• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 9 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54019
+
-

هشدار برای صلح

مقتدی‌صدر در پیامی هشدار داد در صورت ورود اجباری عراق به درگیری‌های میان تهران و واشنگتن، سفارت آمریکا در بغداد مورد حمله قرار خواهد گرفت

عراق
هشدار برای صلح

طی 48ساعت گذشته بحران سیاسی میان مقامات عراقی و بحرینی به نقطه اوج خود طی سال‌های گذشته رسیده است؛ بحرانی که با پیام سیاسی مقتدی‌‌صدر خطاب به رهبران منطقه آغاز شد. صدر در این پیام ضمن ابراز نگرانی از تشدید تنش‌های میان ایران و آمریکا و تبعات آن برای ملت‌های منطقه به‌ویژه عراق، خواستار کناره‌گیری رهبران یمن، سوریه و بحرین از قدرت شد، درخواستی که واکنش تند مقامات بحرینی را به‌دنبال داشت؛ ابتدا کاردار سفارت عراق در منامه احضار شد و بعد از آن هم خالد بن ‌احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین در اقدامی عجیب و اهانت‌آمیز، در صفحه توییتر خود مقتدی ‌صدر را «سگ» خطاب کرد! در مقابل، محمدعلی حکیم، وزیر خارجه عراق هم در ساعات پایانی روز شنبه با احضار سفیر بحرین در بغداد، مراتب اعتراض شدید خود را نسبت به اظهارات وزیر خارجه بحرین به وی ابلاغ کرد.
افزایش واکنش‌های انتقادی در شبکه‌های اجتماعی نسبت به اهانت وزیر خارجه بحرین، پاسخ او را به‌دنبال داشت. خالد بن احمد ادعا کرد: مقتدی‌صدر به جای آنکه به مشکل حقیقی عراق و سیطره ایران بر کشورش بپردازد از بحرین سخن می‌گوید. خداوند به عراق از بابت صدر و احمق‌هایی نظیر او رحم کند!
تنش‌های یادشده خیلی زود از فضای مجازی به خیابان کشیده شد؛ به‌گونه‌ای که تنها چند ساعت بعد از توییت خالد بن‌احمد، هواداران مقتدی‌صدر تجمعی شبانه مقابل کنسولگری بحرین در نجف برگزار کردند؛ تجمعی که البته روز گذشته در ابعاد وسیع‌تری ادامه داشت. همچنین در پارلمان عراق هم حسن الکعبی (نایب‌رئیس پارلمان و از چهره‌های شاخص جریان صدر)، اظهارات وزیر خارجه بحرین را اهانتی نابخشودنی به ملت عراق خوانده و خواستار پاسخ درخور دولت به وی شد.
اگر چه بحران میان صدر و خاندان آل‌خلیفه در بحرین همچنان در سطح تنش‌های لفظی باقی مانده، اما برخی رسانه‌ها ازجمله روزنامه العربی‌الجدید پیش‌بینی کرده‌اند درصورت عدم‌خودداری طرفین از تشدید مواضع، ممکن است کار تا قطع روابط دوجانبه بغداد - منامه پیش برود. این در حالی است که تحولات 48ساعت گذشته میان عراق و بحرین، برخلاف رسانه‌های سعودی و اماراتی، با بازتاب بسیار گسترده‌ای در رسانه‌های قطری مواجه شده، امری که به خوبی تبعات منفی تشدید این بحران برای محور ابوظبی - ریاض را به‌نمایش می‌کشد.

از میانجیگری بین تهران و ریاض تا تهدید آمریکا
مقتدی‌صدر که از زمان تشکیل پارلمان و آغاز به‌کار دولت جدید عراق بنا به وعده خود از سیاست و رسانه‌ها کناره‌گیری کرده بود با صدور پیامی جنجالی طی دوروز گذشته به صدر اخبار رسانه‌های منطقه بازگشته است. در این پیام آمده: «نگرانی من روزبه‌روز در حال افزایش است چرا که می‌بینم مداخلات در امور داخلی عراق از سوی دیگران در حال ریشه دواندن و عمیق‌تر شدن است.» صدر در ادامه پیام ضمن ارائه راهکارهایی برای حفظ امنیت عراق و منافع مردم این کشور پیشنهادات مختلفی ارائه کرده است؛ ازجمله اعزام هیأتی به عربستان برای میانجیگری با ایران، کناره‌گیری رهبران سوریه، یمن و بحرین از قدرت و خروج نیروهای حشدالشعبی از خاک سوریه. وی در پایان این پیام، هشدار داد درصورت ورود اجباری عراق به درگیری‌های میان تهران و واشنگتن، باید سفارت آمریکا در عراق تعطیل شود؛ در غیراین صورت سفارت آمریکا در تیررس نیروهای مقاومت قرار خواهد گرفت. به‌گفته شبکه الجزیره، ساعاتی بعد از صدور این بیانیه، وزارت خارجه عراق سفیر آمریکا را در بغداد احضار کرده و به او نسبت به ادامه اقدامات تحریک‌آمیز رسانه‌ای علیه رهبران ایران هشدار داده است. پیش از این، برخی منابع اسرائیلی از احتمال حملات هوایی اسرائیل به عراق، علیه مواضع نیروهای نزدیک به ایران خبر داده بودند.

این خبر را به اشتراک بگذارید