• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 28 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56150
+
-

روابط عمومی در عصر جهانی‌شدن

روابط عمومی در عصر جهانی‌شدن

علیرضا خامسیان‌ _ روزنامه‌نگار

روابط‌عمومی یک شغل قابل احترام است که برای تمام اعضای جامعه، ارزشمند است. در واقع، براساس برخی استدلال‌ها، اقدامات کارشناسان روابط عمومی یکی از ارکان اساسی در یک جامعه مدرن و سالم است. البته روابط عمومی می‌تواند به فعالان اجتماعی در جوامع کمتر توسعه یافته نیز کمک کند تا هنجار اجتماعی و رفاه جمعی را افزایش دهند.

از سوی دیگر حوزه روابط عمومی یک حوزه تاریخی است و به دلایل مختلف، تغییر و تحولات بسیاری را در جوامع مختلف تجربه کرده است. این حوزه برای فعالیت در شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی محیطی که در آن فعالیت می‌کند، تا حد زیادی تحت‌تأثیر فرهنگ بومی است. همچنین، این حوزه کاملا ایدئولوژیک است، هم در مورد ارزش‌های حرفه‌ای خود و هم برای تطابق این ارزش‌ها با ایدئولوژی‌های غالب و ارزش‌های غالب جوامعی که در آن فعالیت می‌کند. در واقع، روابط عمومی به‌عنوان یک مفهوم و یک فعالیت، ارتباط مستقیمی با محیط‌هایی دارد که در آنها، افکار عمومی بر فعالیت فعالان اجتماعی تأثیرگذار است.

اگرچه تحولاتی در جهت ایجاد جهانی‌گرایی و اتفاق نظر در مورد ارزش‌های اخلاقی و شناسایی بهترین برنامه‌ها و تبعیت از آنها در حوزه روابط عمومی در حال وقوع است اما این حوزه همچنان به‌عنوان حوزه‌ای بدون ساختار مشخص و تفاوت در مفاهیم و اقدامات در سطح جهانی شناخته می‌شود. شرایط به‌گونه‌ای است که دیگر باید با گذر از روابط عمومی ‌ملی به روابط عمومی‌جهانی فکر کنیم.برای مثال، نقش و عملکرد روابط عمومی و استراتژی‌ها و تکنیک‌های آنها در جوامعی که دارای هنجارهای اجتماعی و حمایت‌های قانونی هستند بسیار گسترده است؛ چرا که امکان آزادی بیان را در میان شهروندان فراهم می‌کند. اما از سوی دیگر، جوامعی وجود دارند که اقدامات روابط عمومی به‌دلیل امکان آزادی بیان کمتر، بیشتر تحت کنترل است و آزادی عمل کمتری دارد.
شکی نیست که امروزه ارتباطات یک نیاز بزرگ و یک حق عمومی ‌است و باید این حق از سوی صاحبان قدرت مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

اعتماد‌سازی‌ یک اصل مهم در روابط عمومی نوین به شمار می‌رود که روابط عمومی‌ها نباید از آن غافل شوند. در جنگ اول و دوم خلیج‌فارس، هزینه‌هایی که آمریکا برای اقناع و مدیریت افکار عمومی مردم کشور خود و جهان کرد، بیش از هزینه‌های نظامی بود. با روش‌های مناسب و عالمانه می‌توان اعتماد‌سازی‌ کرد نه توسل به نیرنگ و فریب مردم؛ چه آنکه در جامعه‌ای که شهروند خبرنگار آن روزبه‌روز بیشتر می‌شود و شبکه‌های اجتماعی جزو لاینفک زندگی مردم شده است نمی‌توان با روش‌های اغواگرایانه به‌دنبال اعتماد‌سازی‌ افکار عمومی بود.اگر روابط عمومی‌ها با چنین روش‌هایی به‌دنبال مدیریت افکار عمومی باشند دیر یا زود شکست خواهند خورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید