• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 9 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54038
+
-

اتحاد جهانی سفیدهای تروریست

یک آمریکایی افراطی، با الهام از کشتار مسلمانان در نیوزیلند، به یک کنیسه در آمریکا حمله کرد

گزارش
اتحاد جهانی سفیدهای تروریست

جواد نصرتی ـ خبرنگار


موج عظیم حملات تروریستی توسط سفیدهای افراطی که قربانیان زیادی در چهار گوشه دنیا گرفته، به ایالت کالیفرنیا رسید؛ تیراندازی یک جوان سفید‌پوست در یک کنیسه، یک کشته و 3مجروح بر جا گذاشت. به گزارش بی‌بی‌سی، پلیس اعلام کرده است که یک جوان 19ساله به نام جان ارنست را بعد از حمله دستگیر کرده است. این حمله در پووی در شمال شهر سن‌دیه‌گو روی داده است. براساس گزارش‌ها، مهاجم درحالی‌که گروهی از یهودیان در حال آماده‌شدن برای برگزاری مراسم عید پسح- روز آزادی یهودیان از قید برده‌داری فراعنه مصر-‌ بوده‌اند، به کنیسه رفته و آتش گشوده است. پلیس همچنین اعلام کرده است که این مهاجم، در رابطه با پرونده آتش‌زدن یک مسجد در همین منطقه در ‌ماه گذشته، تحت بازجویی قرار دارد. این حمله دقیقا 6‌ماه بعد از تیراندازی در کنیسه‌ای در پیتسبورگ روی داد که در آن 11نفر کشته شدند. آن حمله، عنوان بزرگ‌ترین اقدام مرگبار ضدیهودی در تاریخ معاصر آمریکا‌ست.

الهام از آن سوی دنیا
کلانتر سن‌دیه‌گو گفته است که کارآگاهان فعالیت‌های این مهاجم در فضای مجازی و مشخصا «نامه سرگشاده» او را که علیه یهودی‌ها نوشته شده، بررسی کرده‌اند. در این نامه که ساعاتی قبل از حمله ‌به‌صورت آنلاین منتشر شده، ارنست اعتراف می‌کند که از حمله به 2مسجد در کرایست‌چرچ نیوزیلند که ‌ماه گذشته روی داد، الهام گرفته است. او در این نامه همچنین 10بار به رابرت بوورز، مهاجم کنیسه درخت زندگی در پیتسبورگ اشاره کرده است.

شبکه جهانی تروریست‌های سفید
الهام‌گرفتن از حملات پیشین، ‌به الگویی ثابت در میان تروریست‌های سفیدپوست افراطی تبدیل شده و تحقیقاتی که اخیرا در این‌باره انجام شده، نشان می‌دهد که نه‌تنها تعداد این نوع حملات، که ارتباط بین آنها هم به طرز چشمگیری افزایش یافته است.
نیویورک‌تایمز ‌ماه گذشته پس از تحقیق مفصلی که درباره این حملات انجام داد، به‌وجود یک شبکه جهانی غیررسمی از سفیدهای افراطی اشاره کرد که حملات و خشونت‌های خود را با بسامد بیشتری در غرب اعمال می‌کند. بر این اساس، یک‌سوم حملات سفیدهای افراطی که منجر به قتل شده، با الهام از حملات مشابه قبلی انجام شده است.
در مورد کرایست‌چرچ، قاتل استرالیایی در نامه بلندی که پیش از حمله نوشته، به این موضوع اشاره کرده که از حملات مشابهی در نروژ، آمریکا، ایتالیا، ‌سوئد و بریتانیا الهام گرفته است.
یکی از نقاط عطف در روند رو به رشد حملات سفیدهای افراطی، کشتار بی‌رحمانه نروژ به شمار می‌رود؛ در سال 2011، آندرس برویک در کشتاری بی‌سابقه، 77نفر را قتل عام کرد. او در مانیفستی که در این‌باره نوشته بود، خشم خود را از مهاجرت و اسلام اعلام کرده بود. این حمله، از آن زمان به یک مدل برای راست‌های افراطی تبدیل شده است.


عمده حملات سفید‌های افراطی در 8 سال گذشته

جولای 2011
77نفر توسط آندرس برویک در یک جزیره تابستانی در اسلو کشته شدند

آگوست 2012
6زائر در معبد سیک‌ها در ویسکانسین، در تیراندازی یک نئونازی کشته شدند

آوریل 2014
3 نفر در یک خانه سالمندان یهودیان در کانزاس کشته شدند‌

ژوئن 2015
9نفر حین مطالعه انجیل در یک کلیسا در کارولینای جنوبی در اثر تیراندازی کشته شدند

ژانویه 2017
6نفر هنگام ادای نماز مغرب در مسجدی در کبک کانادا در تیراندازی کشته شدند

ژوئن 2017
راندن یک ون به صف نمازگزاران در فینسزبری پارک در انگلیس، یک کشته و 12مجروح بر جا گذاشت

آگوست 2017
راندن یک خودرو به صف تظاهرات ضدنازی در شارلوتزویل ویرجینیا در آمریکا، یک کشته بر جا گذاشت

نوامبر 2018
تیراندازی در کنیسه درخت زندگی در پیتسبورگ پنسیلوانیا، 11کشته بر جا گذاشت

مارس 2019
برنتون تارانت استرالیایی، با حمله مسلحانه به 2مسجد در کرایست‌چرچ نیوزیلند، 50مسلمان را کشت


این خبر را به اشتراک بگذارید