• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 14 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54538
+
-

قانون هوای پاک از ابتدای اردیبهشت زمین مانده است

هوای پاک
قانون هوای پاک از ابتدای اردیبهشت زمین مانده است


اجرای حدود مجاز آلایندگی ازجمله مصوبات قانون هوای پاک که قرار بود از ابتدای اردیبهشت‌ماه در کشور عملی شود هنوز  اجرایی نشده است.

به‌گزارش همشهری، وحید حسینی، دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کشور در همایش مراکز معاینه فنی کلانشهرهای کشور با بیان اینکه در ایران کنترل آلودگی هوا از طریق معاینه فنی جزو سیاست‌های کنترل آلودگی هواست، گفت: هیچ کدام از برنامه‌های کاهش آلودگی هوا مانند معاینه فنی نتوانست مؤثر باشد. وی با اشاره به اینکه معاینه فنی ابزار قوی برای بهبود آلودگی هواست، اظهارکرد: تعیین حدود مجاز معاینه فنی به سازمان حفاظت محیط‌زیست تفویض شده است. حسینی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز حدود مجاز آنلاین را به 3بخش عادی، برتر و ویژه که مخصوص خودروهای برقی و هیبریدی است، تقسیم کرده و به وزارت کشور نیز ابلاغ شده است، گفت: متأسفانه با آنکه قرار بود از اول اردیبهشت حدود مجاز جدید اجرایی شود اما این مهم عملیاتی نشد.

هم‌اکنون طرح LEZ تنها در شهر تهران فعال است و متأسفانه به جز پایتخت در هیچ‌یک از شهرهای کشور اجرایی نشده است. این درحالی است که طرح LEZ از سوی وزیر کشور - به فرمانده ناجا به‌صورت رسمی ابلاغ شده و براساس این ابلاغیه طرح LEZ باید در همه شهرها اجرا و گزارش جرایم آن نیز به‌صورت ماهانه اعلام شود، اما محقق نشده است.

اجرای LEZ نص صریح قانون است و هر دستگاهی که این مصوبه را اجرا نکند خلاف کرده است. البته اجرای حدود مجاز معاینه فنی برتر در شهرها الزامی نیست، اما اگر شهرداری‌ها مایل هستند که هوای شهرشان پاک باشد می‌توانند آن را اجرایی کنند. در تهران مردم برای بهره‌مندی از تخفیف نسبت به انجام معاینه برتر اقدام کرده‌اند. از طرفی مراکز باید به‌صورت گزینشی معاینه فنی را انجام دهند. هم‌اکنون انجام معاینه فنی برتر زمان‌بر است و موجب استهلاک وسایل مراکز معاینه فنی می‌شود. دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در مورد سن معافیت خودروها از معاینه فنی نیز با بیان اینکه سن معافیت 4سال و گارانتی وسایل خودرو 2سال عنوان شده، اظهارکرد: در قانون هوای پاک به‌نظر می‌رسد که شاهد غلط تایپی هستیم اما متأسفانه لابی قوی خودروساز سبب بروز این مشکلات شده است و اگر بخواهیم که سن معاینه فنی و سن فرسودگی کاهش یابد باید مجلس در این زمینه ورود کند. وی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌تواند سالی یک‌بار حدود مجاز را براساس قانون به‌روزرسانی کند، گفت: متأسفانه در شهرستان‌ها اجرا نمی‌شود چرا که اختلاف زیادی بین پلیس راهور و شهرداری‌ها وجود دارد. حسینی در مورد اجرای حدود مجاز جدید با بیان اینکه این حدود براساس ماده۱۵ آیین‌نامه اجرایی ماده۲ قانون هوای پاک مدون شده که از ابتدای اردیبهشت‌ماه باید اجرایی می‌شد، اظهارکرد: هم‌اکنون منتظر اجرای این آیین‌نامه اجرایی هستیم و حدود مجاز معاینه فنی جدید در 3 سطح معاینه فنی عادی (رنگ زرد)، معاینه فنی برتر (رنگ آبی) معاینه فنی ویژه (رنگ سبز) تعریف می‌شود.

تشکیل اتحادیه ستادهای معاینه فنی کشور
اتحادیه ستادهای معاینه فنی سراسر کشور تشکیل می‌شود. این خبر در سیزدهمین نشست ستادهای معاینه فنی خودروی کلانشهرهای کشور اعلام شد. هم‌اکنون ۱۳۶خط معاینه فنی در کشور وجود دارد و ۲۵درصد از این خطوط در ۱۵کلانشهر است. با این حال ظرفیت پذیرش این ۱۳۶خط بسیار بالاست؛ به‌گونه‌ای که ۵۰درصد خودروها در این مراکز معاینه می‌شوند. سیدنواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران با اشاره به اینکه تأثیرات معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا اثبات شده‌ است، اظهارکرد: تمامی مصوبات این نشست درقالب یک نامه به وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط‌زیست ارسال می‌شود. متأسفانه شاهدیم که چند مرکز معاینه فنی گرد هم می‌آیند و انجمن و اتحادیه تشکیل می‌دهند؛ بنابراین در جهت همسان‌سازی و جلوگیری از رشد قارچ‌گونه این انجمن‌های صنفی به توافق رسیدیم که اتحادیه ستادهای معاینه فنی را تشکیل دهیم. وی افزود: «سیمفا» یک ابزار خوب است که باید آمار آن در اختیار هر ستاد قرار گیرد تا براساس آن، نظارت‌ها بهینه‌تر شود. متأسفانه شاهد موازی‌کاری‌هایی هستیم که امروز بر کاهش این موازی‌کاری‌ها تأکید شد و عنوان کردیم که براساس قانون نقش هر دستگاه و کارگروه مشخص و بهتر است که هر کدام از این دستگاه‌ها در حیطه وظایف خود فعال باشند و دخالتی درامور مابقی دستگاه‌ها نداشته باشیم.
حسینی‌منش با بیان اینکه یکی دیگر از درخواست‌های ما منفک شدن بخش معاینه فنی خودروهای سی‌ان‌جی است، گفت: به‌دلیل حساسیت ویژه این خودروها پیشنهاد دادیم که معاینه فنی آنها به ستاد دیگری سپرده شود تا بتوان به‌صورت تخصصی‌تر آن را کنترل کرد. وی درخصوص تاکسی‌های اینترنتی اظهارکرد: تاکسی‌های اینترنتی نیز مانند تاکسی‌های معمولی درخواست سهمیه سوخت داشته‌اند. حالا بهترین فرصت است که این نوع تاکسی‌ها را مجاب کنیم که حتما معاینه فنی اخذ کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید