• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 9 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53989
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/jjER
+
-

ارائه مشوق‌های سرمایه‌گذاری در شهرداری‌های کلانشهرها

توسعه
ارائه مشوق‌های سرمایه‌گذاری در شهرداری‌های کلانشهرها


پانزدهمین نشست کمیسیون سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری‌های کلانشهرها با بررسی موضوعاتی چون ارائه مشوق‌های سرمایه‌گذاری برای تامین منابع مالی شهرداری‌ها و لایحه درآمدهای پایدار به میزبانی شهرداری کلانشهر کرج برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مجمع شهرداران کلانشهرها، کمال مرادی، دبیر کل مجمع شهرداران با ابراز امیدواری از اینکه نتایج این نشست گرهی از مشکلات سرمایه‌گذاری در کلانشهرها را مرتفع سازد، اظهار داشت: ما آمادگی داریم تا نتایج و تصمیمات این کمیسیون را در نشست مجمع شهرداران کلانشهرها مطرح کنیم و به تصویب برسانیم. مرادی با بیان اینکه باید لوایح به‌گونه‌ای تنظیم شود که سرمایه‌گذاری را تسهیل کند، اظهار داشت: متأسفانه در آنچه دولت درخصوص لوایح درآمدهای پایدار منتشر کرده عوارض را به مالیات تبدیل کرده ‌است که این امر تا حدود زیادی حقوق شهرداری‌ها برای کسب درآمدهای پایدار را تضییع می‌سازد. مرادی همچنین بهترین راهکار شکوفایی و مدیریت شهرها را فعال‌سازی حوزه سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاران دانست و اذعان داشت: این موضوع می‌تواند ارزش افزوده زیادی برای شهرها به همراه داشته باشد. دبیر کل این مجمع تسهیل قوانین مربوط به سرمایه‌گذاری را از راهکارهای مهم برای جذب سرمایه‌گذار عنوان کرد و افزود: در چنین جلساتی باید تبادل‌نظر مدیران کلانشهرها مورد توجه قرار گیرد، چراکه با همفکری و تبادل‌نظر، آرامشی در حوزه مدیریت شهری در راستای آبادانی کلانشهرها تحقق خواهد یافت.

وی دفاع از حقوق شهرداری‌ها در نبود اتحادیه را از مهم‌ترین اهداف این مجمع عنوان کرد و افزود: طی یک سال اخیر توانستیم با تدبیر و راهبری دکتر پیروز حناچی رئیس مجمع شهرداران کلانشهرها در حوزه قانونگذاری و مجلس حضور جدی داشته باشیم و جلسات کارشناسی متعددی را با مجلس، دولت و دیوان عدالت اداری برگزار و با اثر‌گذاری در عرصه‌های مختلف، برای آبادانی شهرها از حقوق مدیرت شهری دفاع کنیم.

حسین آبتن، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری شهر و رئیس کمیته سرمایه‌گذاری کلانشهرها، نتایج و دستاوردهای نشست مذکور را تشریح کرد و افزود: در روز اول نشست که با حضور دبیر کل مجمع شهرداران کلانشهرها، اعضای کمیسیون و نماینده سازمان شهرداری‌ها برگزار شد، لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها که هم‌اکنون در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است و یکی از فصول مهم آن به موضوع سرمایه‌گذاری و مشارکت و نیز شیوه‌های تأمین منابع مالی برای شهرداری‌ها اختصاص دارد، نظرات و پیشنهادهای اصلاحی و تکمیلی جمع‌بندی و مقرر شد توسط مجمع شهرداران کلانشهرها به کمیسیون‌های تخصصی مجلس ارائه شود.

در ادامه چالش‌ها و مشکلات شهرداری‌های کلانشهرها درخصوص ساختار تشکیلاتی سازمان‌های سرمایه‌گذاری و نیز اساسنامه ابلاغی وزارت کشور برای سازمان‌های مذکور مطرح شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به نقش مهم و تأثیر‌گذاری سازمان‌های مذکور در پیشبرد اهداف مدیریت شهری و نیز توسعه رونق شهرها از طریق جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی، مقرر شد پیشنهادهای اصلاحی از طریق مجمع شهرداران کلانشهرها به سازمان شهرداری‌های وزارت کشور ارائه و پیگیری شود.

آبتن در ادامه با اشاره به لایحه مشارکت عمومی-خصوصی که پس از سال‌ها تلاش و بررسی تخصصی، توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تدوین و پس از تصویب در هیأت دولت، جهت تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال شده، اظهار داشت: شهرداری‌ها نیز در زمره دستگاه‌ها و نهادهای مسئول این لایحه آورده شده است که سناریوهای پیشنهادی درخصوص اصلاح موارد مربوط به شهرداری‌ها در این لایحه تنظیم و مقرر شد به کمیسیون‌های تخصصی مجلس ارائه شود.

در این جلسه همچنین موضوع مشوق‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران و نمونه‌های موفق پروژ‌ه‌های سرمایه‌گذاری تشریح و بر اهمیت برون‌سپاری و ایجاد درآمد پایدار در شهرداری‌ها و لزوم بستر‌سازی‌ به‌منظور توسعه خدمات‌رسانی و تحقق برنامه‌های سرمایه‌گذاری تأکید شد.

در این نشست رفع مراحل اداری طولانی، پرهیز از صدور شیوه‌نامه‌های مکرر، کوتاه و منطقی کردن فرایند کار و استفاده از نظرات صاحب‌نظران خصوصا سرمایه‌گذاران در برطرف کردن موانع اجرایی و چگونگی تامین امنیت سرمایه و تدوین و تصویب ساز وکارهای شفاف ازجمله راهکارهای حل مشکلات سرمایه‌گذاری عنوان شد.

درحاشیه این نشست اعضای کمیسیون از پروژ‌ه‌های مشارکتی شهرداری کرج ازجمله باغ لاله‌ها بازدید کردند.

پانزدهمین نشست کمیسیون سرمایه‌گذاری شهرداری‌های کلانشهرها با قدردانی از میزبانی شهرداری کرج و نیز تعیین کلانشهر ارومیه به‌عنوان میزبان نشست آتی کمیسیون، به‌کار خود پایان داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید