروازه یا تور را لمس کند.
  برای پیشگیری از اتلاف وقت، بازیکن موقع تعویض باید از نزدیک‌ترین نقطه زمین را ترک کند و دیگر نیازی نیست تا خط وسط زمین و به سمت بازیکن در حال ورود برود.
  از این پس داور می‌تواند به مربیان کارت زرد یا قرمز نشان بدهد.
  کاپیتانی که سکه به نفع تیم او افتاده، می‌تواند زمین یا توپ را انتخاب کند. پیش از این او حق انتخاب زمین را داشت.
  تعداد 12بازیکن حق حضور در لیست ذخیره‌ها دارند. یعنی 5نفر به تعداد مجاز قبلی افزوده شده است. این قانون در فینال لیگ قهرمانان بین لیورپول و تاتنهام هم اجرا خواهد شد.
         
نکته: برخی رسانه‌های اروپایی اعلام کرده بودند که در تغییرات جدید، ضربات پنالتی دیگر ریباند نخواهد داشت و بازیکنان نمی‌توانند با توپ برگشتی کاری انجام دهند. چنین چیزی رأی نیاورد و اعضا معتقد بودند در صورت برگشت توپ توسط دروازه‌بان یا تیر دروازه، بازی جریان خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید