• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 10 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54230
+
-

بازگشت‌دلون به صحنه

نگاه
بازگشت‌دلون به صحنه

آرش نهاوندی/روزنامه نگار


چندی پیش مدیران جشنواره کن اعلام کردند که قرار است جایزه نخل طلایی افتخاری کن 2019به آلن دلون اهدا شود، اعلام این خبر سؤالات زیادی را در اذهان مخاطبان سینما ایجاد کرد. اینکه چطور شد جوان اول سینمای فرانسه منتخب مدیران یکی از هنری‌ترین جشنواره‌های سینمایی سال شد؟ آیا سابقه وی، سبک بازیگری یا حضور در فیلم‌های کارگردانان مطرح و هم بازی بودن با بازیگران طراز اول وی را شایسته دریافت این جایزه کرده؟  آلن دلون جوان اول سابق سینمای فرانسه، همواره از شناخته‌شده ترین چهره‌های کشور گل‌ها در سینما در عرصه جهانی بوده است. به‌طوری که در ایران اغلب فیلم‌هایی که وی در آن به ایفای نقش پرداخته به نمایش در آمده و یاد و خاطره آنها با دوبله گوشنواز و به یاد ماندنی خسرو خسرو شاهی در اذهان مخاطبان ایرانی ثبت شده است. آلن دلون که بیشتر در ژاپن وی را با عنوان «سامورایی بهار» به‌خاطر نقش آفرینی وی در فیلم سامورایی ساخته ژان پیر ملویل می‌شناسند، در طول دوران فعالیت حرفه‌ای خود در بیش از 80فیلم سینمایی که کارگردانان بنام آنها را ساخته‌اند، ایفای نقش کرده است. ازجمله کارگردانان مشهوری که دلون با آنها همکاری کرده می‌توان به میکل آنجلو آنتیونیونی، ویسکونتی، ژان پیر ملویل و ژان لوک گدار اشاره کرد.

و بالاخره دلون انتخاب می‌شود
 آلن دلون در سال 2018در مصاحبه‌ای گفته بود  که آماده مرگ است، با این حال امسال مدیران جشنواره کن تصمیم گرفته‌اند به وی که در فیلم «یوزپلنگ» شاهکار لوچینو ویسکونتی ایفای نقش کرده جایزه نخل طلایی افتخاری جشنواره 2019را اعطا کنند. با اعطای این جایزه به دلون، وی پا جای بازیگران و کارگردانان مطرحی نظیر ژان مورو، وودی آلن، برناردو برتولوچی، جین فوندا، ژان پل بلموندو، مانوئل داولیویرا، آگنس واردا و ژان پیر لئود، که همه اینها پیش‌تر جایزه نخل طلایی افتخاری کن را دریافت کرده بودند، خواهد گذاشت. تیری فرمو، مدیر هنری جشنواره کن در زمان اعلام این خبر دلون را یک غول، اسطوره زنده، نماد جهانی و قهرمان باکس آفیس توصیف کرده و در این‌باره گفته بود؛ اعطای جایزه نخل طلایی افتخاری کن به منزله احترام گذاشتن و گرامیداشت حضور دلون در تاریخ فیلم و فیلمسازی تلقی خواهد شد. 

آلن دلون از نگاه مدیران کن
در سایت جشنواره کن همچنین آمده است که با کاریزما، چشمانش و حالاتی که از تنش در فیلم سامورایی از خود نشان می‌دهد، آلن دلون توانسته ژانری از بازیگری را در فیلم سامورایی خلق کند. فیلم سامورایی با بازی درخشان آلن دلون منبع الهام بزرگی برای کارگردانان مشهوری نظیر جان وو  و کوئینتین تارانتینو بوده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید