• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 15 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54805
+
-

برج‌های بدون پارکینگ

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر: سختگیری نکردن شهرداری از دلایل پارکینگ نداشتن برج‌های تجاری منطقه است

شهری
برج‌های بدون پارکینگ

فتانه احدی|‌ البرز - خبرنگار:


کرج در بیشتر مناطق با نبود و کمبود پارکینگ مواجه است و این مشکل به قدری چشمگیر است که اگر از هر شهروندی سوال شود یکی از مشکلات بزرگ این کلان‌شهر چیست، بیدرنگ خواهد گفت کمبود پارکینگ. 

چهارراه طالقانی یکی از نقاط مرکزی شهر است که به دلیل وجود ساختمان‌های اداری و پزشکان، برج‌های تجاری و مراکز خرید جزو پرترددترین مناطق شهر محسوب می‌شود. این تردد و شلوغی با مشکلاتی از جمله نبود پارکینگ کافی هم همراه است به گونه‌ای که اگر سری به کوچه‌ها و خیابان‌های این محدوده بزنید، حتی یک جای پارک هم نمی‌یابید و حتی با صحنه پارک دوبل در کوچه و خیابان که موجب ترافیک و ازدحام می‌شود، مواجه می‌شوید. 

حال این سوال مطرح می‌شود که چرا این تعداد برج‌های تجاری، اداری و پزشکی موجود در منطقه بدون داشتن پارکینگ ساخته شده‌اند. آیا شهرداری سختگیری لازم را برای اجرای قانون در مورد تامین پارکینگ این ساختمان‌ها انجام داده است که اکنون با چنین مشکلاتی مواجه نباشیم؟ آیا شهرداری از جریمه کسر پارکینگ در این ساختمان‌ها به خوبی برای ساخت پارکینگ‌های عمومی در حد نیاز منطقه استفاده کرده است؟


ساختمان‌های پزشکان 

یکی از کسبه کوچه یادگاری که کالای پزشکی می‌فروشد، می‌گوید: صدور جواز توسط شهرداری برای ساختمان پزشکانی حوالی چهارراه طالقانی بدون لحاظ پارکینگ مورد نیاز بسیار مشکل‌ساز شده است.
«محمد صدری» با اشاره به این‌که ساختمان‌های پزشکان زیادی در این محدوده وجود دارند، می‌افزاید: در این ساختمان‌ها حتی برای خودروهای پزشکان و پرسنل آنها جای پارک کافی وجود ندارد و بسیاری از پرسنل ساختمان‌های پزشکان و ادارات اطراف، صبح زود خودروی خود را در کوچه‌ها پارک می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: بسیاری از بیمارانی که به پزشک مراجعه می‌کنند با مشکل جای پارک مواجه می‌شوند.
این شهروند با اشاره به این‌که مراکز تجاری چندطبقه مانند برج طالقانی در مرکز چهارراه طالقانی هم پارکینگ ندارند، می‌گوید: اگر فقط کسبه این منطقه بخواهند خودروی خود را در کوچه‌های اطراف پارک کنند دیگر جای پارک برای افراد متفرقه باقی نمی‌ماند. این در حالی است که پارکینگ عمومی و خصوصی در این منطقه هم جوابگوی نیاز شهروندان نیست.

وی ادامه می‌دهد: واقعیت این است که شهرداری سختگیری لازم را هنگام ساخت ساختمان‌های تجاری و پزشکان انجام نمی‌دهد که با استانداردهای کافی و داشتن پارکینگ مورد نیاز ساخته شوند. در شرایط کنونی نبود پارکینگ به یکی از معضلات اساسی این منطقه تبدیل شده است.


نبود جای پارک برای کسبه و شهروندان

یکی دیگر از کسبه چهارراه طالقانی می‌گوید: معضل کمبود پارکینگ در منطقه به وضوح مشهود است. حتی وجود پارکینگ عمومی شهرداری و پارکینگ خصوصی در این منطقه جوابگوی نیاز منطقه نیست و همیشه ظرفیت آن پر است.
«میلاد رستمی» می‌افزاید: خودمان به عنوان کسبه مجبوریم صبح زودتر به مغازه بیاییم تا بتوانیم خودرومان را مقابل مغازه‌مان پارک کنیم وگرنه جای پارک اشغال می‌شود.
وی می‌گوید: بسیاری از مواقع به دلیل نبود جای پارک مشتری‌هایمان را از دست می‌دهیم، زیرا نمی‌توانند محلی برای پارک پیدا کنند و مجبورند یا به صورت دوبل پارک کنند یا از خرید صرف‌نظر کنند.

این شهروند کرجی ادامه می‌دهد: وجود ساختمان‌های پزشکان و مراکز تجاری بدون پارکینگ در اینجا باعث می‌شود محل‌های پارک پر شود. از طرفی، بیمارانی هم که به ساختمان‌هایی پزشکان مراجعه می‌کنند، به دنبال جای پارک هستند.
وی اظهار می‌کند: امیدواریم مسئولان به این مورد بیشتر داشته باشند و با افزایش پارکینگ‌های طبقاتی و سختگیری در مورد پارکینگ‌های مناسب در ساختمان‌ها برای رفع این مشکل اقدام کنند.


نگرانی همیشگی برای جای پارک

یکی دیگر از شهروندانی که به دنبال جای پارک در خیابان می‌گردد، می‌گوید: چهارراه طالقانی یکی از نقاط مرکزی و پرتردد شهر محسوب می‌شود که همیشه مشکل پارکینگ دارد.

«مریم برزگر» می‌افزاید: تراکم ساختمان‌های چندطبقه تجاری و پزشکان در این منطقه با نبود پارکینگ مناسب برای مراجعه‌کنندگان و حتی پرسنل و کسبه همراه است که به نقطه‌ضعفی در منطقه تبدیل شده است.
وی با گلایه از این‌که همیشه نگرانی برای جای پارک در منطقه وجود دارد، ادامه می‌دهد: بسیاری از جاهای پارک‌ در پارکینگ عمومی شهرداری و پارکینگ خصوصی به صورت ماهانه اجاره داده شده‌اند و تقریبا همیشه ظرفیت این پارکینگ‌ها پر است. بنابراین شهروندان مجبورند در خیابان به دنبال جای پارک بگردند که کمیاب است.


اهمال شهرداری در برخورد با متخلفان

رئیس کمیسیون عمران، حمل ‌و ‌نقل و ترافیک شورای کلان‌شهر کرج با اشاره به این‌که شهرداری باید عزمی جدی برای رفع و پیشگیری از مشکل کمبود پارکینگ داشته باشد، می‌گوید: ساختمان‌ها و برج‌های تجاری، پزشکی و اداری زیادی در محدوده چهارراه طالقانی به عنوان یکی از نقاط مرکزی کرج وجود دارند که پارکینگ مورد نیاز آنها تامین نشده است.
«مهدی حاجی‌قاسمی» می‌افزاید: شهرداری هم سختگیری لازم را در این مورد نداشته است به گونه‌ای که برج‌های تجاری مهم منطقه همانند «آموت» و «طالقانی» پارکینگ ندارند و شهرداری اراده‌ای محکم برای برخورد با چنین تخلفاتی ندارد.

وی ادامه می‌دهد: شهرداری می‌تواند با استفاده از دریافت جریمه کسری پارکینگ به ساخت پارکینگ‌های عمومی طبقاتی بیشتری اقدام کند.
این مسئول با اشاره به این‌که باید با توجه به این شرایط زیرساخت‌های حمل‌ و ‌نقل عمومی را تقویت کرد، بیان می‌کند: در شرایط کنونی باید به تقویت حمل و نقل عمومی اقدام کرد تا بتوان از شهروندان درخواست کرد که کمتر با خودروی شخصی تردد کنند.


کمبود پارکینگ در نقاط مرکزی کرج

معاون حمل‌ و ‌نقل و ترافیک شهردار کرج می‌گوید: کمبود پارکینگ در نقاط مرکزی کرج دردسرساز شده است. بدون شک کمبود پارکینگ یکی از دلایل اصلی در ایجاد ترافیک در کلان‌شهرهاست.
«محمدرضا احمدی‌نژاد» می‌افزاید: وقتی امکان دسترسی به پارکینگ برای رانندگان فراهم نباشد، شاهد پارک خودروها در گوشه و کنار خیابان و معابر هستیم. پارک خودرو در خیابان‌های پرتردد باعث ایجاد ترافیک و هدر رفتن وقت و انرژی مردم می‌شود.

وی اظهار می‌کند: اکنون مشکل پارکینگ در بسیاری از مناطق کرج به‌ویژه مرکز آن جدی است و متاسفانه طی چند سال گذشته راه‌حل جدی برای رفع آن اتخاذ نشده است.
این مسئول می‌گوید: پارک خودرو در مناطقی مثل چهارراه طالقانی که به دلیل داشتن مجتمع‌های تفریحی و تجاری پررفت و آمد تلقی می‌شود، نتیجه‌ای جز ایجاد ترافیک ندارد.

معاون حمل ‌و‌ نقل و ترافیک شهری شهردار کرج ادامه می‌دهد: در این منطقه تعداد پارکینگ‌های عمومی اندک بوده و برای اکثر ساختمان‌ها ‌نیز پارکینگ در نظر گرفته نشده است. برای کنترل ترافیک در این منطقه باید امکان استفاده مردم از وسایل حمل‌ و ‌نقل عمومی را افزایش داد.وی بیان می‌کند: علاوه بر این، باید نظارت جدی صورت بگیرد تا ساختمان‌های جدید این منطقه همگی به پارکینگ مجهز باشند. نصب دستگاه‌های پارکومتر و جلوگیری از انجام پارک دوبل نیز می‌تواند به کاهش ترافیک در این منطقه بسیار کمک کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید