• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 10 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54251
+
-

12 روستای لرستان باید جابه‌جا شوند

مدیرکل بنیاد مسکن استان: 90 روستای لرستان بر اثر سیل اخیر و رانش زمین آسیب دیده‌اند

پرونده
12 روستای لرستان باید جابه‌جا شوند

با فروکش کردن سیل، خسارت‌هایی که این پدیده به بخش‌های مختلف استان‌های درگیر وارد کرده است، هر روز بهتر خود را نشان می‌دهد و ابعاد تازه‌ای می‌گیرد.
به گزارش همشهری، در سیل خوزستان بسیاری از خانه‌های روستایی آسیب دیدند، مزارع گندم زیر آب رفتند، معابر شهری و روستایی دچار آبگرفتگی شدید شدند، پارک‌های ساحلی از بین رفتند و جاده‌های ساحلی و بسیاری از راه‌های ارتباطی مهم زیر آب رفتند و تردد در آنها غیرممکن شد.

سیل فروردین لرستان نیز خسارت‌های سنگینی به زیرساخت‌های شهری و عمرانی شهرهای درگیر سیل وارد کرد. بیشترین تخریب‌ها مربوط به شهرهای خرم‌آباد و پلدختر و بخش معمولان بود. در این استان بسیاری از راه‌های ارتباطی تخریب و مسدود شدند، تعداد زیادی از پل‌ها و ابنیه فنی آسیب جدی دیدند، هزاران واحد مسکونی کاملا تخریب شدند و به بازسازی نیاز دارند. علاوه بر اینها، 90 روستای لرستان بر اثر سیل و رانش زمین آسیب‌ دیده‌اند.
در سیل استان ایلام نیز شهرستان دره‌شهر و روستاهای بخش ماژین بیشترین خسارت‌ها را دیدند و چند روستای حاشیه سد سیمره ازجمله چم‌شیر با آسیب‌های جدی مواجه شدند. تعدادی از روستاها همچون چم‌شیر از زمان وقوع سیل تاکنون نه‌تنها به حالت عادی برنگشته‌اند، بلکه هنوز آب و برق و راه ارتباطی ندارند و ساکنان آنها هم در چادرها اسکان داده شده‌اند.


آسیب دیدن 90 روستا بر اثر سیل و رانش زمین

در استان لرستان احصای تخریب‌ها و آسیب‌های سیل و برآورد خسارت‌ها همچنان در حال انجام است و طبق گفته مسئولان این استان، سیل فروردین 10 هزار میلیارد تومان به آن خسارت زده که بخش مهمی از این خسارت‌ها به بخش کشاورزی استان مربوط است.
در سیل اخیر لرستان 90 روستا بر اثر سیل و رانش زمین آسیب ‌دیده‌اند و 12 روستا به دلیل شدت تخریب‌های ناشی از سیل باید به طور کامل جابه‌جا شوند.این خبر را «مسعود رضایی» مدیرکل بنیاد مسکن لرستان اعلام کرد و گفت: متاسفانه افزایش قیمت زمین در روستاها باعث شده است که برای تهیه زمین به مشکل بخوریم و مالکان با قیمت پیشنهادی ما راضی نمی‌شوند.«احمد مرادپور» معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان نیز در این خصوص گفت: تعزیرات باید به بحث قیمت زمین در مناطق سیل‌زده ورود و آن را ساماندهی کند.


جابه‌جایی تعدادی از روستاها

همچنین، معاون عمرانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان گفت: با توجه به وقوع سیل و زمین‌لغزش (رانش) در مناطق مختلف استان، 90 روستا در معرض خطر قرار دارند که از این تعداد 48 روستا باید جابه‌جا شوند.
«هادی جعفری» افزود: 12 روستا به صورت کلی و 36 روستا به صورت موردی و موضعی باید جابه‌جا شوند.
وی با تاکید بر انجام بهسازی در 55 روستای آسیب‌دیده اظهار کرد: 89 طرح باید در این روستاها اجرا شوند و 44 میلیارد ریال نیز برای مطالعات تکمیلی این مناطق نیاز است.
وی تاکید کرد: زمین ملی برای 12 روستای استان مشخص شده و برای 21 روستا نیز زمین‌های زراعی انتخاب شده است که باید از مالکان خریداری شود.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان نیز گفت: 13 واحد مسکن مهر پلدختر آماده و مفروش شده و پیش‌بینی می‌شود واحدهای آماده تحویل به سیل‌زدگان تا پایان هفته جاری به 40 باب برسد.«رضا خالقی» افزود: برای اسکان دائم در پلدختر حدود 5/3 هکتار زمین نهایی شده که رایزنی برای افزایش این سطح به 8 هکتار در حال انجام است.وی گفت: تامین 115 قطعه زمین در حریم و بستر رودخانه از تعهدات وزارت راه و شهرسازی برای ایجاد واحدهای مسکونی جدید در شهر پلدختر است.به گفته این مسئول، 35 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی لرستان در سیل فروردین امسال دچار خسارت شده‌اند.


آمادگی 50 مرکز خرید محصولات کشاورزی لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان هم در گفت‌وگویی از آمادگی بیش از 50 مرکز خرید تضمینی محصولات کشاورزی این استان خبر داد. «عبدالرضا بازدار» اظهار کرد: برداشت محصولات زراعی از اواخر اردیبهشت با دانه روغنی کلزا آغاز می‎شود. وی بیان کرد: با توجه به بارندگی‎های خوبی که داشتیم، علی‌رغم وقوع سیل، پیش‌بینی می‌‌کنیم که تولید مطلوبی داشته باشیم. بازدار گفت: پیش‎بینی ما برای تولید گندم بین 400تا 450 هزار تن، جو 140 هزار و کلزا 6 هزار تن است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان این‌که همزمان با فصل برداشت کار خرید تضمینی این 3محصول نیز آغاز می‎شود، افزود: در این زمینه بیش از 50 مرکز خرید با تجهیزات و امکانات مناسب آماده شده‎اند. 
وی به خسارت بیش از 1500 میلیارد تومانی سیل به بخش کشاورزی لرستان اشاره کرد و گفت: در این رابطه هیات دولت مصوبه‎ای برای ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت و کمک‎های بلاعوض به کشاورزان آسیب‌دیده ارائه کرده است. 


رسیدگی به وضع روحی دانش‌آموزان سیل‌زده

اما غیر از آسیب‌های مالی و جانی که حوادثی مانند سیل به همراه دارد، آسیب‌های روحی و روانی نیز قابل توجه است، به خصوص برای کودکان و نوجوانان.سرپرست معاونت سیاسی امنیتی استانداری لرستان در این زمینه گفت: رسیدگی به وضعیت روحی، روانی و بهداشتی دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده استان در اولویت قرار دارد.

«قاسم ولی‌زاده» افزود: در سطح کلان کشور، برای مناطق سیل‌زده به طور ویژه قرارگاه بازسازی و نوسازی تشکیل شد و کمیته‌ای از آن برای نوسازی و بازسازی اجتماعی و بهداشتی و مشارکت‌های مردمی است.وی اظهار داشت: در اینزمینه، با پیگیری‌ها و مطالعات انجام‌شده، اعتباری دریافت شده است که بخشی از آن در اختیار آموزش و پرورش برای رسیدگی به وضعیت روحی، روانی و بهداشت فردی دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده به‌ویژه پلدختر و معمولان قرار می‌گیرد.

ولی‌زاده ادامه داد: اعتباری نیز در اختیار سازمان بهزیستی برای تقویت اورژانس اجتماعی و حضور مددکاران و روانشناسان در این مناطق قرار خواهد گرفت.وی افزود: در زمینه پوشش تحصیلی پیش‌دبستانی در سطح استان، به دلیل برگزاری این دوره توسط برخی دستگاه‌های فرهنگی، آمار دقیقی در دست نیست. معاون استاندار گفت: باید تا تیرماه آمار دقیقی از پوشش تحصیلی پیش‌دبستانی استان در مدارس و مناطق تهیه شود.


 

آبگرفتگی در شماری از روستاهای خوزستان

۹۰ درصد پارک‌های ساحلی اهواز در سیل اخیر از بین رفتند 



در خوزستان با آن که خیلی از مردم سیل‌زده به خانه‌های خود بازگشته‌اند، اما هنوز تعدادی روستا گرفتار سیلاب و آبگرفتگی هستند. در شهرستان حمیدیه (در نزدیکی اهواز) 7 روستا همچنان دچار سیل و آبگرفتگی هستند و سیل در آنها هنوز فروکش نکرده است.


7 روستای حمیدیه همچنان درگیر سیلاب

فرماندار شهرستان حمیدیه گفت: 7 روستای این شهرستان همچنان درگیر سیلاب هستند و عملیات پاکسازی مناطقی که سیلاب آنها فروکش کرده برای برگشت مردم به محل زندگی آنها در حال انجام است.«شاهین هاشمی» بیان کرد: از 7 روستای درگیر سیلاب، روستای خسرج خلف همچنان در محاصره سیلاب است و آب به 6 روستای دیگر وارد شده است.فرماندار حمیدیه بیان کرد: مقرر شده است که ارتش پل شناوری را برای روستای خسرج خلف این شهرستان تاسیس کند تا مردم این روستا امکان برگشت به محل زندگی خود را داشته باشند.وی گفت: با همکاری بنیاد مسکن استان کرمان عملیات پاک‌سازی مناطقی از شهرستان کارون که سیلاب در آنها فروکش کرده، در حال انجام است. 

فرماندار شهرستان حمیدیه ادامه داد: اهالی 5 روستای سیل‌زده این شهرستان به محل زندگی خود برگشته‌اند و 80 خانوار همچنان در اردوگاه‌های اسکان مستقر هستند.
هاشمی اظهار کرد: کارشناسان مسکن در حال بررسی و برآورد خسارت مناطق سیل‌زده این شهرستان هستند و برای تعمیر و احداث خانه‌هایی که بر اثر سیلاب آسیب دیده یا تخریب شده‌اند، نیازسنجی می‌کنند.


تخریب پارک‌های ساحلی اهواز

شهردار اهواز هم با بیان این‌که ۹۰ درصد پارک‌های ساحلی این شهر در سیل از بین رفته است، گفت: برای ساحل‌سازی‌های جدید موانعی مانند ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه و معارضین تاسیساتی و نفت وجود دارد که امیدواریم به زودی برطرف شود. البته احکام تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه صادر شده اما رسیدگی به این موضوع به بعد موکول شده است.
«منصور کتانباف» اظهار کرد: از روز دوم فروردین به صورت مستقیم وارد بحران سیلاب شدیم. در روزهای نخست در مصاحبه‌ای اعلام کردم اگر دبی آب کارون در مقطع اهواز به 2500 متر مکعب برسد، اهواز دچار بحران می‌شود که در عمل کارون دبی 3500 متر مکعب را نیز پشت سر گذاشت.

وی افزود: با وجود این مدیریت در محدوده کارون، سرریز شدن سد کرخه به کانال شهید چمران و آسیب‌پذیری زهکش دهخدا باعث بروز مشکلاتی در محلاتی مانند عین‌دو، گلدشت و گلبهار شد که هنوز هم به صورت کامل برطرف نشده‌اند.
شهردار اهواز ادامه داد: در تلاش هستیم آب‌های سرگردان با تمهیداتی مانند به‌کارگیری پمپ‌های قوی جمع‌آوری شوند. آب‌های سرگردان در دشت‌های خوزستان و اطراف اهواز در صورت ماندگاری با عوارضی مانند گرما، حرکت هوا و پشه‌ها می‌توانند منشا تکثیر حشرات مضر و در نهایت تهدیدی برای سلامت محیط در شهر باشند.

کتانباف مهم‌ترین مشکل ایجاد شده از وضعیت بحرانی سیلاب را بسته شدن بلوارهای ساحلی عنوان کرد و گفت: از 8 پل روی رودخانه کارون، 4 پل قبل از انقلاب و با کد ارتفاعی پایین‌تر ساخته شده‌اند درنتیجه تراز ساحل زیر تراز رودخانه بود و همین در نهایت باعث آبگرفتگی شد. وی بیان کرد: در حال حاضر مشکلات پل‌های سیاه و سفید تقریبا حل شده است. البته هنوز مشکل فاضلاب در این محدوده‌ها پابرجاست و شرکت آبفا برای رفع آن مشغول فعالیت است.  کتانباف گفت: بیش از 90 درصد پارک‌های ساحلی بر اثر این سیل از بین رفته است که بازسازی آنها زمان و هزینه می‌طلبد. البته بازسازی پارک‌ها در مکان‌هایی که آب فروکش کرده، آغاز شده است. شهردار اهواز با تاکید بر لزوم تجهیز شهرداری بیان کرد: به دلیل برون‌سپاری‌های انجام‌شده در سنوات قبل در کل ارگان‌های کشور، توان تجهیزاتی دستگاه‌ها کاهش یافته است که در بحران اخیر آسیب‌پذیری ناشی از آن مشاهده شد. از این رو لازم است شهرداری اهواز تجهیز شود.


ارتش آماده مقابله با تهدیدات احتمالی است

معاون هماهنگ‌کننده ارتش نیز با بیان این‌که ارتش جمهوری اسلامی از آمادگی بسیار بالایی برای مقابله با تهدیدات احتمالی برخوردار است، گفت: نمی‌شود لحظه‌ای از آمادگی رزمی غافل شد.

امیر دریادار «حبیب‌الله سیاری» معاون هماهنگ‌کننده و فرمانده قرارگاه امداد ذوالفقار ارتش درباره میزان آمادگی ارتش ایران اظهار کرد: وظیفه اصلی ارتش حفاظت و حراست از مرزهای کشور و حفظ تمامیت ارضی آن است. نیروهای مسلح در کنار همه کارهایی که برای امدادرسانی به مردم انجام می‌دهند و آن را برای خود افتخار می‌دانند، آمادگی رسمی خود را حفظ می‌کنند و به خوبی می‌دانند که نمی‌شود لحظه‌ای از آمادگی رزمی غافل شد.


ادامه امدادرسانی ارتش به سیل‌زدگان

معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره اقدامات انجام‌شده توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران در خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان در استان‌های مختلف گفت: برای اجرای فرامین فرماندهی معظم کل قوا برای امدادرسانی به مردم سیل‌زده در استان‌های گلستان، لرستان، خوزستان و سیستان و بلوچستان، همه نیروهای مسلح از جمله ارتش به سرعت وارد عمل شدند.
دریادار سیاری افزود: ارتش که از لحظات اول در مناطق سیل‌زده حضور داشت، بلافاصله با تشکیل قرارگاه‌هایی در استان‌های سیل‌زده، در فاز اول و با به‌کارگیری تمام امکانات مستقر در پادگان‌های نیروهای چهارگانه خود که در مناطق سیل‌زده موجود بودند، به امدادرسانی و کمک به مردم گرفتار در سیل پرداخت.

وی گفت: طولانی‌ترین مدت سیل امسال متوجه استان خوزستان بود چون همه آب استان‌های بالادست و سدهای موجود وارد این استان شد تا به سمت دریا برود. به همین دلیل در پایین‌دست سدها آبگرفتگی گسترده‌ای به وجود آمد.
معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: تمامی نیروهای انسانی، تجهیزات و ماشین‌های مهندسی ارتش در استان‌های سیل‌زده به‌ویژه خوزستان از لحظه ابتدایی سیل و تاکنون مشغول امدادرسانی به مردم عزیزمان هستند. همچنین بالگردهای هوانیروز و نیروی دریایی و در کنار آنها، امکانات و ماشین‌آلات سنگین ترابری و راه‌سازی ارتش در این مناطق به ایجاد سیل‌بند و بازسازی جاده‌ها و پل‌های تخریب‌شده مشغول هستند.

وی گفت: نیروی هوایی ارتش نیز از ابتدای وقوع سیل، دوشادوش سایر نیروها، وظیفه انتقال کمک‌های مردمی و هلال ‌احمر را از تهران به اهواز، خرم‌آباد و گلستان بر عهده داشت. در کنار اینها، قرارگاه پدافند هوایی نیز امکانات زیستی و نیروی انسانی فراوانی را برای کمک به مردم به مناطق سیل‌زده گسیل کرده است. نیروی دریایی نیز تکاوران دریایی، بالگردها و قایق‌های خود را در استان گلستان و به خصوص خوزستان مستقر کرد و هوانیروز نیروی زمینی با توان بالایی پای کار بود و خدمات بسیار درخشانی را در امدادرسانی به مردم انجام داد.

دریادار سیاری تاکید کرد: اولویت در مناطق سیل‌زده ابتدا تخلیه منازل در معرض سیل و اسکان و تامین نیازهای زیستی مردم بود که به خوبی انجام شد. در مرحله دوم، ترمیم سیل‌بندها از ضروری‌ترین اقدامات در استان خوزستان بود که با ادوات مکانیزه و نیروهای انسانی، این کار به خوبی پیش رفت.معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات ویژه و بسیار مهمی که در روزهای اخیر توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شده، احداث پل‌ها و برقراری ارتباط در خطوط مواصلاتی روستاها و شهرها بود که در لرستان، پلدختر و خوزستان توسط واحدهای مهندسی نیروی زمینی انجام شد. این اقدام، کار بسیار بزرگ و مهمی برای امدادرسانی به مردم گرفتار در سیل بود.
دریادار سیاری گفت: درمجموع همه پادگان‌ها و کارکنان ارتش جمهوری اسلامی برای خدمت‌رسانی به مردم بسیج شده و نیروها و کمک‌های خود را به مناطق درگیر سیل اعزام کرده‌اند و مشغول خدمت‌رسانی به مردم شریف ایران اسلامی هستند.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش با بیان این‌که امیدواریم با این تلاش‌ها بشود اندکی از درد مردم را کاهش داد، گفت: شرایط بسیار سخت است و تعدادی از مردم همه سرمایه، کشاورزی و دام‌های خود را از دست داده‌اند. البته کاری هم در مقابل این سیل عظیم نمی‌شد انجام داد. اما همه باید دست به دست هم داده و به این مردم عظیم و شریف کمک کنیم تا با کمک خدا، اوضاع و احوال مردم بهتر شود.وی اوضاع استان خوزستان را دارای ثبات دانست و گفت: همه مسئولان، مردم، سازمان‌های دولتی و نیروهای مسلح، از ارتش و سپاه، تا وزارت دفاع، نیروی انتظامی و همه در حال تلاش هستند که شرایط به خوبی پایان یابد.

دریادار سیاری درباره امکانات و اقلام مورد نیاز مردم در مناطق سیل‌زده بیان کرد: اگرچه کمک‌های بسیاری تاکنون به مردم انجام شده است و امکانات و اقلام مورد نیاز در مناطق وجود دارد، اما به دلیل پراکندگی و گستردگی مناطق درگیر سیل، تقسیم این اقلام و امکانات دشوار است و باید با مدیریت صحیح و به صورت بهتری انجام شود.


آغاز پاک‌سازی مناطق سیل‌زده 

رئیس قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد خوزستان هم از آغاز پاک‌سازی برخی مناطق سیل‌زده این استان توسط این قرارگاه خبر داد.حجت‌الاسلام «فرج‌الله براتی» اظهار کرد: با توجه به فروکش کردن آب در برخی از مناطق سیل‌زده استان، کار پاک‌سازی مناطق هوفل سیدناصر، آلبوعید نبی یک، روستای سیدعباس و دوهول را آغاز کرده‌ایم.

وی افزود: این پاک‌سازی با ماشین‌آلات سبک و سنگین و همچنین نیروهای دانشگاه آزاد اسلامی با سرعت در حال انجام است و تا پایان در کنار مردم خواهیم بود.
 با توجه به نیازسنجی صورت‌گرفته و برای تامین اقلام اساسی مورد نیاز مردم این مناطق، 2 دستگاه کانکس حمام برای نصب در روستای شاچریه بارگیری و توسط این قرارگاه به مردم منطقه تحویل داده شد.
براتی از حضور تیم مددکاری، مشاوره و جامعه‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان در روستای دهول خبر داد و گفت: این کار با هدف ارائه خدمات مشاوره‌ای به خانواده‌های روستاییان و دانش‌آموزان و آسیب‌شناسی مسائل مناطق سیل‌زده صورت گرفته است. در این طرح به 25 نفر از دانش‌آموزان مشاوره لازم داده و به مشکلات خانواده‌ها هم رسیدگی شده است.


احتمال زنده بودن تمام گوزن‌های زرد

اما در سیلاب‌های اخیر بخشی از سایت تکثیر و پرورش گوزن زرد در میانرود واقع در منطقه حفاظت‌شده دز زیر آب رفت و بخش‌هایی از فنس‌های سایت تخریب شد. از آن زمان از سرنوشت گوزن‌های زرد موجود در سایت که حدود ۲۰ راس بودند، اطلاعی در دست نبود و احتمال مرگ تمامی آنها وجود داشت.
حالا رئیس پارک ملی دز با اشاره به مشاهده ردپای گوزن‌های زرد سایت سیل‌زده میانرود، از احتمال در سلامت بودن این گوزن‌ها خبر داده است.

«رضا قپانچی‌پور» اظهار کرد: خوشبختانه، طبق پایش‌های انجام‌شده، تاکنون تلفات گوزن‌ زرد مشاهده نشده است.وی افزود: حین پایش‌ها 2 راس گوزن زرد در سایت میانرود و یک راس بیرون از این سایت مشاهده شدند. همچنین دوربین‌های تله‌ای 2 راس گوزن زرد را تصویر‌برداری کرده‌اند.قپانچی‌پور گفت: این موارد نشان می‌دهد که گوزن‌ها زنده و سلامت هستند.رئیس پارک ملی دز بیان کرد: به دلیل تراکم پوشش گیاهی منطقه، پایش دقیق گوزن‌های زرد امکان‌پذیر نیست و تخمین زده می‌شود که حدود ۲۰ راس گوزن زرد در سایت میانرود وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید