• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 26 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56071
+
-

ماجرای نیمه‌شب

ماجرای نیمه‌شب

بالاخره امشب تمام می‌شود. لیگ هجدهم که از تاریخ 4مرداد97 آغاز شده بود، بعد از 9ماه و 22روز امشب با قهرمانی یکی از 2تیم پرسپولیس یا سپاهان به پایان خواهد رسید؛ 2 مدعی که از همان ابتدای فصل در تعقیب یکدیگر بودند و اگرچه در مقطعی استقلال، پدیده و تراکتور هم در رقابت آنها دخالت کردند، اما در نهایت باز همین 2‌تیم ماندند و ترازویی که کفه‌هایش بیشتر به سمت پرسپولیس سنگینی می‌کند. لیگ هجدهم امشب با 8بازی در ‌7شهر مختلف تمام می‌شود؛ اگرچه هوای 2شهر طوفانی‌تر از بقیه است.

 پارس‌جنوبی - پرسپولیس
پرسپولیس با یک امتیاز از این بازی هم قهرمانی‌اش قطعی است. چند دلیل وجود دارد که قرمزها می‌توانند این یک امتیاز را بگیرند. اول اینکه پرسپولیس در لیگ تیم شکست‌ناپذیری است و فقط یک باخت داشته که آن هم به 13هفته قبل برمی‌گردد. حتی در 4هفته اخیر که ضعیف‌ترین مقطع فصل برای قرمزها بوده، آنها فقط و فقط با حریفان مساوی کرده‌اند. نتایج ضعیف پرسپولیس مساوی با ذوب‌آهن، سپاهان، تراکتور و ماشین‌سازی بوده است. تیمی که به این رقبا نباخته، چطور ممکن است به پارس‌جنوبی ببازد که از زمان آمدنش به لیگ برتر هرگز پرسپولیس را نبرده است. خلاصه هزار دلیل وجود دارد که شاگردان برانکو این بازی را نمی‌بازند اما آنها ممکن است تنها به یک دلیل بازی را ببازند؛ همان دلیل کلیشه‌ای که فوتبال قابل‌ پیش‌بینی نیست و از این صحبت‌ها. همانطور که در نخستین دوره لیگ‌برتر ملوانی‌ها در روز آخر پرسپولیس را قهرمان کردند، شاید در این دوره لیگ‌برتر هم جمی‌ها سپاهان را قهرمان کنند.
  سپاهان - استقلال خوزستان
سپاهان در آخرین روز از نیم‌فصل اول 2امتیاز حساس را مقابل همین تیمی که حالا با رتبه آخر به لیگ‌یک سقوط کرده، از دست دادند؛ 2امتیازی که می‌توانست الان اصفهانی‌ها را خیلی امیدوارتر به استقبال آخرین روز لیگ بفرستد. اما هرچه بود، گذشت و شاگردان قلعه‌نویی فقط باید به شکست رقیب‌شان امید ببندند. قلعه‌نویی یک‌بار به همین شیوه قهرمان لیگ شده و در آخرین روز جام را از ذوب‌آهن ربوده است. شاید این معجزه باز هم تکرار شود. فقط کافی است مهدی تارتار در نقش مجید جلالی فرو برود تا قلعه‌نویی هم دوباره به نقش سابقش برگردد؛ نقش قهرمان‌ترین سرمربی تاریخ لیگ‌برتر.
  استقلال - سپیدرود
سایپا، پدیده، نفت آبادان و... این اسم‌ها تبدیل به کابوس استقلال شده‌اند. اگر آبی‌ها فقط 2 تا از این تیم‌ها را شکست می‌دادند، اگر کابوس داربی تا بازی با سایپا کش نمی‌آمد، اگر گل باقری به برزیل پرپر نمی‌شد، اگر یکی از این هزار اگر به‌ثمر می‌نشست، حالا بردن سپیدرود می‌توانست به‌معنای قهرمانی باشد. اما حالا به‌نظر می‌رسد حتی نایب‌قهرمانی هم در دسترس استقلال نیست و آنها فقط برای حفظ سهمیه به زمین می‌روند. سپیدرود برای بقا 3 امتیاز می‌خواهد و شاید بیشتر از استقلال به بردن این بازی نیازمند است، اما کسی شانسی برای تیم دست‌نشان قائل نیست. سپیدرود از دست خواهد رفت؛ مثل شانس قهرمانی
 استقلال.
 فولاد - تراکتورسازی
وقتی قطبی به فولاد آمد، در نخستین بازی‌اش همین تراکتورسازی را در تبریز شکست داد و شروعی شکوهمندانه را رقم زد. پایان‌بخش لیگ برای فولاد و تراکتور هم دوباره همین دوئل است و این‌بار در اهواز. 3 امتیاز این بازی تأثیر چندانی در سرنوشت فولاد ندارد، چون در لیگ ایران رتبه‌های ششم تا دهم تفاوت خاصی ندارند، اما تراکتورسازی به‌شدت نیازمند این 3 امتیاز و البته نیازمند توقف پدیده مقابل ماشین‌سازی است تا به رتبه چهارم برسد و سهمی از سهمیه‌های آسیایی ببرد.
 ماشین‌سازی - پدیده
یک فصل بعد از آنکه یحیی در تراکتورسازی تبریز موفقیتی کسب نکرد، موفق‌ترین فصل فوتبالی او در تبریز به پایان خواهد رسید. پدیده در آخرین روز دور رفت در خانه خودش موفق به شکست‌دادن ماشین‌سازی نشد. اگر این اتفاق در بازی برگشت هم تکرار شود احتمال از دست رفتن رتبه چهارم برای پدیده وجود دارد. رتبه چهارم و کسب چهارمین سهمیه لیگ قهرمانان می‌تواند مهم‌ترین دستاورد تیم پدیده را از ابتدای تاسیس این باشگاه رقم بزند.
 نفت مسجدسلیمان - ذوب‌آهن
نبرد بهترین و بدترین تیم‌های نیم‌فصل دوم؛ ذوب‌آهن در جدول دور برگشت یکی از صدرنشین‌ها‌ست و در مقابل نفت مسجدسلیمان تنها تیمی است که در دور برگشت رقابت‌ها هیچ بردی به‌دست نیاورده است. 15بازی بدون پیروزی برای نفت مسجدسلیمان یک رکورد برای این فصل بوده اما عجیب آنکه M.I.S با وجود ثبت این رکورد منفی، در لیگ‌برتر می‌ماند! امشب بعید است نفت شانسی برای بردن ذوب‌آهن داشته باشد اما احتمالا نیازی هم به این برد نخواهد داشت.
   سایپا - نفت آبادان
هر 2تیم در این هفته‌های پایانی خوب نتیجه گرفته‌اند؛ یعنی درست در همان مقطعی که دیگر نیاز چندانی به این نتایج خوب نداشتند! سایپا بین رتبه‌های ششم تا هشتم جدول در نوسان است. نفت آبادان هم از رتبه هشتم بالاتر نخواهد رفت و از رتبه یازدهم پایین‌تر نمی‌آید. این وضعیت 2تیمی است که از حالا باید به فکر فصل بعد باشند.
  نساجی - پیکان
نبرد مجید جلالی با تیم سابقش؛ آقامعلم در نیم‌فصل از پیکان به نساجی رفت و 15هفته طول کشید تا به رویارویی با تیم سابقش برسد. 2تیم در جدول رده‌بندی خیلی به هم نزدیک‌اند. نساجی 2رتبه پایین‌تر است اما اگر این بازی خانگی را ببرد، بالاتر از پیکان می‌نشیند؛ نتیجه‌ای که جلالی آن را خیلی دوست خواهد داشت. علی شجاعی، مهرداد عبدی و فرشاد فرجی غایبان نساجی هستند. آن طرف هم ماهان رحمانی محروم است.

این خبر را به اشتراک بگذارید