• پنج شنبه 11 بهمن 1403
  • الْخَمِيس 30 رجب 1446
  • 2025 Jan 30
چهار شنبه 25 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55975
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Xz15
+
-

سرگیجه قیمت‌ها در بازار خودرو


علی ابراهیمی/ روزنامه‌نگار
بازار خرید و فروش خودرو قفل و بلاتکلیفی قیمت‌ها، موجب سردرگمی مشتریان شده است.
به‌گزارش همشهری، بررسی قیمت‌های خودروهای داخلی و وارداتی در بازار بیانگر افت نسبی قیمت‌ها نسبت به 2هفته پیش است اما هنوز مناقشه حذف قیمت از سایت‌های اینترنتی فروش خودرو ناتمام مانده است. به گفته فعالان صنفی، بازار خودرو به‌دلیل مشخص نبودن قیمت‌ها قفل شده و کمتر خریدار و فروشنده‌ای قادر به انجام معاملات است. با این روند دیروز نیز قیمت محصولات ایران خودرو کاهش 2 تا 5 میلیون تومانی قیمت را در بازار شاهد بودند به‌نحوی که قیمت پژو405 معمولی و همچنین SLX یک میلیون، پژو پارس معمولی و اتوماتیک 2 میلیون، پژو207 دنده‌ای و صندوقدار 2 میلیون، پژو206 تیپ2 و صندوقدار وی8 یک‌میلیون، رانا 2میلیون، تندر90 E2 5میلیون، سمند LX  و سمند EF7 نیز هرکدام 2میلیون، دنا 3میلیون تومان و وانت آریسان افت 6 میلیون تومانی قیمت در بازار را تجربه کردند. با وجود این خریدار یا فروشنده‌ای برای خودروهای گران بازار وجود نداشت.

قفل شدن بازار خودرو
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران در گفت‌وگو با همشهری با تأیید اینکه اکنون بازار خودرو قفل شده و خرید و فروشی انجام نمی‌شود، گفت: اگرچه هیجان و التهاب 3هفته پیش قیمت خودرو که با دستکاری نرخ‌ها در سایت‌های فروش خودرویی ایجاد شده بود فروکش کرده اما خریدار یا فروشنده‌ای برای خودرو وجود ندارد. سعید مؤتمنی با اشاره به اینکه قبلا افرادی به‌صورت هیجانی وارد بازار شده‌ و اکنون قصد فروش خودرو را دارند اما در شرایط تشنگی بازار خریداری برای خودرو با این قیمت‌ها وجود ندارد، افزود: اگرچه دعوتنامه‌های تحویل حواله‌های خودرو پژو2008 تا آخر این هفته موجب شد که قیمت این خودرو که 20فروردین‌ماه 270میلیون تومان بود و چندی پیش به 480میلیون  افزایش یافته بود اکنون به 350میلیون تومان کاهش یابد اما حتی با این قیمت‌ نیز هیچ‌کس خریدار این خودرو نیست. او مشکلات بازار خودرو را ناشی از نابسامانی عرضه و تقاضا دانست و تأکید کرد اینکه توپ گرانی خودرو را به زمین این و آن بیندازیم مشکلی را حل نمی‌کند، باید عرضه خودرو افزایش یابد. وقتی عرضه خودرو کم است نیز باید سازمان حمایت بر قیمت‌های فروش بازار نظارت داشته باشد تا عرضه‌کننده با احتساب هزینه تمام‌شده خرید یا واردات حداکثر با سود 15درصدی خودرو را بفروشند اما در شرایط انحصار عرضه و نبود نظارت تنش قیمت‌ها در بازار خودرو اجتناب‌ناپذیر است. مؤتمنی افزود: حتی نمایندگی برندهای رسمی خارجی که خودرو را وارد یا مونتاژ می‌کنند نیز قیمت محصولات خود را بدون هیچ نظارتی با سودهای 50 تا 100درصدی تعیین و اعلام می‌کنند و هیچ‌کسی واکنشی نشان نمی‌دهد.

قیمت‌هایی برای خودروهای بی‌مشتری
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران با بیان اینکه حتی سیر نزولی قیمت‌ها نیز موجب خروج بازار خودرو از رکود نشده، گفت: سراتوی آپشنال که تا یک هفته پیش تا 410میلیون تومان افزایش یافته بود اکنون 335 یا چانگان 235میلیون تومانی به نرخ  215 ، سانتافه یک میلیارد و 40میلیون تومانی به قیمت 950میلیون و پراید111 که قبلا 60میلیون بود به 55میلیون تومان کاهش یافته اما خریداری در بازار نیست. به گفته مؤتمنی، قیمت برخی خودروها مانند ساندرو استپ‌وی اتوماتیک نیز که به‌دلیل توقف عرضه در سایت‌های اینترنتی تا 240میلیون تومان هم افزایش یافته بود اکنون 215میلیون قیمت خورده اما خریداری نیست و برخی سایت‌ها نیز تنها برای افرادی که می‌خواهند خودروهای خریداری شده قبلی خود را بفروشند، فعالیت می‌کنند. او در مورد تأثیر ترخیص برخی خودروهای خارجی از گمرک بر بازار خورو، گفت: این خودروها را ندیده‌ایم و هنوز خودرو خارجی جدیدی به بازار عرضه نشده تا تأثیری بر قیمت‌ها داشته باشد. با این روند در بازار خودروهای خارجی نیز خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد و بازار قفل شده است.

بازگشت قیمت‌ به سایت‌های اینترنتی خودرو
به‌رغم تکلیف دادستانی برای تعیین قیمت خودرو توسط اتحادیه فروشندگان و الزام سایت‌های اینترنتی به درج این قیمت‌ها با نوسان حداکثر 3درصدی، رضا الفت‌نسب، دبیر انجمن شرکت‌های اینترنتی در گفت‌وگو با همشهری از اعلام نشدن این قیمت‌ها توسط اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو و اعلام موضوع به دادستانی خبر داده بود اما دیروز باما، دیوار و برخی دیگر از سایت‌های خرید و فروش اینترنتی، درج قیمت‌های نجومی در آگهی‌های خرید و فروش خودروهای صفر کیلومتر و کارکرده داخلی و وارداتی و مسکن را از سر گرفتند. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران با بیان اینکه اتحادیه مشکلی برای اعلام قیمت روزانه خودرو ندارد اما خودرو کالای تخصصی است، گفت: معاملات انجام شده در نمایشگاه‌های خودرو از نظر قانونی قابل پیگیری است اما اگر فردی از طریق سایت‌ها خودرویی را خریداری کند، هویت او قابل شناسایی نبوده و با خاموش شدن موبایل فروشنده، امکان پیگیری وجود ندارد. مؤتمنی در مورد علت اعلام نکردن قیمت‌های روزانه خودرو به شرکت‌های اینترنتی افزود: اتحادیه این توانایی را ندارد تا روزانه قیمت 400خودرو را با تغییر ساعتی نرخ خودرو، اعلام کند. لحظه‌ای بودن قیمت‌ها مشکل‌ساز شده است اگر پس از اعلام اتحادیه قیمت‌ها تغییر کند، همه اتهام‌ها متوجه اتحادیه می‌شود.

   ضعف نظارت سازمان حمایت بر بازار خودرو
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران با بیان اینکه اتحادیه نظارتی بر عرضه محصولات خودروسازان یا واردکنندگان خودرو ندارد، گفت:  وقتی نمی‌داند این سایت‌ها از کجا مجوز گرفته و چگونه فعالیت می‌کنند نمی‌تواند به آنها قیمت اعلام کرده و مسئولیت نوسان قیمت‌ها را بپذیرد. مؤتمنی با بیان اینکه سایت‌های اینترنتی خواستار درج قیمت‌های دیمی برای خودرو هستند، افزود: سازمان حمایت باید قیمت‌ها را بر مبنای هزینه تمام‌شده تولید و واردات و سود متعارف 15درصدی اعلام و بر فروش خودرو در بازار نظارت کند. با این روند حتی کسی که به قصد سرمایه‌گذاری خودرو خریده نیز ناچار به عرضه آن با قیمت متعارف خواهد بود و سرمایه‌گذاری به قصد کسب سود در بازار خودرو کم می‌شود.  او افزود: اگر مسئولان خواستار فروکش کردن التهاب بازار خودرو هستند باید عرضه کافی وجود داشته و تعیین قیمت خودرو در چارچوب ضوابط قانونی و با نظارت باشد. اتحادیه تنها می‌تواند با رصد بازار، راهکار ارائه کند. اگر سامانه ثبت معاملات خودرو ایجاد می‌شد به اعلام قیمت در سایت‌ها نیازی نبود زیرا تعویض پلاک خودرو تنها براساس کدی که اتحادیه ارائه می‌کرد، صورت می‌گرفت. همچنین امکان رصد بازار و قیمت‌های فروش خودرو در نقاط مختلف کشور و استخراج قیمت‌های واقعی خودرو وجود داشت و سایت‌ها نیز نمی‌توانستند قیمت‌های خودسرانه‌ای اعلام کنند. مؤتمنی افزود: دیروز سایت باما در حالی قیمت سانتافه را یک‌میلیارد و 150میلیون تومان اعلام کرده که این خودرو با قیمت 950میلیون تومانی بازار نیز خریداری ندارد. اما با درج این قیمت‌ها به کسانی که خودرو دارند نیز سیگنال می‌دهد تا خودروی خود را نفروشند، پشت این مسائل کسانی هستند که تعداد زیادی خودرو خریده و منتظر فروش آن با قیمت‌های بالا هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید