• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
دو شنبه 9 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54042
+
-

وکلا و انتظار امنیت در جامعه

یادداشت
وکلا و انتظار امنیت در جامعه


فریده غیرت/ حقوقدان
جامعه وکلا در روزهای اخیر دچار اندوه ناشی از فقدان دو تن از همکاران شده است. استاد بهمن کشاورز و مرحوم حمید حاجیان.

درگذشت استاد کشاورز که بحق چهره‌ای تابناک بود و خدمات فراوانی در زمینه‌های حقوقی به جامعه کرد ضایعه اندوهباری برای همکاران آن مرحوم است.  اما از دست دادن حمید حاجیان به سبب واقعه وحشتناکی که موجب مرگ او شد همکاران آن مرحوم و جامعه حقوقی را متالم کرده است. هنوز به درستی انگیزه ضاربان مشخص نشده است و از این رو شاید نتوان موضع‌گیری دقیق و کاملی داشت ولی به هر روی به قتل رسیدن هر انسانی وحشتناک و اندوهبار است.

این واقعه یک بار دیگر وکلا و مدافعان حقوق مردم را به یاد وقایع ناگواری از این دست انداخت؛ وقایعی که در برخی از آنها کسانی که تلاش وکلا را مخالف نیت خود می‌دیدند، اقدام به تعرض و آزار و تهدید وکلا می‌کردند.

چنین رویدادی بار دیگر تأمین امنیت وکلا را با لزوم بیشتری مطرح می‌‌کند. چه بسیار کسانی که وقتی فعالیت وکیلی را مغایر خواسته‌های خود می‌دیدند و می‌بینند دست به انتقام‌جویی می‌زنند.

جامعه ما باید از سطح امنیت بیشتری برخوردار باشد تا خادمان مردم در خطر نباشند. متأسفانه نبود فرهنگسازی و آگاهی در این زمینه موجب شده است تا کسی که از متهمی دفاع می‌کند کار او دفاع از جرم یا تلاش برای گریز از مجازات تلقی شود در حالی که وکیل یک سارق یا قاتل در تلاش برای برخورداری متهم از مواهب قانونی و روشن شدن ماجرا با توجه به پیش‌بینی‌ها و معاذیری است که در قانون وجود دارد. به هر روی امید است عاملان قتل مرحوم حاجیان شناسایی و دستگیر شوند و دیگر شنونده چنین اخبار و شاهد چنین وقایعی نباشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید