• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 8 بهمن 1396
کد مطلب : 5462
+
-

بازار مسکن در دی‌ماه، گرم ماند

روند پرشتاب معاملات بازار مسکن تهران در آذرماه، در دی‌ماه نیز با شیب ملایم‌تر تکرار شد تا این ماه، پس از اردیبهشت 93، رکورددار بیشترین تعداد معاملات بازار مسکن شود. به گزارش همشهری، تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران، نشان می‌دهد در دی‌ماه سال‌جاری مجموعاً 19هزار و 4معامله در این بازار انجام شده که نسبت به آذرماه 6.9درصد و نسبت به دی‌ماه 95حدود 13.5درصد افزایش داشته است. همچنین این گزارش نشان می‌دهد که قیمت هر متر زیربنای مسکونی در شهر تهران در دی‌ماه سال‌جاری از نرخ تورم فراتر رفته و با 3درصد افزایش نسبت به‌ماه قبل، به حدود 5میلیون و 242تومان رسیده است که نسبت به دی‌ماه سال گذشته نیز 16.7درصد افزایش نشان می‌دهد. البته بررسی تحولات بازار مسکن تهران در 10ماه سپری شده از سال 96نشان می‌دهد هنوز تغییرات قیمتی در این بازار نسبت به‌مدت مشابه سال قبل کمتر از نرخ تورم سالانه است. براساس این گزارش متوسط قیمت هر متر زیربنای مسکونی در شهر تهران در 10‌ماه سال‌جاری 4میلیون و 752تومان بوده که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 8.9درصد افزایش داشته است. در این بازه زمانی مجموع معاملات بازار مسکن تهران نیز نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 12.2درصد افزایش یافته است.

 

رونق در خانه‌های ارزان‌قیمت

بازار مسکن در حالی پس از 5سال رکود سنگین، افزایش تعداد معاملات و رشد قیمت را تجربه می‌کند که آمارها نشان می‌دهد در دی‌ماه نیز به سبک و سیاق چند‌ماه اخیر، بخش قابل‌توجهی از این معاملات به قیمت‌های زیر 400میلیون تومان و واحدهای زیر 80متر زیربنا اختصاص دارد. براساس این گزارش، 56.6درصد از کل واحدهای مسکونی در دی‌ماه، با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر مترمربع معامله شده‌اند. از سوی دیگر توزیع فراوانی تعداد معاملات بر حسب سطح زیربنای هر واحد مسکونی نیز نشان می‌دهدسهم واحدهای با زیربنای کمتر از 80متر، بالغ بر 50.3درصد کل معاملات بوده و واحدهای با ارزش کمتر از 400میلیون تومان نیز سهمی در حدود 52.6درصد را از آن خود کرده‌اند.

به گزارش همشهری، کارشناسان بر این عقیده‌اند که حضور متقاضیان مصرفی در بازار مسکن، که بخش قابل‌توجهی از آنها با کمک تسهیلات بلندمدت حوزه مسکن، اقدام به خرید سرپناه می‌کنند، بازار مسکن را به دروازه رونق رسانده و از همین روست که بیش از نیمی از معاملات بازار را معاملات بازه زیر 400میلیون تومان و متناسب با قدرت خرید قشر متوسط جامعه تشکیل می‌دهد. بر این اساس، کارشناسان می‌گویند هر نوع جهش قیمتی در بازار مسکن عملا می‌تواند این بازار را دوباره به لبه پرتگاه رکود بکشاند چراکه عملا سرمایه مورد نیاز برای خرید خانه را به ورای توان مالی خریداران این بازار می‌رساند.

 

 شکست توهم قیمتی فروشندگان

 

گزارش‌های میدانی همشهری نشان می‌داد در ماه‌های اخیر با گرم شدن بازار مسکن، برخی از فروشندگان این بازار به تصور اینکه قیمت مسکن در ماه‌های آتی جهش پیدا خواهد کرد، دچار توهم قیمتی شده و قیمت پیشنهادی برای فروش واحدهای مسکونی خود را تا 40درصد افزایش داده بودند اما بررسی تحولات بازار مسکن در دی‌ماه 96حاکی از این است که بازار تسلیم این توهم قیمتی نشده و قیمت مسکن همچنان براساس توافق بین متقاضی و عرضه‌کننده تعیین می‌شود. یکی از نکات قابل‌توجه در معاملات مسکن دی‌ماه، افزایش معاملات در واحدهای مسکونی با قیمت بیش از یک میلیارد و 400میلیون تومان است که حدود 6.5درصد از کل معاملات بازار مسکن تهران در این‌ماه را شامل می‌شود و از ورود اقشار پردرآمد به بازار مسکن حکایت می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید