• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 9 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54009
+
-

عملکرد رسانه‌ها باعث کاهش تلفات سیل شد

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد: جریان اطلاع‌سازی‌ در سیل نیاز به آسیب‌شناسی دارد

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد یکی از دلایل کاهش تلفات انسانی در سیل اخیر را عملکرد مثبت رسانه‌ها در این خصوص عنوان کرد.  
محمد خدادی با تقدیر از عملکرد رسانه‌ها در واقعه سیل اخیر گفت: امسال در مهم‌ترین تعطیلاتی که در کشور داریم با بحران سیل در قسمت عظیمی از کشورمان مواجه شدیم اما رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها وظیفه خود را در تعطیلات به‌خوبی انجام دادند و شاید همین مسئله باعث شد که در سیل اخیر میزان تلفات انسانی از تلفات جاده‌ای نوروزی کمتر باشد؛ به‌گونه‌ای که در تصادفات نوروزی شاهد 370کشته بودیم و در جریان سیل 78تن جان خود را از دست دادند.
به گزارش همشهری، وی با بیان اینکه در تعطیلات نوروز 2روزنامه خبر جنوب و شهروند منتشر شده و اخبار سیل را پوشش دادند، گفت: تعدادی از روزنامه‌ها نیز اخبار سیل را در سایت‌هایشان منتشر کردند، ضمن اینکه خبرگزاری‌ها، سایت‌های خبری و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی، روابط عمومی‌های دستگاه‌های ذیربط، شبکه‌های اجتماعی، شبکه خبر، شبکه‌های استانی، رادیو و... همگی در کنار هم توانستند عملکرد رسانه‌ای خوبی در جریان انعکاس اخبار بحران سیل در نقاط مختلف کشور داشته باشند. عکاس‌ها و تصویربرداران نیز توانستند بسیار تأثیرگذار باشند و برخی از تصاویر منتشرشده از سیل توانست همبستگی ملی را به‌شدت تقویت کند.
به گفته خدادی نقش و سهم رسانه‌ها در شریک‌سازی در جریان سیل‌های اخیر غیرقابل انکار است، چراکه مهم‌ترین کارکرد رسانه‌ها اصلاح روش‌ها، پیدا کردن زوایای پنهان و شریک‌سازی در جهت ایجاد نفع جمعی است. در گذشته توقع از رسانه‌ها تبلیغ و هوادارسازی بود، ولی الان کارکرد رسانه‌ها تبیین و اغناسازی شده است. امروز رسانه‌ها می‌توانند فرصت همبستگی، همکاری و هم‌افزایی را فراهم کنند که باید از این قابلیت نهایت بهره را برد. در این میان رسانه‌های ما توانستند در جریان سیل‌های اخیر به‌خوبی همبستگی ایجاد کنند و به‌نظر من عملکرد رسانه‌ها در انعکاس اخبار سیل نمره قبولی گرفته است.

نقش پررنگ شهروند-خبرنگاران در جریان سیل
معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد با اشاره به اینکه جریان اطلاع‌سازی‌ در سیل نیاز به آسیب‌شناسی دارد، ‌گفت:‌ این آسیب‌شناسی در موضوعاتی همچون جریان‌سازی، منبع‌سازی‌، شریان‌سازی، تمرکز بر دقت و سرعت و صحت اطلاعات، قرائت‌سازی‌ واحد از این حادثه، اجماع‌سازی‌ و... باید انجام شود. در همین راستا ما در معاونت مطبوعاتی حتما کارکرد و عملکرد رسانه‌ها در جریان سیل را آسیب‌شناسی خواهیم کرد تا ضمن کاهش نقاط ضعف و افزایش نقاط قوت، برای بحران‌های آینده برنامه‌ریزی و آمادگی داشته باشیم.
خدادی با ارائه آماری درخصوص اطلاع‌رسانی از سیل اخیر نیز گفت: براساس آمار اطلاع‌رسانی از سیل ۳۵درصد توسط جوانان در فضای مجازی، بیش از ۲۵هزار رکورد خبری از سیل و یک‌میلیون و صدهزار پست در شبکه‌های اجتماعی ثبت شده است. همچنین تمام خبرنگاران در سطح کشور به‌نوعی با جریان سیل همراه شدند و در انعکاس اخبار سهم داشتند. در واقع می‌توان گفت که ظرفیت خبرنگاری کشور به خدمت ملت درآمد. البته در این میان نقش شهروند-خبرنگاران نیز بسیار پررنگ بود.
معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد گفت: مهم‌ترین شاخص رسانه‌ها در انعکاس اخبار سیل نمادسازی بود؛ فتوتیتر، اینفوگرافی، کلیپ‌های کوتاه و موشن‌گرافی ازجمله ظرفیت‌های رسانه‌ای بودند که در این ایام به خدمت آموزش درآمدند و بسیار هم تأثیرگذار بودند. آنچه در عملکرد رسانه‌ها بسیار جالب توجه بود حضور خودجوش آنها بود؛ رسانه‌ها به خواست خودشان و به‌خاطر تعهدی که به مردم داشتند در تعطیل‌ترین روزهای سال فعال بودند.



مکث
ضرورت آموزش خبرنگاری بحران


معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد درباره لزوم آموزش خبرنگاری بحران نیز گفت: ما دانش‌آموخته روزنامه‌نگار و رسانه زیاد داریم، اما در عین حال آمار بیکاران این رشته نیز زیاد است. به همین‌خاطر باید تلاش کنیم تا بیشتر به سمت رسانه‌های تخصصی و حرفه‌ای برویم. بزرگ‌ترین مشکل امروز رسانه‌ها بحث مهارت است. محمد خدادی با بیان اینکه رسانه‌ها باید مخاطب‌محور باشند و نه تولیدمحور، اظهار کرد: رسانه‌ها باید در کنار فعالیت، به آموزش نیروهای خود و برگزاری کارگاه‌های رسانه‌ای و تربیت نیروی ماهر و حفظ نیروهای قدیمی توجه کنند. در واقع رسانه‌ها باید به سمت تقویت روزنامه‌نگار و خبرنگار حرفه‌ای پیش بروند و نه اینکه فقط آمار شاغلان را بالا ببرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید