• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 28 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56157
+
-

بازخواست کنگره از ترامپ درباره جنگ ایران

کنگره آمریکا به اقدامات اخیر دولت در راستای تقابل با ایران واکنش نشان داده و خواستار توضیحات بیشتر شده است

جواد نصرتی ـ خبرنگار

اصرار عجیب جان بولتون بر تقابل نظامی با ایران، نه‌تنها درون دولت خود آمریکا مخالفانی همچون دونالد ترامپ دارد، که با نگرانی و تردیدهایی هم در داخل کنگره مواجه است و نمایندگان دمکرات و جمهوریخواه زیادی خواستار توضیحات شفاف کاخ سفید در این‌باره شده‌اند.
اقدامات دولت آمریکا در روزهای اخیر در خاورمیانه، نشانه‌های نگران‌کننده‌ای را از احتمال تقابل نظامی ایران و آمریکا به دنبال دارد. تندروهای دولت آمریکا، با رهبری جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور، خواستار برخورد نظامی با ایران هستند و همین موضوع، حالا باعث نگرانی اعضای کنگره هم شده است. به‌گزارش واشنگتن‌پست، هم اعضای دمکرات و هم اعضای جمهوریخواه کنگره، خواستار شفافیت بیشتر دولت درباره اطلاعات موجود شده‌اند. براساس گزارش‌های رسانه‌ای در آمریکا، کنگره از اینکه از تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌های دولت آمریکا کنار گذاشته شده به‌شدت گله‌مند است و اعضای آن به‌خصوص از این بسیار ناراحت هستند که بسیاری از تصمیم‌های مهم دولت آمریکا، ازجمله کاهش نفرات در سفارتخانه و اماکن دیپلماتیکش در عراق را، برای نخستین‌بار در روزنامه‌ها دیده‌اند.
شفاف نبودن اطلاعاتی که مبنای تصمیم‌گیری‌های دولت به شمار می‌رود، باعث بروز انتقادهای شدیدی علیه دولت ترامپ در کنگره شده است. در چنین فضایی، کاخ سفید تلاش کرده با برگزاری جلسات توجیهی برای اعضای رده بالای مجلس نمایندگان و سنا، کمی از بار انتقادها را کاهش دهد. اما خود این جلسات توجیهی، به محل تازه‌ای برای ابراز نگرانی سناتورها و نمایندگان مجلس تبدیل شده است. آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس، بعد از نخستین جلسه توجیهی دولت برای برخی اعضای کنگره، شدیدا درباره سیاست‌های دولت آمریکا درباره ایران ابراز نگرانی کرده و گفته است که به‌نظر می‌رسد دولت سیاست‌های درستی درباره ایران ندارد. او به سی‌ان‌ان گفته است: «به‌نظر می‌رسد ما در حال قرار دادن خودمان در وضعیتی هستیم که به جای اینکه امنیت ما را بیشتر کند، کمتر خواهد کرد.»
قرار است سه‌شنبه جلسات توجیهی برای تمامی سناتورها و نمایندگان مجلس آمریکا توسط مایک پمپئو وزیر امورخارجه، پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع و ژنرال دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا برگزار شود. با توجه به موج ضدجنگی که در کنگره وجود دارد، احتمال اینکه دولت آمریکا بتواند اعضای آن را با خود همراه کند، بسیار کم است. پنجشنبه، نانسی پلوسی، رئیس دمکرات مجلس نمایندگان تأکید کرد که به دولت آمریکا اجازه رسمی برای تقابل نظامی با ایران را نمی‌دهد. پلوسی با اشاره به گزارش‌های رسانه‌ای که فاش کرده‌اند ترامپ به‌شدت از تمایلات جنگ‌طلبانه برخی دستیارانش عصبانی است و برخلاف آنها فکر می‌کند، گفت: «چیزهایی که درباره رئیس‌جمهور می‌شنوم را دوست دارم؛ اینکه او علاقه‌ای به این کار ندارد (را دوست دارم).»
براساس گزارش نیویورک‌تایمز، ترامپ همچنین به شاناهان تأکید کرده است که نمی‌خواهد با ایران وارد جنگ شود. این روزنامه به نقل از مقامات دولت نوشته است که ترامپ، ترجیح می‌دهد به جای تقابل نظامی با ایران، وارد تعاملات دیپلماتیک شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید