• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 9 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53985
+
-

روزهای سالم و پاک امسال با کیفیت‌تر از پارسال است

خبر
روزهای سالم و پاک امسال با کیفیت‌تر از پارسال است


میانگین شاخص کیفیت هوای تهران در دوره ابتدای سال تا 7اردیبهشت نسبت به سال 97بهبود یافته است. شرایط پاک در 38 روز ابتدایی سال 97، در 3روز رخ داده که میانگین شاخص در این روزها برابر عدد 46بوده است. در مدت مشابه امسال این شرایط به 23روز افزایش یافته و میانگین شاخص ایستگاه‌های شهر تهران در این روزها به عدد40.3رسیده است.

به گزارش همشهری، شرایط سالم طی بازه مورد بررسی در سال‌جاری در 15روز اتفاق افتاده است و میانگین شاخص کیفیت هوا در این روزها برابر با 58.2بوده که این شرایط طی 28روز در مدت مشابه سال گذشته رخ داده و میانگین شاخص در آن دوره برابر با 73.5بوده است. لازم به ذکر است در بازه مورد مطالعه طی سال گذشته 7روز با شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس نیز رخ داده که خوشبختانه در سال‌جاری این شرایط در هیچ‌یک از روزها مشاهده نشده است. حسین شهیدزاده، سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران دراین‌باره گفت: شاخص کیفیت هوا به‌صورت ساعتی و روزانه ساعت 11صبح هر روز در تهران اعلام می‌شود. نخستین شاخص هوای پاک (۰ تا ۵۰) است که بیانگر کیفیت هوای خوب است و پیامد بهداشتی ندارد. شاخص دوم کیفیت، هوای سالم (۵۱ تا ۱۰۰) است؛ یعنی کیفیت هوا قابل‌قبول و در شرایط استاندارد است. شاخص سوم، هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (۱۰۱ تا۱۵۰) است. چهارمین شاخص نیز هوای ناسالم (۱۵۱تا۲۰۰) است؛ یعنی همه افراد درصورت قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هوای با این شدت آلودگی ممکن است دچار علائم تنفسی شوند.

شاخص بعدی نیز که تاکنون به‌ندرت طی ساعاتی در شهر پدید آمده، بسیار ناسالم (۲۰۱ تا۳۰۰) است. نکته دیگر که شهیدزاده به آن اشاره کرد اینکه طی کل سال 97و روزهای گذشته از 98، از نظر تعداد روزها، روزهای پاک و سالم بیشتری در مقایسه با مدت مشابه گذشته داشته‌ایم و این یعنی کیفیت هوای پایتخت در مقیاس نقطه به نقطه نیز ارتقای مشهودی داشته است. از سویی آنگونه که سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرده، میانگین عددی در 2دوره میانگین شاخص از ابتدای سال تا 7اردیبهشت و میانگین شاخص کل سال 97نیز مؤید این نکته بوده که هوای تهران در مقایسه با هر سالی از دهه گذشته، مطلوب‌تر بوده است. مثلاً میانگین شرایط پاک در سال 97از ابتدای سال تا 7اردیبهشت عدد 46بوده درحالی‌که در مدت مشابه سال‌98این عدد 40.3بوده که نشان‌دهنده کیفیت بهتری است.

این خبر را به اشتراک بگذارید