• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 10 بهمن 1396
کد مطلب : 5626
+
-

علیرضا معتمدی:‌پروانه ویدئویی یا سینمایی چه ارتباطی به جشنواره دارد؟

 

«رضا» نخستین تجربه کارگردانی علیرضا معتمدی در حوزه فیلم بلند است. این فیلم پروانه ویدئویی دارد و بازیگرانی چون سحر دولتشاهی، ستاره پسیانی، افسر اسدی، سولماز غنی‌ و رضا داوودنژاد در آن ایفای نقش کرده‌اند. علیرضا معتمدی که از نویسندگان و منتقدان سینمایی است، نگارش فیلمنامه‌های سینمایی چون «متل قو»، «آقای هفت‌رنگ» و «صحنه جرم، ورود ممنوع» را در کارنامه خود دارد و به‌عنوان بازیگر و دستیار کارگردان هم در سینما فعالیت داشته‌است.

علیرضا معتمدی که به‌دلیل داشتن پروانه ویدئویی موفق به حضور در جشنواره سی و ششم فجر نشده است، درباره تفکیک پروانه ویدئویی و سینمایی به سایت هنروتجربه می‌گوید: «اصلی که وزارت ارشاد با استناد به آن اجازه تبدیل پروانه ویدئویی به سینمایی را نمی‌دهد، درک می‌کنم. من هم موافق این هستم که پروانه ویدئویی به سینمایی تبدیل نشود؛ به‌خاطر ظرفیت محدودی که برای اکران فیلم‌های تجاری و حرفه‎ای وجود دارد، اگر قرار باشد فیلم‌های ویدئویی هم پروانه‌شان تبدیل به سینمایی شود و آنها هم انتظار اکران عمومی داشته باشند، فشار زیادی روی سیستم نمایش در سینمای ایران خواهد آمد. بنابراین دلیل اصلی مخالفت مدیران سینمایی با تبدیل پروانه ویدئویی به سینمایی، وجود همین محدودیت در اکران است. اما در مورد جشنواره‌ها قضیه فرق می‌کند. جشنواره ربطی به اکران ندارد. جشنواره جایی است که باید فیلم‌های مستقل، هنری و تجربی را به نمایش بگذارد.»

او در ادامه به اهمیت داوری آثار ویدئویی و سینمایی در کنار هم اشاره می‎کند: «متأسفانه امسال جشنواره مسیر اشتباهی را درپیش گرفته است. جدا شدن سینمای مستقل و تجربی از این رویداد سینمایی، باعث می‌شود جشنواره تبدیل به ویترینی برای سینمای بدنه شود. نباید با استناد به استدلالی که نیمی از آن درست است، کاری کنیم که به جشنواره و فیلم‌های فیلمسازان لطمه وارد شود. البته فقط به‌خاطر فیلم خودم این حرف را نمی‌زنم بلکه فیلم‌های خوب بسیاری هستند که امسال به‌دلیل همین موضوع از جشنواره کنار گذاشته شده‌اند. به‌نظرم باید بند مربوط به فیلم‌های ویدئویی از آیین‌نامه جشنواره حذف شود و همه فیلم‌های با کیفیت فارغ از اینکه پروانه ویدئویی یا سینمایی دارند، در کنار هم نمایش داده شده و مورد قضاوت قرار گیرند.

دلیل اصلی مخالفت مدیران سینمایی با تبدیل پروانه ویدئویی به سینمایی، وجود همین محدودیت در اکران است اما در مورد جشنواره‌ها قضیه فرق می‌کند؛ جشنواره ربطی به اکران ندارد. جشنواره جایی است که باید فیلم‌های مستقل، هنری و تجربی را به نمایش بگذارد.»

او در پایان درباره فیلم «رضا» که تهیه‌کنندگی آن‌را کیومرث پور‌احمد برعهده دارد، هم توضیح می‎دهد: «رضا یک تجربه شخصی و فیلمی درباره شهر اصفهان است که همیشه دوستش داشتم. این اثر یک تجربه فرمالیستی است که در بخش خصوصی تولید شده و هیچ حمایت دولتی روی آن نبوده است. امیدوارم بتوانیم در سال آینده شرایط خوبی برای اکران این فیلم فراهم کنیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید