• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 9 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54052
+
-

رشد 18هزار میلیارد تومانی بورس

شاخص کل بورس تهران دیروز 2درصد افزایش یافت

با صعود 2درصدی بورس در مبادلات روز گذشته،  ارزش کل سهام شرکت‌های حاضر در بازار سهام 18هزار میلیارد تومان افزایش یافت و برای نخستین بار از مرز 950هزار میلیارد تومان عبور کرد.
به گزارش همشهری، روندصعودی شاخص کل بورس تهران در مبادلات دیروز ادامه یافت و شاخص بورس توانست با 4هزار واحد افزایش معادل 2درصد رشد کند و برای نخستین بار به 209هزارو 243واحد برسد.در مبادلات دیروز سهامداران جمعا 2200میلیارد تومان سهام خریدند. روند صعودی بازار سهام از 15اسفند پارسال آغاز شده و از آن زمان تاکنون شاخص کل بورس 28درصد افزایش یافته است. این به‌معنای این است که سهامداران در این مدت همین مقدار سود کرده‌اند چرا که رشد شاخص بورس به‌معنای مقدار بازده سرمایه‌گذاران است.
به این ترتیب تحت‌تأثیر صعود روز گذشته بورس، ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس تهران و فرابورس ظرف چند ساعت 18هزار میلیارد تومان افزایش یافت و ارزش کل بازار سهام ایران به 950هزارو 817میلیارد تومان رسید. هم‌اکنون سهام شرکت‌های حاضر در گروه فلزات اساسی، سیمان، بانکداری، خودرو‌سازی‌ و صنایع شیمیایی در کانون توجه سهامداران است و سهامداران روزانه بخش زیادی از سهام این شرکت را خریداری می‌کنند.

عملکرد مطلوب شرکت‌ها
یک کارشناس بازار سرمایه درباره دلایل رشد بازار سهام گفت: دیروز شاخص بورس روندی مثبت و توأم با هیجان را در پیش گرفت که این موضوع ناشی از انتشار گزارش‌های عملکرد مطلوب شرکت‌ها در‌ماه فروردین است.احسان رضا پور با بیان اینکه گزارش عملکرد شرکت‌ها در فروردین‌ماه حاکی از بهبود 50درصدی وضعیت آنها نسبت به‌مدت مشابه سال قبل است، گفت: درصورت ادامه این روند در ماه‌های آینده نیز شاهد گزارش 3ماهه خوبی از شرکت‌ها خواهیم بود بنابراین همزمان با پیش رو بودن فصل مجامع، فعالان بازار نیز چشم‌انداز کوتاه‌مدت مطلوبی را برای بازارسرمایه متصور می‌شوند.
او تاکید کرد: در روزهای اخیر میزان ورود افراد تازه وارد و تزریق منابع جدید به بازار افزایش یافته که این موضوع ناشی از آن است که هیچ چشم‌انداز جذابی در بازار‌های موازی مانند خودرو، طلا، ارز و مسکن وجود ندارد. رضاپور با بیان اینکه تغییرات اعمال شده در نحوه محاسبه و پرداخت سود به سپرده‌گذاران موجب بهبود وضعیت تراز عملیاتی بانک‌ها شده است، ادامه داد: دیروز پس از انتشار گزارش بانک ملت علاوه بر تراز ارزی، مثبت شدن ترازعملیاتی این بانک نیز موجبات افزایش استقبال از سهام این بانک را فراهم کرد.

ورود نقدینگی جدید
یک کارشناس دیگر بازار سرمایه هم در این‌باره گفت: به‌نظر می‌رسد وزن عوامل و متغیرهای مثبت وارده بر بورس، قدری بیشتر از وزن عوامل بازدارنده و منفی است، چراکه شاهد برتری نسبی طرف تقاضا نسبت به عرضه و رویکرد مثبت فعالان بازار هستیم. حافظ عزیزی گفت: حجم عظیمی از نقدینگی همراه طیف جدیدی از سرمایه‌گذاران به تازگی وارد بوررس شده‌اند و این موضوع منجر به رونق معاملات بورس شده و باعث شده قیمت‌ها و شاخص با شیب تندی افزایش یابد. او توضیح داد: نیاز به همسان‌سازی‌ قیمت سهام شرکت‌ها با واقعیت‌های اقتصادی جامعه ازجمله نرخ واقعی ارز (دلار 14هزار تومانی)، انگیزه‌های فراوانی را برای مردم و طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران و سهامداران ایجاد کرده تا منابع و پس اندازهای ریالی را به دارایی‌های سرمایه‌ای ازجمله اوراق سهام شرکت‌ها تبدیل کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید