• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 25 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55977
+
-

تازه‌ترین جزئیات از تأسیس بورس ارز


بورس ارز به مرجع قیمت ارز در ایران تبدیل می‌شود و نقش بازارهای هرات، سلیمانیه و دوبی را کم‌رنگ خواهد کرد.

با تعیین نام تجاری ICE) Iran currency exchanges) برای بورس ارز ایران، این بازار به‌زودی فعالیتش را آغاز خواهد کرد. قرار است در این بازار برای نخستین بار سوئیچ ارزی همه‌جانبه‌ای برای تسویه همه ارز‌ها با یکدیگر به‌کار گرفته شود.

به گزارش همشهری، بورس ارز یا بازار متشکل ارزی با نام تجاری ICE) Iran currency exchanges) و با نام فارسی «شرکت مدیریت بازار متشکل معاملات ارز ایران» تا پایان اردیبهشت‌ماه فعالیتش را آغاز خواهد کرد.

رئیس‌کل بانک مرکزی قبلا وعده داده بود این بازار از فروردین فعالیتش را آغاز خواهد کرد. تازه‌ترین اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد دامنه درنظر گرفته شده برای نوسان قیمت دلار در این بازار همانند بورس 5درصد درنظر گرفته شده و این بازار هر روز از ساعت 9صبح باز خواهد شد و در ساعت 16بعدازظهر بسته خواهد شد. البته هنوز مشخص نیست آیا اطلاعات قیمت برای عموم نمایش داده خواهد شد یا خیر.

اطلاعات همشهری نشان می‌دهد برای نخستین‌بار در ایران یک سوئیچ ارزی پیشرفته برای بورس ارز طراحی شده که خریداران و فروشندگان را قادر می‌کند همه ارز‌های رایج را با یکدیگر تسویه کنند؛ به این معنا که فروشندگان می‌توانند دلار، ریال یا سایر ارزها را به درهم، یورو، لیر، ریال یا سایر ارز‌های رایج را همانند بازار فارکس در لحظه اصطلاحا تبدیل یا خرید و فروش کنند. به این ترتیب با این سوئیچ ارزی پیشرفته برای نخستین بار در ایران امکان تسویه همه ارز‌ها با یکدیگر به‌وجود آمده است.

مسئولان این بازار مدعی‌اند بورس ارز قصد ندارد بازار را مدیریت کند بلکه در تلاش است به مرجع قیمت ارز در ایران تبدیل شود. هم‌اکنون بازارهای هرات، سلیمانیه و دوبی مرجع اصلی تعیین قیمت ارز ازجمله دلار در ایران هستند که با آغاز به‌کار این بازار این نقش از آنها گرفته خواهد شد. اطلاعات همشهری نشان می‌دهد مذاکراتی بین بانک‌ها و کارگزاران بانکی در بورس برای مشارکت در معاملات این بازار آغاز شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید