• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 10 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54135
+
-

محبوب‌ترین مناطق خلیج‌فارس برای گردشگران کجاست؟

هزار جزیره، هزار رنگ

فروردین امسال سایت‌های جزیره گردشگری قشم، ‌میزبان بیش از یک میلیون نفر گردشگر بوده است

هزار جزیره، هزار رنگ

آوین آزادی 

سرخ، زرد، سبز، نقره‌ای، جایی که خاک‌های هفت‌رنگ به آبی دریا می‌رسند؛ «هرمز»؛ جزیره‌ای در آب‌های خلیج‌فارس که دیگر همه آن‌ را می‌شناسند؛ سرزمین شگفتی‌هایی که چند سالی است تبدیل به یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری جنوب کشور شده است. خلیج‌فارس کم از این جزیره‌ها ندارد؛ محدوده‌هایی از زیبایی و آب و آرامش که میان آب‌ها محاصره شده‌اند و دنیای خودشان را دارند؛ 30جزیره بزرگ و کوچک که فقط بعضی از آنها قابل سکونتند. اما در قشم، کیش، لارک، لاوان، مارو، هندورابی و چندین و چند سرزمین دیگر در آب‌های خلیج‌فارس، چه خبر است؟ 

کیشِ محبوب
سفر به کیش تقریبا نیاز به جیب پرپولی دارد. ساحل مرجانی، پارک دلفین، کشتی یونانی و شهر باستانی حریره به همراه پاساژهای خرید رنگارنگ از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری جزیره کیش‌اند. البته اگر کارتینگ، پلاژ، پارک دلفین، سافاری، آکواریوم و دیگر جاذبه‌های تفریحی این جزیره مشهور را کنار بگذاریم. تفریحات آبی هم در کیش جایگاه ویژه‌ای دارند، از نمونه تفریحات آبی پرطرفدار می‌توان به شاتل، اسکوتر زیردریایی، فلای بورد، کیبل اسکی، بنانا و پاراسل اشاره کرد. البته جزیره کیش در کنار این تفریحات رنگارنگ، مناطق محروم بسیاری هم دارد که هر از چندگاهی توسط رسانه‌ها به وضعیت آنها پرداخته می‌شود.

قشم استراتژیک 

قشم، بزرگ‌ترین جزیره از جزایر جنوب ایران است. جزیره عجیبی که پایانه اتوبوسرانی دارد و علاوه بر زیبایی‌های طبیعی فوق‌العاده دارای آثار باستانی، تفریحات آبی و مراکز خرید متعددی است که آن را به یکی از مقاصد گردشگری محبوب تبدیل کرده است. قشم نخستین ژئوپارک خاورمیانه است و تحت حمایت یونسکو قرار دارد. خیلی‌ها در فصل‌های پاییز و زمستان در قشم کمپینگ می‌کنند و از آسمان بی‌نظیر آن لذت می‌برند.

لاوان ؛ مروارید پنهان 

لاوان، از لحاظ مساحت، بعد از قشم و کیش قرار دارد؛ جزیره‌ای که آن را با نام مروارید پنهان خلیج‌فارس می‌شناسند؛ چراکه از گذشته قطب صید مروارید بوده است. ذخایر نفت در نزدیکی آب‌های لاوان بسیار زیاد است. لاک‌پشت‌های پوزه عقابی، جبیر (نوعی آهو) و گوسفندهای وحشی از حیات‌وحش این جزیره هستند. آخرین سرشماری‌ها می‌گویند که بیش از یک هزار نفر در این جزیره زندگی می‌کنند.

ماروی متروکه

اگر تا جزیره لاوان سفر کردید حیف است که بازدید از جزیره مارو که در نزدیکی آن قرار گرفته را از دست بدهید.این جزیره غیرمسکونی است. می‌توانید با کرایه کردن یک قایق با ۲۰ یا ۳۰‌هزار تومان از لاوان به مارو بروید. جزیره شِتوَر یا شیدوَر به‌وجود تعداد زیادی مار سمی سیاهرنگ و کوچک معروف است که معمولا زیر شن مخفی می‌شوند. قبل از سفر توجه داشته باشید که در فصل تخم‌ریزی لاک‌پشت‌ها اجازه ورود به جزیره داده نمی‌شود. در مارو سواحل مرجانی، صخره‌ای و شنی یافت می‌شود. محلی برای اقامت شبانگاهی وجود ندارد و تنها درصورتی که تجهیزات لازم را به همراه داشته باشید می‌توانید شب را در آن سپری کنید. همچنین پوشش‌دهی موبایل در این جزیره خالی از سکنه وجود دارد.

هنگام؛ معدن نمک و سرب 

هنگام در جنوب جزیره قشم قرار گرفته است. تورهای داخلی قشم حتما بازدید از هنگام را در برنامه‌های خود قرار می‌دهند؛ جزیره‌ای در آب‌های خلیج‌فارس که دارای معادن نمک و سرب است. از جاذبه‌های گردشگری این جزیره می‌توان به دلفین‌ها و ساحل نقره‌ای اشاره کرد. کوچک‌ترین روستای کشور نیز با ۴ نفر جمعیت در این جزیره قرار دارد.

هرمز هفت‌رنگ 

هرمز، جزیره‌ای بیضی‌شکل و گنبدی نمکی است که به‌دلیل موقعیت قرارگیری خاص خود در مجاورت تنگه هرمز، آن را کلید خلیج‌فارس می‌نامند. جزیره هرمز به‌دلیل دارا‌بودن خاک‌های متنوع بسیار به بهشت زمین‌شناسان شهرت دارد. در میان کوه‌های این جزیره، کوهی قرمز رنگ به نام گلک وجود دارد که مردم محلی از خاک آن به‌عنوان ادویه در غذاهای خود استفاده می‌کنند. از مهم‌‌ترین منابع درآمدی مردم محلی این جزیره فروش خاک قرمز آن است. جمعیت این جزیره حدود 6هزار نفر است.

جزیره کوه‌های آتشفشانی 

لارک هم یکی دیگر از جزایر مهم حوزه خلیج‌فارس است که از  کوه‌های آتشفشانی مخروطی تشکیل شده است. هیچ‌گونه فعالیت کشاورزی در این جزیره انجام نمی‌شود و ساکنان آن که حدود ۳۰۰ خانوار تخمین زده شده اند از راه ماهیگیری و غواصی روزگار می‌گذرانند.

هندورابی ؛ جزیره خالی

هندرابی یا هندورابی هم جزیره دیگری است که در میان جزایر کیش و لاوان واقع شده است. فعالیت اقتصادی مردمان این جزیره ماهیگیری و غواصی است. جمعیت هندورابی در سال۱۳۹۵ حدود ۲۰۰‌نفر مشخص شده است که تقریبا می‌توان گفت کمترین جمعیت را در جزایر خلیج‌فارس دارد.

صنعت در صدرا 

صدرا یک جزیره صنعتی ایران است که صنایع کشتی‌سازی و سکوسازی در آن قرار دارد. جزیره صدرا در محاصره آب‌های کم‌عمق قرار دارد که با جزر تقریبا بدون عمق می‌شود.

رشد 70درصدی گردشگری در جنوب ایران 

عبدالجواد کمالی، قائم‌مقام ستاد اجرایی خدمات سفر قشم بعد از پایان تعطیلات نوروز اعلام کرد: آمار بازدید مهمانان نوروزی قشم از سایت‌های گردشگری این‌ جزیره از مرز یک‌ میلیون نفر فراتر رفته است. از ۲۵ اسفند ۹۷ تا ۱۴فروردین امسال بیش از یک‌میلیون بازدید از ژئوسایت‌ها و اماکن گردشگری قشم همچون جزایر ناز، جنگل حرا، چاهکوه، خلیج دلفین‌ها، غارهای خربس، دره ستاره‌ها، قلعه پرتغالی‌ها و دیگر سایت‌ها به ثبت رسیده که نشان از افزایش ۷۰‌درصدی آن نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته دارد. هر جزیره گردشگران خاص خودش را دارد اما آمارها بیانگر این هستند که هرمز در چند سال اخیر صدرنشین بوده است. در تعطیلات نوروزی سال97، ۱۹۵هزار و ۶۰۰ نفر گردشگر راهی جزیره هرمز شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید