• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 9 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54053
+
-

توزیع کالاهای اساسی به نرخ مصوب در نمایشگاه‌های طرح ضیافت

دبیر ستاد تنظیم بازار: از 10اردیبهشت تا 17خردادماه برنج، روغن‌، مرغ، گوشت و شکر در نمایشگاه‌های طرح ضیافت میادین میوه و تره‌بار توزیع می‌شود

بازار
توزیع کالاهای اساسی به نرخ مصوب در نمایشگاه‌های طرح ضیافت

به‌منظور تنظیم بازار‌ماه مبارک رمضان امسال نیز نمایشگاه‌های طرح ضیافت برای عرضه کالاهای اساسی و اقلام ضروری و پرمصرف مورد نیاز مردم بر پا می‌شود. 
به‌گزارش همشهری، در آستانه‌ماه مبارک رمضان، نوسان قیمت و عرضه برخی کالاهای اساسی و اقلام ضروری موجب شده تا مسئولان تنظیم بازار، امسال نیز برپایی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا در چارچوب طرح ضیافت در میادین میوه و تره‌بار شهرداری را برای توزیع مایحتاج‌ماه مبارک رمضان در دستور کار قرار دهند. گرچه قیمت گوشت و مرغ طی 3هفته گذشته نسبت به ایام نوروز سیر نزولی داشته است اما قیمت برخی دیگر انواع کالاهای اساسی مانند روغن نباتی، شکر و... با کاهش نسبی عرضه و سیر صعودی قیمت‌ها مواجه بوده و فعالان صنفی مشکلات بازاررسانی و دلال بازی را علت رشد 60 تا بیش از 100درصدی قیمت برخی اقلام تلقی می‌کنند.

نمایشگاه‌های ضیافت در میادین 
دبیر ستاد تنظیم بازار از عرضه کالاهای اساسی در نمایشگاه‌های طرح ضیافت خبر داد و گفت: براساس تصمیم کارگروه تنظیم بازار مقرر شد تا در بازه زمانی 10اردیبهشت تا 17خردادماه1398 اقلام ضروری و پرمصرف مردم شامل برنج، روغن‌نباتی، گوشت مرغ، گوشت قرمز و شکر به‌صورت عرضه مستقیم در کلیه نمایشگاه‌های طرح ضیافت توزیع شود. 
عباس قبادی قیمت هر کیلو گرم برنج خارجی در این نمایشگاه‌ها را 7هزار و 400تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به ضرورت حفظ آرامش بازار در‌ماه مبارک رمضان و توجه به رفاه هموطنان به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر براساس تصمیم کارگروه تنظیم بازار مقرر شد تا اقلام ضروری و پرمصرف مردم به‌صورت عرضه مستقیم در تمامی نمایشگاه‌های طرح ضیافت توزیع شود. او با اشاره به اینکه نمایشگاه‌های طرح ضیافت در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران بدون دریافت وجه بخشی از فضا را در اختیار عرضه‌کنندگان این کالاها قرار می‌دهند، گفت: در شهرستان‌ها یک نمایشگاه بنا بر ضرورت برپا خواهد شد.

نرخ مصوب کالاهای اساسی طرح ضیافت
دبیر ستاد تنظیم بازار و معاون بازرگانی داخلی وزیر صمت با بیان اینکه عرضه کالاهای اساسی در نمایشگاه‌های طرح ضیافت علاوه بر اقلام کالایی است که به‌طور معمول در میادین میوه و تره بار عرضه می‌شود، گفت: براین اساس حدود 30هزار تن برنج هندی 1121به قیمت 7هزار و 400تومان و 12هزار تن شکر برای صنف و صنعت و همچنین 20هزار تن شکر به قیمت هر کیلوگرم 3هزار و 400تومان برای مصارف خانوارها عرضه خواهد شد. 
قبادی افزود: همچنین 10هزار تن روغن نباتی برای مصارف صنف و صنعت در قالب بسته‌های 16کیلوگرمی و 20هزار تن نیز برای مصرف خانوارها با قیمت 10درصد زیر قیمت مصوب و 25هزار تن گوشت مرغ با قیمت 11هزار و 500تومان عرضه می‌شود. به گفته او در چارچوب عرضه مواد پروتئینی طرح ضیافت امسال همچنین 5هزار تن گوشت قرمز برای مصرف خانوارها از ابتدای‌ماه رمضان در نمایشگاه‌های طرح ضیافت با نرخ مصوب به مردم عرضه خواهد شد.

سود 2برابری قیمت مصوب و بازار شکر 
قندوشکر ازجمله کالاهای اساسی است که از روزهای پایانی سال گذشته سیر صعودی قیمت‌ را تجربه کرده است و حتی عرضه محدود این اقلام نیز قادر به شکست قیمت‌های بازار نبوده است. این شرایط موجب شده تا درحالی‌که نرخ مصوب شکر در کارخانه کیلویی ۳هزار تومان و در بازار مصرف 4هزار و 400تومان تعیین شده، قیمت این محصول در بازار به بیش از 9هزار تومان افزایش یافته و قندوشکر از فاصله کارخانه تا بازار مصرف رشد 2برابری قیمت مصوب را تجربه کند. با این روند دیروز دبیر انجمن صنفی صنایع قندوشکر اعلام کرد که فاصله دو برابری بین قیمت مصوب و نرخ شکر در بازار مصرف به جیب عده‌ای دلال، واسطه و برخی واحدهای بسته‌بندی می‌رود که باید دستگاه‌های نظارتی با این موضوع برخورد کنند.
بهمن دانایی با تأکید بر اینکه ‌اکنون نرخ مصوب شکر درب کارخانه و در بازار مصرف تغییری نکرده و همچنان براساس آخرین مصوبه سوم شهریورماه سال گذشته ستاد تنظیم بازار قیمت مصرف‌کننده هر کیلوگرم شکر سفید درب کارخانه 3هزار، شکر فله 4هزار و 200، شکر بسته‌بندی ۹۰۰‌گرمی 4هزار و شکر بسته‌بندی یک کیلوگرمی 4هزار و 400تومان تعیین شده است. 
براساس همین مصوبه عرضه این محصول با قیمت بیشتر مصداق گرانفروشی بوده و درصورت مشاهده براساس مقررات باید با آن برخورد شود. او افزود: این در حالی است که هم‌اکنون در بازار مصرف هر کیلوگرم شکر بسته‌بندی با قیمت بیش از 9هزارتومان در بازار فروخته می‌شود که باید گفت هیچ ارتباطی به کارخانه‌های تولیدکننده این محصول ندارد.


   افزایش ۶۰درصدی قیمت خرما در بازار

خرما از دیگر محصولات پر مصرف در‌ماه مبارک رمضان است که همواره در این ماه با افزایش قیمت مواجه می‌شود. رئیس انجمن ملی خرما با بیان اینکه صادرات و کاهش تولید در سال زراعی گذشته باعث نوسان نرخ خرما شده است، گفت: موجودی خرما در کشور بیش از ۱۰۰هزار تن است و برای‌ ماه رمضان کمبود نداریم. رشید فرخی درباره دلایل گرانی خرما در بازار افزود: صادرات خرما زمانی که هنوز سامانه نیما راه‌اندازی نشده بود، یکی از دلایل این امر است. آن زمان بسیاری از افراد که خیلی از آنها هم صادرکننده واقعی نبودند اقدام به صادرات این محصول کردند. این مسئله باعث شد هم صادرکننده حقیقی زیان کند هم قیمت‌های داخلی دچار نوسان شود. او با اشاره به افزایش ۱۰درصدی صادرات خرما از کشور و کنترل این رویه بعد از راه‌اندازی سامانه نیما، افزود: قیمت‌های خرما در شمال شهر تهران ربطی به نرخ این محصول در مبدا ندارد به‌عنوان مثال نرخ هرکیلوگرم خرمای مضافتی که در تهران حدود ۴۰هزار تومان عرضه می‌شود در شهرستان‌های مبدا، حدود ۲۵هزار تومان است و از مراکز توزیع تا عرضه اختلاف قیمت حدود 60 درصدی را شاهد هستیم. فرخی گفت: احتمال دارد در 2 الی 3روزی که به‌ ماه مبارک رمضان مانده، شوک‌های جزئی در بازار داشته باشیم. اما بعد از‌ماه مبارک رمضان و گرمی هوا مصرف خرما به‌شدت افت می‌کند و خرمای نوبرانه نیز وارد بازار می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید