• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 10 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54235
+
-

سفر پیش‌دستانه فرستادگان اون به تهران

سیاست خارجی
سفر پیش‌دستانه فرستادگان اون به تهران


24ساعت بعد از اعلام خبر سفر وزیر خارجه ایران به کره‌شمالی، یک هیأت از پیونگ‌یانگ رهسپار تهران شده است. هیأت کره‌شمالی در سفر دوره‌ای‌اش علاوه بر ایران از سوریه، آذربایجان و مغولستان هم دیدار می‌کند.

خبرگزاری رسمی کره‌شمالی اعلام کرد که ریاست هیأت کره‌شمالی را پک میونگ گوک، معاون وزیر امور خارجه این کشور بر عهده دارد. از طرفی پایگاه خبری آمریکایی ان‌کی نیوز محور مقاصد هیأت کره‌شمالی را عضویت در جنبش عدم‌تعهد توصیف کرده است.

به گزارش ایسنا، هیچ اطلاعات یا جزئیات بیشتری از این سفر منتشر نشده است.

کره‌شمالی اعلام کرده که این سفر در راستای هدف پیونگ‌یانگ برای «تحکیم روابط خود با دوستان دیرینه‌اش و همینطور توسعه تجارت» با این کشورها انجام می‌شود.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هفته قبل و درحالی‌که در نیویورک به سر می‌برد اعلام کرد: به‌زودی قصد دارد سفری به پیونگ‌یانگ داشته باشد. آخرین وزیر خارجه‌ای که از ایران به کره‌شمالی سفر کرده منوچهر متکی بود که 11سال قبل به این کشور رفت.

هنوز زمان سفر ظریف به کره‌شمالی مشخص نیست اما به‌نظر می‌رسد طی یکی دو هفته پیش رو ظریف به مسکو و پیونگ یانگ برود.

وزیر خارجه محور سفر خود به مسکو را مسائل دوجانبه‌ عنوان کرده اما به‌نظر می‌رسد تحولات مربوط به برجام، سوریه و اقدامات یکجانبه آمریکا در سطح بین‌المللی از محورهای مذاکرات ظریف با مقامات روس خواهد بود. سال گذشته هم وزیر خارجه کره‌شمالی در تهران با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه و رئیس‌جمهور ایران دیدار کرده بود؛ دیداری که گفته شده است مقامات ایران درباره بدعهدی آمریکایی‌ها در توافقات به «ری یونگ هو» هشدار داده‌اند.  کره‌شمالی در یک سال اخیر مذاکرات سطح بالایی با دولت آمریکا کلید زده اما آخرین دور این مذاکرات بین ترامپ و اون رهبران 2 کشور به شکست انجامید.

این خبر را به اشتراک بگذارید