• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 17 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55034
+
-

کم‌فروشی و تخلف همه شرکت‌های اینترنت ثابت کشور

یادداشت
کم‌فروشی و تخلف همه شرکت‌های اینترنت ثابت کشور


در یک اقدام کم‌سابقه بازرسی مخفیانه مشخص کرده که تمامی شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت کشور نسبت به تعهدات خود به کاربران کم‌فروشی داشته‌اند که یک تخلف علنی به‌حساب می‌آید.
 معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اعلام این خبر گفته است که تمامی شرکت‌ها حداقل ۵ درصد کم‌فروشی داشته‌اند. در بعضی استان‌ها وضع بدتر است و براساس اعلام حسین فلاح جوشقانی شرکت مخابرات ایران در استان خراسان شمالی، شرکت داده گستر عصر نوین (های وب) در استان فارس، شرکت پارس‌آنلاین در استان‌های فارس، همدان، کردستان و کرمانشاه، شرکت پیشگامان توسعه ارتباطات در استان کهگیلویه و بویراحمد، شرکت فناوری ارتباطات شاتل در استان بوشهر، شرکت داده‌پردازی فن‌آوا در استان کهگیلویه و بویراحمد و شرکت انتقال داده‌های آسیاتک در استان همدان تا ۸ درصد کم‌فروشی داشته‌اند.
وزیر ارتباطات در توییتر خود اعلام کرده بود که کم‌فروشی ۸درصدی برخی شرکت‌ها دربرخی استان‌ها تأیید شده است. او تأکید کرده که وزارت ارتباطات حق‌الناس را اعاده خواهد کرد.

تخلف همگانی
حسین فلاح جوشقانی، در گفت‌وگو با روابط عمومی رگولاتوری گفته است که بررسی‌های این نهاد درباره کم‌فروشی اینترنت نشان می‌دهد در حوزه ارتباطات ثابت بین ۵ تا ۸ درصد اختلاف در ارائه حجم بسته‌های اینترنتی وجود دارد. در واقع بازرسی‌ها مشخص کرده در تمامی شرکت‌هایی که اینترنت ثابت ارائه می‌کنند بین ۵ تا ۸ درصد مغایرت در حجم بسته‌های درخواستی مشترکان وجود دارد که در مقیاس کشور تخلفی بزرگ و شاید میلیاردی به‌حساب‌آید. در خبری که رگولاتوری در مورد کم‌فروشی شرکت‌های اینترنتی منتشر کرده هیچ اطلاعاتی در مورد نحوه برخورد این نهاد با شرکت‌های کم‌فروش اینترنتی و راهکار جدی این سازمان برای جلوگیری از این اتفاق اعلام نشده است.

مردم، قربانیان کم‌فروشی
کم‌فروشی اینترنت ثابت بیشتر به‌معنای آن است که شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات بین ۵ تا ۸ درصد کاربر را بیشتر از میزان واقعی دانلود او شارژ می‌کنند. در واقع اگر شما بسته ترافیک دانلود ۱۰۰گیگابایتی خریداری کرده باشد حداقل ۵ گیگابایت این شرکت‌ها سرتان کلاه گذاشته و پول اضافه از شما گرفته‌اند یا اگر کاربران یک فایل ۱۰۰ مگابایتی را دانلود می‌کنند، ۱۰۵ مگابایت برایشان محاسبه می‌شود.
در قانون نظام صنفی کشور مجازات مشخصی برای کم‌فروشی درنظر گرفته شده است. براساس ماده ۵۸ این قانون که کم فروشی عبارت است از عرضه یا فروش کالا یا ارائه خدمت کمتر از‌میزان یا معیار مقرر شده، جریمه متخلف کم‌فروش علاوه بر الزام به پرداخت خسارت وارد شده به خریدار یا مصرف‌کننده در مرتبه اول به دو برابر مبلغ کم‌فروشی و در مرتبه دوم به چهار برابر مبلغ کم‌فروشی است. همچنین درصورت انجام این تخلف در مرتبه سوم جریمه درنظر گرفته شده شش برابر مبلغ کم‌فروشی است و علاوه بر پرداخت جریمه پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به‌عنوان متخلف صنفی به‌مدت 2 هفته نصب می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید