• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 8 بهمن 1396
کد مطلب : 5447
+
-

مذاکره با بابک و شرکا

قضایی
مذاکره با بابک و شرکا

مسئول کمیته مطالبات وزارت نفت گفته است: شرکای خارجی بابک زنجانی مدعی‌اند با شرایطی بدهی او را پرداخت خواهند کرد. او می‌گوید آنها در راه ایران هستند. سید‌علی اصغر هندی در گفت‌وگو با همشهری با تاکید بر همین مطلب‌، گفت: امیدواریم این مسئله به حل‌و فصل ماجرای بابک زنجانی منتهی شود. مشاور حقوقی و بین‌الملل بیژن زنگنه، وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه فعلا صلاح نیست بگوییم که این افراد از کدام کشورها به ایران می‌آیند، در پاسخ به این سوال که آیا شرکای زنجانی قبلا هم در ایران بوده‌اند، گفت: این مسائل در آینده روشن می‌شود. 

پرونده بابک زنجانی و همدستان وی از دی ماه سال 93 رسانه‌ای شد؛ وقتی که غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه  از صدور قرار مجرمیت برای بابک زنجانی خبر داده بود. بابک زنجانی متهم ردیف اول این پرونده پیش از این در اسفند 94 بعد از 25 جلسه علنی و یک جلسه غیر‌علنی دادگاه، محکوم به اعدام شده بود؛ حکمی که هنوز اجرا نشده است. بدهی زنجانی به همراه سود آن  3.5میلیارد دلار اعلام شده است. موضوع بازگشت شرکای زنجانی به ایران پیش از این هم رسانه‌ای شده بود. ‌هندی 11‌تیرماه امسال هم گفته بود: شریکان بابک زنجانی قرار بود هفته پیش از تعطیلات تابستان، برای نهایی‌کردن قرارداد پرداخت بدهی بابک زنجانی به تهران بیایند که نیامدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع اعدام بابک زنجانی و آزادی او در نتیجه پرداخت بدهی‌ها مسئله دیگری بوده که مسئول کمیته مطالبات وزارت نفت در خصوص آن صحبت کرده است. او گفته است: تصمیم برای آزادی زنجانی بر عهده وزارت نفت نیست و قوه قضاییه باید در خصوص آن تصمیم‌گیری کند. وی افزود: تا‌کنون مقدار ناچیزی از اموال زنجانی در داخل کشور به فروش رفته و روند به مناقصه گذاشتن مجدد اموال به مرور زمان انجام می‌شود. این مسئله‌ای بود که بیژن زنگنه هم روز گذشته به آن اشاره کرد.  وزیر نفت در مورد سوالی مبنی بر اینکه ظاهرا شرکای بابک زنجانی برای تسویه بدهی وی وارد مذاکره شده‌اند، گفت: این موضوع مرتبط با قوه قضاییه است و البته هنوز رقمی از سوی آنها پرداخت نشده، ولی شرکا مدعی شده‌اند حاضرند این پول را پرداخت کنند و مذاکراتی داشته‌اند اما هنوز مبلغی دریافت نشده است. زنگنه می‌گوید:  از بدهی زنجانی آنچه  تاکنون کشف و به ما منتقل شده، حدود ۲۰۰۰میلیارد تومان است. ماجرای حضور شرکای زنجانی در ایران به همینجا ختم نشد. وکیل مدافع بابک زنجانی نسبت به انتشار این خبر از سوی مسئولان وزارت نفت انتقاد کرد.  رسول کوهپایه‌زاده به ایسنا گفته: چندین ماه است که تحت نظارت مراجع ذیصلاح قضایی و اطلاعاتی مشغول مذاکره فشرده با شرکای بابک زنجانی برای پرداخت بدهی هستیم و مذاکرات در چندین کشور انجام و پیش‌نویس قراردادها هم منعقد شده بود. در مذاکره‌های مکتوب و شفاهی بین ما و طرف خارجی تاکید شده بود که مذاکرات محرمانه باقی بماند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید