• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 10 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54240
+
-

خانه 3 هزار کاشمری روی مسیل

خراسان رضوی
خانه 3 هزار کاشمری روی مسیل

جواد افتخاری /مشهد ـ خبرنگار

فروردین 98 شاید برای بسیاری فراموش‌نشدنی باشد. بارندگی و سیلاب‌ پس از چند دهه خشکسالی بسیاری را خوشحال و برخی را نگران کرد. 
با بررسی‌های انجام‌شده مشخص شد دلیل بسیاری از آسیب‌های واردشده به مناطق، خطاهای انسانی بوده است. واکاوی علل وقوع سیلاب در کاشمر هم کارشناسان را به همین عامل رساند؛ عاملی که با وقوع سیلی شدیدتر می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به این شهر کویری وارد کند. 
یک متخصص هیدرولوژی بیان می‌کند: سیلاب‌ها در کاشمر 2 مسیر عمده دارد و در آنها به شدت شاهد گسترش ساخت‌و‌ساز تا ارتفاع حدود 1170 متر هستیم.
هادی معماریان با بیان این‌که تغییر کاربری‌ها در 16 سال اخیر به شدت افزایش یافته است، می‌افزاید: مدیران شهری، کاشمر را روی مسیل اصلی سیلاب و مخروط‌افکنه‌ها گسترش داده‌اند در حالی که برای کنترل سیلاب در این منطقه فقط 3 سیل‌بند وجود دارد که تا دبی 25 متر بر ثانیه را کنترل می‌کند.
شهردار کاشمر هم با اعلام این‌که 3 هزار خانوار مسکن مهر در مسیل‌ها زندگی می‌کنند، می‌گوید: مسکن مهر کاشمر در سایت 120 هکتاری با 500 تا 600 میلیارد تومان ساخته شده است.
 متاسفانه متولیان پروژه مسکن مهر بدون این‌که استعلام‌های لازم را از آب منطقه‌ای بگیرند ساخت‌و‌ساز را آغاز کردند.
جعفر سلیمانی با بیان این‌که سیل‌بند فعلی که پشت مسکن مهر ساخته شده است تاب‌آوری لازم را در برابر سیلاب‌های سنگین ندارد و باید حتما تقویت شود، می‌افزاید: در طرح جدید جامع شهر هرگونه پیشروی به سمت شمال به دلیل نزدیک شدن به گسل درونه، عمود بودن بر مسیل سیلاب و تنگل سنگ نصوح محدود شده 
است. 
در وضع فعلی اگر بارش‌های رگباری سنگین همچون 100 میلی‌متری که در بردسکن بارید، داشته باشیم سیلاب وارد شهر خواهد شد و مشکلات و خطرات بسیاری ایجاد خواهد 
کرد.
شهردار کاشمر اظهار می‌کند: در قسمت دیگری از کال دره گور که بالادست سیدمرتضی را دربر می‌گیرد، کال حسین‌آباد قرار دارد که با موانع و تصرفاتی در بستر مسیل مواجه است. 
دادستان وظایفی را به دستگاه‌های متولی برای آزاد‌سازی بستر مسیل‌ها در حریم شهر تکلیف کرده‌ است.
کارشناس حفاظت و مهندسی رودخانه آب منطقه‌ای کاشمر هم توضیح می‌دهد: متاسفانه در فاز 5 مسکن مهر بدون گرفتن استعلام مجدد و رعایت ضوابط از آب منطقه‌ای، بستر ساخت‌وسازها 100 متر به سمت مسیل شیب داده شده است.
حسین حکمتی‌فر یادآور می‌شود: در ساخت‌وسازهای این قسمت از شهر نه تنها رعایت اصولی درباره مواجهه با سیلاب صورت نگرفته است، بلکه وضع زیربنایی بسیار نامناسبی را 
شاهدیم. 
خیابان‌هایی که تا بلوار اصلی (محل عبور سیلاب) اجرا شده‌اند، یک متر اختلاف ارتفاع دارند و پایین‌تر از کف بستر رودخانه خاک‌برداری شده‌اند. همچنین آنچه به عنوان سیل‌بند در مسکن مهر از آن نام برده می‌شود در واقع بند تغذیه مصنوعی است و برای کنترل سیلاب نیست.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید