• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 22 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55623
+
-

آب‌بندان‌های گیلان واگذار می‌شوند

استاندار: دستگاه‌های اجرایی مرتبط با ساماندهی آب‌بندان‌ها برای جذب سرمایه‌گذاران تلاش کنند

گزارش
آب‌بندان‌های گیلان واگذار می‌شوند

 مهسا طالبی|  رشت- خبرنگار:


اوایل دی ماه سال گذشته دستور‌العمل ساماندهی آب‌بندان‌ها از سوی استاندار گیلان ابلاغ شد. با اجرای آن 400 میلیون مترمکعب آب تنظیمی در 1800 قطعه شامل 870 پهنه آب‌بندان به وسعت 9 هزار هکتار، به حجم کل مخازن آبی استان اضافه می‌شود. اجرای این طرح می‌تواند ذخیره آبی آب‌بندان‌های استان را به میزان 3/3 برابر سد شهربیجار، 1/5 برابر سد شفارود، 9/2برابر سد پلرود و 6 برابر سد لاسک افزایش دهد. آب‌بندان‌های گیلان آب حدود 17 درصد معادل 40 هزار هکتار شالیزار را تامین می‌کنند. 

در حال حاضر 10 هکتار از آب‌بندان‌های گیلان در شهرهای آستارا، رشت، رودبار، آستانه، سیاهکل قرار دارد و علاوه بر تامین آب زراعی، در حوزه گردشگری نیز مورد استفاه قرار می‌گیرند. احیا و ایجاد آب‌بندان‌ها، علاوه بر تأمین آب کشاورزی در زمینه‌هایی از جمله پرورش و صید ماهیان گرم‌آبی، تامین سفره‌های زیرزمینی و همچنین به عنوان زیستگاه میلیون‌ها پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی ضمن ایجاد اشتغال، درآمدهای سرشاری برای روستاییان ایجاد می‌کند.
سالانه برای کشت برنج در گیلان، 2 میلیارد و 500 میلیون مترمکعب آب مصرف می‌شود که 150 میلیون مترمکعب آن از طریق آب‌بندان‌ها تامین می‌شود. 


رونق گردشگری با احیای آب‌بندان‌ها

استاندار گیلان گفت: سرمایه‌گذاران با ایجاد کلبه‌های اقامتی شناور در آب‌بندان‌ها می‌توانند علاوه بر اشتغال‌زایی، بازگشت سرمایه و درآمد مطلوبی داشته باشند.«مصطفی سالاری» افزود: احیای آب‌بندان‌ها با هدف توسعه فضاهای گردشگری، آبزی‌پروری، تفریحات آبی و ورزشی و تأمین آب مورد نیاز کشاورزی می‌تواند گام موثری در تحقق رونق اشتغال باشد.وی به شروع عملیات ساماندهی آب‌بندان‌ها توسط متقاضیان در بخش‌های مختلف اشاره و بیان کرد: تسریع در اتمام عملیات اجرایی، موجب ترغیب متقاضیان دیگر می‌شود.این مسئول با بیان این‌که متقاضیان مشارکت در ساماندهی آب‌بندان‌ها به آب‌ منطقه‌ای یا کمیته‌های شهرستانی مراجعه کنند، اظهار کرد: علاوه بر لایروبی آب‌بندان‌ها اقدامات مختلف دیگری متناسب با این بخش باید انجام شود.

سالاری با بیان این‌که آب‌بندان‌های گیلان ظرفیت‌های لازم برای توسعه گردشگری ورزشی را دارند، گفت: 4 دستگاه‌ اجرایی ورزش و جوانان، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و شیلات نقش محوری در شناسایی و ترغیب سرمایه‌گذاران در زمینه آب‌بندان‌ها دارند.وی، مدیر هماهنگی طرح ساماندهی و بهره‌برداری چندمنظوره از آب‌بندان‌های استان را موظف به دریافت گزارش ماهانه از 4 دستگاه اجرایی متولی در جذب سرمایه‌گذاران و نیز فرمانداری‌ها کرد و افزود: با برگزاری کارگاه آموزشی، مشورتی برای تمامی اعضای کمیته‌های شهرستانی، ضمن تسهیل و تسریع در فرایند واگذاری‌ها، سوالات و ابهامات احتمالی برطرف می‌شود.سالاری هدف از تدوین دستورالعمل را تسهیل شرایط بهره‌مندی مردم از مواهب طبیعی، ایجاد اشتغال، درآمدزایی و توسعه استان عنوان کرد و گفت: رونق اشتغال یکی از اهداف قابل تحقق با ساماندهی آب‌بندان‌هاست.


جلوگیری از مهاجرت جوانان

یک کارشناس محیط‌زیست با اشاره به این‌که آب‌بندان‌ها می‌توانند جلوی مهاجرت جوانان روستایی به شهرها را بگیرند، بیان کرد: اشتغال پایدار در صورت رونق گردشگری در آب‌بندان‌ها می‌تواند منجر به کاهش مهاجرت جوانان به شهرها شود و بسیاری از معضلات اجتماعی ناشی از فقر و بیکاری را کاهش دهد.«رضا زمانی» گفت: در صورت مدیریت درست فرصت مناسبی برای رونق صنعت اکوتوریسم و طبیعت‌گردی فراهم می‌شود.

وی ساخت اسکله‌های چوبی در آب‌بندان‌ها، احیای نیزارها، حذف شکارچیان، گشت با قایق در آب‌بندان‌ها، ایجاد شرایطی برای غذادهی به پرندگان توسط گردشگران را از جمله اقدامات موثر برای جذب گردشگران دانست.زمانی خواستار احداث پایگاه ‌زیست‌بوم طبیعی مازندران به منظور مطالعه و انجام تحقیقات و پژوهش‌های علمی توسط دانشجویان، اساتید دانشگاه و محققان در این زمینه شد.این مسئول می‌افزاید: آب‌بندان‌ها به عنوان یک پارک طبیعی آبی با جذب گردشگران می‌توانند نقش موثری در حفظ این منابع ارزشمند و احیای برخی گونه‌های نادر پرندگان مهاجر داشته باشند.


ضرورت تعیین تکلیف متولی آب‌بندان

 فرماندار سیاهکل هم در این‌باره گفت: آب‌بندان‌های سیاهکل موجب رونق سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و استفاده بهینه در حوزه آب زراعی می‌شوند و باید دستگاه‌های ذی‌ربط با رعایت قوانین و مقررات و شیوه‌نامه ابلاغی نسبت به ساماندهی آب‌بندان‌ها اقدام کنند.

«محمود صوفی» افزود: آب‌بندان‌ها با توجه به اقلیم منطقه و استفاده از ظرفیت‌ها با اولویت‌های کشاورزی، گردشگری و شیلات می‌توانند منبع درآمد پایداری برای روستا‌ها باشند. آب منطقه‌ای مکلف است تمام موارد مثل فهرست‌‌برداری، مشخصات و منابعی که موجب ذخیره‌سازی آب‌بندان‌ها می‌شود را مشخص کند.

فرماندار اظهار کرد: این موارد در کارگروه ساماندهی آب‌بندان‌های شهرستان مورد مطالعه و بر اساس اولویت‌ها مورد تصویب و تایید قرار می‌گیرد و اولین گام باید تعیین تکلیف متولی آب‌بندان باشد.
صوفی تصریح کرد: ۴۰ آب‌بندان با وسعت ۱۲۰ هکتار و ظرفیت ۸/۲ میلیون مترمکعب، ۱۱۳۰ هکتار اراضی کشاورزی شهرستان را تحت پوشش قرار داده است.


سود آب‌بندان‌ها به روستاییان بازگردد

 نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم مدیریت آب‌بندان‌ها از سوی روستاییان گفت: اگر آب‌بندان سودآور است باید سودش به روستا برسد و اگر سودآور نیست، دولت باید اعتبار اختصاص دهد.«جبار کوچکی‌نژاد» با بیان این‌که شهرستان رشت 1100 هکتار آب‌بندان دارد، اظهار کرد: ضرورت دارد طرح ساماندهی آب‌بندان‌ها به شورای روستا و دهیاری واگذار شود.نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تالاب انزلی 19 هزار هکتار وسعت  دارد، ادامه داد: آب‌بندان‌های استان کمتر از 9 هزار هکتار وسعت دارند.وی با اشاره به بهره‌مندی روستاییان از آب‌بندان‌ها در گذشته افزود: با دولتی کردن مدیریت آب‌بندان‌ها دچار مشکل شده‌ایم، بنابراین دوباره باید مدیریت آب‌بندان‌ها با کمک دهیار به عهده روستاییان گذاشته شود و آب منطقه‌ای فقط نظارت کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید