• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 28 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56156
+
-

آمریکا و چین چرا سر 5G می‌جنگند؟

تجهیزات شبکه آینده موبایل جهان مرکز اصلی دعوای واشنگتن و پکن است

آمریکا و چین چرا سر 5G می‌جنگند؟

دونالد ترامپ به‌تازگی برای حفاظت از شبکه‌های کامپیوتری آمریکا در مقابل آنچه تهدید «نیروهای متخاصم خارج» خوانده شده، وضعیت اضطراری اعلام کرده است.
با امضای این فرمان از سوی ترامپ، شرکت‌های آمریکایی امکان استفاده از سخت‌افزارهای ارتباطی را که از سوی دولت تهدید امنیتی اعلام شود ندارند. هرچند شاید این دستور کلی به‌نظر برسد اما اکثر کارشناسان فناوری می‌دانند که قلب اصلی ماجرا مقابله با چین ازجمله تجهیزات زیرساخت شبکه 5G است. وزارت بازرگانی آمریکا بلافاصله پس از دستور ترامپ، هواوی را که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تجهیزات ارتباطی جهان ازجمله 5G به‌حساب می‌آید و ۷۰شرکت وابسته به آن را به لیست سیاهی موسوم به «فهرست موجودیت» اضافه کرد. مقام‌های آمریکا طی ماه‌های اخیر تلاش کرده‌اند که متحدان خود را در گوشه و کنار جهان مجبور به استفاده‌نکردن از تجهیزات هواوی در زیرساخت 5G کنند. اما چرا تجهیزات 5G اینقدر مهم است که دوطرف تمام‌قد وارد یک نبرد شده‌اند؟ یادتان باشد 5G نسخه‌ای جدید‌ از 4G نیست؛ یک انقلاب تازه در فناوری است.



نبرد چیپ‌ها 
آمریکایی‌ها چند‌سالی است که قدرت سابق خود را در بازار تجهیزات شبکه و مخابرات یا به‌طور خلاصه تجهیزات های‌تک از دست داده‌اند. براساس گزارش واشنگتن‌پست، حالا شرکت‌های چینی ‌‌بزرگ‌ترین فروشنده تجهیزات شبکه و همچنین سخت‌افزارهای مورد نیاز اپراتورهای موبایل و شرکت‌های اینترنتی هستند. چین حالا بزرگ‌ترین تولید‌کننده تجهیزات شبکه 5G است و آمریکا اصلا از این ماجرا دل خوشی ندارد.



اینترنت برای  همه‌‌چیز

5G نسل جدید شبکه‌های بی‌سیم موبایل است که می‌تواند هر چیزی را به اینترنت متصل کند. وقتی می‌گوییم هر چیزی، از خودروهای خودران و پهپادها بگیرید تا تجهیزات خانگی و شخصی و اداری با سرعتی نزدیک به ۲۰گیگابیت بر ثانیه به اینترنت متصل خواهند شد.

کاهش مدت پاسخ‌دهی
یکی از مهم‌ترین خصوصیات 5G کاهش تأخیر یا مدت پاسخ‌دهی است. این پارامتر در واقع فاصله زمانی بین یک درخواست و پاسخ آن است. این فناوری زمان پاسخ‌دهی را که در 4G به‌طور میانگین برابر با ۵۰میلی‌ثانیه است، به یک‌میلی‌ثانیه کاهش می‌دهد. این مسئله باعث می‌شود با استفاده از 5G مثلا یک پزشک بتواند با استفاده از بازوهای روباتیک از هزاران کیلومتر دورتر عمل جراحی انجام دهد. اهمیت ماجرا مثلا برای هدایت یک پهپاد یا کنترل خودروهای متصل به اینترنت هم که واضح است.


سرعت بالاتر 
این چیزی است که خیلی‌ها درباره آن شنیده‌اند. 5G می‌تواند سرعت دانلود اینترنت موبایل را به ۱۰ تا 20گیگابیت بر ثانیه برساند. این یعنی دانلود یک فیلم با کیفیت 4K نهایتا ۸ ثانیه طول خواهد کشید.


 پیش‌بینی شده 5G بتواند باعث کاهش ۹۰درصدی انرژی در گجت‌های متصل شود.
در  99/999 درصد مواقع در دسترس هستید

 

این خبر را به اشتراک بگذارید