• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 31 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56497
+
-

گوگل و دوستان در مقابل هواوی

گوگل به‌خاطر تحریم‌های دولت ترامپ ارائه سرویس‌های خود را به گوشی‌های جدید هواوی متوقف کرد و شرکت‌های مهم آمریکایی دیگر به این شرکت چیپ‌های خود را نمی‌فروشند

گوگل و دوستان در مقابل هواوی

هواوی به‌عنوان دومین تولید‌کننده گوشی‌های هوشمند جهان که در میان طرفداران ایرانی اندروید هم شناخته شده است
به‌خاطر محدودیت‌های اعمال شده از سوی شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکا ازجمله گوگل، اینتل، کوالکام و چند تولید‌کننده چیپ دیگر وارد مرحله جدیدی از مشکلات شده است. براساس محدودیت‌هایی که گوگل برای گوشی‌های جدید هواوی اعمال کرده احتمالا گوشی‌های اندرویدی این شرکت نمی‌توانند به سرویس‌ها و خدماتی مثل فروشگاه اپلیکیشن گوگل‌پل، جی‌میل، گوگل‌مپس، یوتیوب و سرویس امنیتی پلی‌پروتکت دسترسی داشته باشند. همچنین احتمالا گوشی‌‌های این شرکت دسترسی مستقیم به آپدیت‌های اندروید را از دست می‌دهند. براساس بیانیه‌ای که روز گذشته گوگل در اکانت اندروید خود در توییتر منتشر کرد گوشی‌‌های فعلی هواوی و برندهای زیر مجموعه آن که فعال هستند دسترسی به سرویس‌های گوگل خواهند داشت اما گوشی‌های جدید با مشکل روبه‌رو خواهند بود. به گزارش رویترز، این محدودیت‌ها و تحریم‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ به تازگی برای حفاظت از شبکه‌های کامپیوتری آمریکا در مقابل آنچه تهدید «نیروهای متخاصم خارج» خوانده شده وضعیت اضطراری اعلام کرد. به‌دنبال این فرمان وزارت بازرگانی آمریکا هواوی و ۷۰شرکت وابسته به آن را به لیست سیاهی موسوم به «فهرست موجودیت» اضافه کرد.



تحریم همه‌جانبه 
شاید برای بسیاری از مردم عادی نام هواوی با گوشی‌های موبایل اندرویدی گره خورده باشد اما این شرکت، تولید‌کننده بزرگ تجهیزات های‌تک در جهان است. براساس گزارش بلومبرگ، شرکت‌های مهم تولید چیپ آمریکا هم مجبور شده‌اند به این تحریم‌ها ملحق شوند. علاوه بر کوالکام و اینتل شرکت‌های Xilinx و Broadcom هم اعلام کرده‌اند تا اطلاع ثانوی امکان فروش چیپ‌های خود را به هواوی که در گجت‌های مختلف کاربرد دارد نخواهند داشت. اینتل چیپ‌های مربوط به سرورها و نیز پردازنده‌های لپ‌تاپ‌ها را در اختیار هواوی قرار می‌دهد. کوالکام هم پردازنده‌ها و مودم‌های خود را به این شرکت چینی عرضه می‌کند.





بحران در بازار اروپا و آمریکا 


شاید ماجرا در چین و کشورهای معدودی که از فروشگاه‌های جایگزین اپلیکیشن‌های اندروید استفاده می‌کنند یا خیلی میانه‌ای با سرویس‌های رسمی گوگل ندارند چندان مهم به‌نظر نرسید اما هواوی با اقدامات گوگل در فروش گوشی‌های خود در بازاهای مهم دیگر ازجمله اروپا و آمریکا به مشکل خواهد خورد. فروش گوشی‌های هواوی در اروپا در 3ماهه چهارم سال۲۰۱۸ با رشدی ۵۵درصدی به ۱۳.۳میلیون دستگاه رسید.



پیش‌بینی هواوی 
منابع نزدیک به شرکت هواوی می‌گویند این شرکت و زیرمجموعه‌های آن از نیمه دوم سال۲۰۱۸ خودشان را برای محدودیت‌های احتمالی آماده کرده‌اند. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد این شرکت برای حداقل ۳‌ماه چیپ‌های مورد نیاز خود را خریداری و انبار کرده است. مقام‌های هواوی همچنین از مدت‌ها قبل اعلام کرده‌اند که در حال طراحی سیستم عامل ویژه خود برای گوشی‌های تلفن همراه و لپ‌تاپ‌ها هستند. احتمالا به این ترتیب هواوی مجبور می‌شود به سمت استفاده از نسخه‌های پروژه کد منبع باز اندروید (AOSP) روی بیاورد. برای لپ‌تاپ‌ها هم احتمالا درصورت حل نشدن مشکل سیستم عاملی برای پایه لینوکس که منبع‌باز است درنظر گرفته می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :