ترافیک به نظرآباد هم رسید
به گفته معاون خدمات شهری شهرداری نظرآباد، این شهرستان به حداقل 2 پارکینگ طبقاتی با ظرفیت 5 هزار خودرو نیاز دارد
فرزاد عسگری| البرز-خبرنگار:
چالش جدیدی که اهالی نظرآباد این روزها با آن دست و پنجه نرم میکنند، ترافیک درونشهری است. حدفاصل بین میدان سپاه، بسیج و لاله را باید نقطه مرکزی و بخش اصلی بازار نظرآباد دانست، به همین دلیل اغلب ساعات روز، این بخش از شهر با ترافیک سنگینی مواجه است و این مشکل نارضایتی برخی از ساکنان نظرآباد را رقم زده است.
خیابانهای شهید مطهری، مصطفی خمینی و الغدیر جنوبی نیز به دلیل وجود واحدهای تجاری، چند پاساژ و یک بازارچه، محل عبور تعداد زیادی از وسایل نقلیه شخصی هستند. دوطرفه بودن خیابان با وجود عرض کم باعث شده شاهد ترافیک سنگینی در این بخش از شهر باشیم. بخشهای دیگری از شهر نیز در ساعاتی از روز با این مشکل مواجه میشوند که درادامه گزارش به بررسی آنها میپردازیم.
وجود پارکینگ الزامی است
یکی از کاسبان حوالی میدان سپاه پاسداران نظرآباد با اشاره به اینکه وجود ادارات و بانکها در این بخش از شهر باعث ترافیک سنگین میشود، میگوید: هیچ کدام از اداراتی که در اطراف میدان سپاه هستند پارکینگ ندارند، در نتیجه ارباب رجوع این ادارات وسایل نقلیه خود را حوالی میدان پارک میکنند که این امر موجب ترافیک میشود. اگر پارکینگی در نزدیکی این بخش که متراکمترین بخش نظرآباد از نظر واحدهای تجاری است، ساخته شود بیشتر مشکل ترافیک اینجا حل خواهد شد.
«مرتضی حسینخانلو» ادامه میدهد: ترافیک شدید حدفاصل میدان سپاه پاسداران و بسیج نظرآباد، روی کسب و کار ما نیز تاثیر گذاشته است. مردم امروز توان و حوصله مواجهه با ترافیک را ندارند. در نتیجه وقتی ترافیک شدید را میبینند اصلا به سمت این خیابانها نمیآیند. فاصله چراغ قرمزهای نصبشده هم آنقدر کم است که بیشتر وقت مردم پشت چراغ قرمز تلف میشود. به نظر من یکی از اصلیترین عوامل ترافیک نظرآباد تعدد چراغ قرمزهاست. از سوی دیگر دستاندازهایی که برای کاهش سرعت وسایل نقلیه ساخته شده به قدری غیراصولی هستند که خود موجب ترافیک میشوند.
پارک دوبل از دلایل اصلی ترافیک
یکی دیگر از کاسبان خیابان الغدیر جنوبی با اشاره به وجود پارکینگ مسجد جامع غدیریه نظرآباد میافزاید: تنها جایی که در نظرآباد پارکینگ دارد، مسجد جامع غدیریه است. محلی به عنوان پارکینگ این مسجد در خیابان الغدیر جنوبی در نظر گرفته شده که ورود آن برای عموم آزاد است اما چون از مرکز شهر دور شده، بیشتر اوقات خالی است. چند باری هم که میخواستم خودروام را در این پارکینگ پارک کنم، در ورودی بسته و نگهبان پارکینگ را تعطیل کرده بود.
«علیرضا کهنروستا» با انتقاد از دوبل پارک کردن برخی از همشهریان ادامه میدهد: عرض خیابانهای نظرآباد برای عبور و مرور دوطرفه مناسب و استاندارد نیست، در نتیجه وقتی برخی از همشهریان، اتومبیل خود را به صورت دوبل پارک میکنند، بخشی از حریم خیابان اشغال میشود که این مساله خود از عوامل ترافیک است.
پیک ترافیک در شهرک صنعتی
راننده اتوبوسی که به عنوان سرویس یکی از شرکتهای واقع در شهرک صنعتی نظرآباد فعالیت میکند، میگوید: صبح از ساعت 7:30 تا 8:30 و بعد از ظهر از ساعت 4 تا 7، شاهد ترافیک سنگین در بخش ورودی شهرک صنعتی هستیم.
به گفته «هادی اسلامآبادی»، تعطیل شدن واحدهای صنعتی و سرازیر شدن سیل کارکنان این شرکتها به سمت نظرآباد، عرض کم خیابان که به وسیله نیوجرسی و موانع پلاستیکی بین دو طرف تقسیم شده و رفت و آمد تریلرها و ماشینهای سنگین، اصلیترین علت ترافیک در این منطقه است.
افزایش جمعیت و ایجاد ترافیک
معاون خدمات شهری و عضو شورای عالی ترافیک نظرآباد با اشاره به این نکته که معضل ترافیک نظرآباد به خاطر تفکیک غلط و تقسیمبندی نادرست در ساخت خیابانهای شهر است، میگوید: درصد ضریب مالکیت خودرو در نظرآباد در سالهای اخیر 6/0 به 1 رشد داشته است و این ضریب همچنان در حال افزایش است و این نکته به این معنا است که به ازای هر خانواده نظرآبادی، یک خودرو وجود دارد. با توجه به اینکه معابر و خیابانهای نظرآباد، قطعات کوچکی دارند و برای عبور و مروری با این حجم طراحی نشدهاند، امروز شاهد ترافیک در بخش مرکزی شهرستان
هستیم.
«حمید یزدانی» میافزاید: عدم دسترسی مستقیم نظرآباد به بزرگراه و شریانهای اصلی، باعث شده که بار ترافیک روی مرکزیت شهر متمرکز شود. به همین دلیل با اصلاح معابر فعلی سعی کردیم این حجم از ترافیک را سبکتر کنیم. اخیرا جادهای از روستای مصطفیآباد در حوالی شهرستان و شهرک الهیه به سمت نظرآباد افتتاح کردیم که به واسطه این جاده، ظرفیت عبوری و دسترسی محلات به مرکز شهر بیشتر میشود، در نتیجه شاهد رفع ترافیک در بخش مرکزی خواهیم بود.
وی میگوید: همچنین جادهای به عنوان جایگزین عبوری برای خیابان تهران در دست احداث است که از سهراه ورودی سیدجمالالدین تا منطقه صالحیه ادامه دارد. در صورت گشایش این مسیر، بار ترافیکی خیابان تهران در تقاطع بلوار پاسداران و بلوار آیتالله خامنهای تا حد زیادی رفع میشود.
تعامل با بخش خصوصی برای ساخت پارکینگ عمومی
عضو شورای عالی ترافیک نظرآباد با اشاره به الزام وجود پارکینگ در نظرآباد میگوید: با توجه به نرخ رشد جمعیت و وسایل نقلیه شخصی، در 5 سال آینده وجود حداقل 2 پارکینگ طبقاتی یا مسطح با ظرفیت 4 تا 5 هزار خودرو در شهرستان الزامی است. برای ساخت پارکینگ در چند نقطه از شهر با بخش خصوصی تعاملاتی صورت گرفته است که در صورت موافقت دوطرفه شهرداری و مالکان املاک مورد نظر، بهزودی این پارکینگهای عمومی ساخته خواهند شد.
«حمید یزدانی» میافزاید: در صورت تصویب شورای عالی ترافیک شهرستان نیز، پارک کردن خودرو در منتهیالیه سمت چپ حدفاصل میدانهای سپاه، بسیج و لاله ممنوع خواهد شد تا از راهبندان در بخش مرکزی شهر جلوگیری شود.
وی همچنین با اشاره به طرحی با عنوان کمربندی شهرک صنعتی اضافه میکند: ساخت جادهای 30متری با بودجه 8 میلیارد تومان و مناسب برای عبور تریلر و کامیونها قبل از تقاطع خیابان مسکن مهر و بلوار ورودی شهرک صنعتی در درست بررسی است که پس از اجرای این طرح، جریان عبور و مرور در این بخش روانتر خواهد شد.