• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 14 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54529
+
-

۴ اشتباه جهانی در روابط

ظریف روز گذشته با ظاهری متفاوت در مراسم تدکس‌امیرکبیر سخنرانی جذابی داشت

۴ اشتباه جهانی در روابط


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه روز گذشته سخنرانی خود در مراسم تدکس‌امیرکبیر را به ۴ اشتباه مهم در روابط از خانواده گرفته تا دیپلماسی اختصاص داد. او که با ظاهری متفاوت در این مراسم حاضر شده بود اعلام کرد تا زمانی که با خودآگاهی و نگرش انتقادی به افکار و رفتار خودمان دقت نکنیم و نپرسیم که کجای کار ایراد دارد، مرتب این اشتباهات را تکرار می‌کنیم. به گزارش همشهری، اشتباه‌های مطرح شده از سوی ظریف که حتی روابط بین کشورها را هم تحت‌تأثیر قرار داده این موارد هستند که او آنها را با 2 داستان درباره پسرک شیطانی که با خواهرش دعوایش می‌شود و داستان مرد جهان‌دیده‌ای که سهامش را در خطر سقوط می‌بیند مطرح کرد.

1- گوش ندادن به یکدیگر و مجادله به جای گفت‌وگو (Debate VS. Dialogue). به‌گفته ظریف حتی در محیط به‌اصطلاح متمدنانه‌ای مثل سازمان ملل متحد که جای گفت‌وگوست ما با هم گفت‌وگو نمی‌کنیم بلکه مجادله می‌کنیم.

2- اتکای بیش از حد به پیش‌فرض‌ها  درباره اهداف و برنامه‌های دیگران (Assumptions). به‌گفته ظریف همه ما براساس پیش‌فرض‌هایمان قضاوت و عمل می‌کنیم و نه براساس واقعیات. چون یقین داریم پیش‌فرض‌هایمان بسیار درست و حتی بدیهی هستند.

3- همه بازی‌ها را برد و باخت یا اصطلاحا حاصل جمع صفر (Zero-Sum) دیدن. به‌گفته ظریف در دنیای امروز، بازی با حاصل جمع صفر نداریم. یا حاصل جمع یک رابطه یا یک اقدام مثبت است یا منفی.

4- پیشگویی‌هایی که خود باعث تحقق خود می‌شوند یا اصطلاحا پیشگویی خود کامبخش (self-fulfilling prophecy). این همان پیشگویی‌هایی است که خود براساس آن عمل می‌کنیم و خودمان آنها را محقق می‌کنیم.
به‌گفته ظریف این ۴ اشتباه در دنیای واقعی و فضای بین‌المللی فاجعه‌بار خواهد بود و تنها با خودباوری و نگاه انتقادی و آگاهانه به رفتارهای خودمان می‌توانیم آنها را اصلاح کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید