• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 7 بهمن 1396
کد مطلب : 5401
+
-

ایران در آغوش برف

نیمه شمالی و نیمه غربی کشور این هفته با کاهش محسوس دما مواجه می شوند

آب و هوا
ایران در آغوش برف

 

بهمن هم روسفید شد؛ بارش برف و باران در اولین روزهای بهمن، بسیاری از شهرها و استان‌های کشور را سفیدپوش کرد. به گزارش همشهری، با کاهش محسوس دما، در نیمه شمالی و غربی شاهد برف و باران هستیم که این وضع با کاهش محسوس دما، تا چند روز آینده ادامه خواهد داشت.

 

 

کاهش دما در نیمه شمالی و غربی

 

اسماعیل سیمایی، کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی، به همشهری می‌گوید: در شرایطی که از روز پنجشنبه شاهد بارش برف هستیم، از روز یکشنبه تا آخر هفته آینده با استقرار توده هوای سرد، دمای هوای استان بین 10 تا 14 درجه کاهش خواهد یافت. سیمایی به بارش برف در شهرهای ارومیه، شاهین‌دژ، تکاب، گردنه قوشچی، پیرانشهر و سردشت اشاره می‌کند که موجب اختلال در عبور و مرور شده است. این کاهش دما البته فقط در آذربایجان غربی رخ نمی‌دهد.

احمد وظیفه، مدیر کل پیش‌بینی هواشناسی، با اشاره به احتمال کاهش دما تا منفی ٢٠ درجه در برخی استان‌های شمالی می‌گوید: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا روز یکشنبه دمای هوای پایتخت هم به تدریج تا مرز منفی ٦ درجه کاهش می‌یابد و با وزش باد و بارش‌های پراکنده برف همراه خواهد بود.

 

 

هشدار به باغداران

 

کاهش محسوس دما در استان‌های شمالی به قدری قابل توجه خواهد بود که علاوه بر آمادگی گروه‌های امدادی، مدیر کل بحران مازندران به باغداران در این باره هشدار می‌دهد و می‌گوید: باغداران مرکباتی را که قابلیت برداشت دارند، جمع‌آوری کنند تا در صورت یخبندان با خسارت روبه‌رو نشوند. دامداران و زنبورداران هم دام و کندوهای خود را به نقاط امن‌تر ببرند. علی‌اصغر احمدی با اشاره به بارش برف از این هفته توضیح می‌دهد: در دامنه‌ها و نقاط شهری میزان برف چشمگیر نیست، اما در ارتفاعات، کاهش دما محسوس و بارش برف قطعی است.

 

 

برف و باران در محورهای مواصلاتی

 

محورهای لاریجان و ارتفاعات کندوان در مازندران برفی شده‌‌اند و تردد در آنها با احتیاط بیشتری انجام می‌شود. رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا با اشاره به این 2 محور، توضیحاتی درباره وضع محورهای مواصلاتی استان‌های دیگر هم می‌دهد و می‌گوید: علاوه بر اکثر محورهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل، در محور آوج - الموت و گردنه کوهین در قزوین، اسالم - خلخال، پونل - خلخال، آستارا - اردبیل و محدوده لوشان در گیلان هم بارش برف ادامه دارد و این شرایط برای محور تارا - شهرکرد در خوزستان هم گزارش شده است.

سرهنگ نادر رحمانی می‌افزاید: همچنین بارش باران در اکثر محورهای قزوین و گیلان گزارش شده و این شرایط جوی در محور اندیکا در خوزستان، نور - رامسر در استان مازندران و محورهای سردشت - مهاباد و نقده - مهاباد در آذربایجان غربی هم ادامه دارد.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به فعالیت موج بارشی در این استان‌ها، شاهد کولاک و یخ‌زدگی در اکثر محورهای آذربایجان غربی و گیلان و محورهای خلخال - اسالم در اردبیل و کوهرنگ - شهرکرد در چهارمحال و بختیاری هستیم. با توجه به برودت هوا و یخ‌زدگی این معابر، تردد در این محورها فقط با زنجیرچرخ امکان‌پذیر است.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا ادامه می‌دهد: با توجه به مه‌گرفتگی و کاهش دید در اکثر محورهای آذربایجان غربی، اردبیل و مازندارن و محورهای فارس - کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری و زنجان - دندی و زنجان - طارم در زنجان، لازم است رانندگان در هنگام تردد، با کاهش سرعت، واکنش خود در حین رانندگی را افزایش دهند.

 

 

نخستین برف زمستانی در شهرهای گلستان

 

در روزهای آینده طبق پیش‌بینی‌ها، استان‌های دیگری هم به این جمع اضافه می‌شوند و محورهایی برفی و بارانی خواهند داشت. یکی از این استان‌ها گلستان است که شهرهای آن برای اولین بار سفیدپوش می‌شوند. کارشناس مسئول گروه پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی گلستان در این باره به همشهری می‌گوید: گلستان هم تحت تاثیر جریان‌های شمالی قرار گرفته است.

سمیه ملاحی می‌افزاید:‌ روز یکشنبه با تداوم کاهش دما، علاوه بر نواحی کوهستانی، بارش برف در بیشتر مناطق شهری استان روی خواهد داد و دمای هوا تا صبح سه‌شنبه بین 13 تا 16 درجه کاهش خواهد داشت.

 

 

 

تداوم هوای سرد تا سه‌شنبه

 

اطلاعیه‌های هواشناسی نشان می‌دهد امروز شاهد بارش برف در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، شمال ایلام، همدان، مرکزی، غرب اصفهان، چهارمحال و بختیاری و بارش باران در گیلان، غرب و ارتفاعات مازندران، گلستان، ارتفاعات خوزستان، زنجان، قزوین، لرستان، البرز و تهران خواهیم بود. همچنین کاهش دما در شمال غرب و غرب کشور طی دیروز تا امروز رخ داده و در مناطق شمال، مرکز و تهران از امروز، شنبه، تا یکشنبه قابل توجه خواهد بود و هوای نسبتا سرد تا سه‌شنبه هفته آینده تداوم خواهد داشت به طوری که کمینه دما در روز یکشنبه در شمال غرب در برخی مناطق به حدود منفی 20 خواهد رسید و در سواحل شمالی کمینه دما در صبح دوشنبه بین منفی 2 تا 6 درجه خواهد رسید و مجددا روند افزایش دما از روز چهارشنبه پیش‌بینی می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید