• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 7 بهمن 1396
کد مطلب : 5391
+
-

تهران مثل قارچ، رستوران بی‌ریشه دارد

گپ و گفت با مدرس آشپزی درباره وضعیت تغذیه در خیابان‌های پایتخت ایران

 

الهام مصدقی راد/ خبرنگار:

 

علا پیشرو، مدرس آشپزی که دانش‌آموخته آلمان است و سال‌ها در سوئیس، فرانسه و ایران فعالیت کرده، معتقد است رشد قارچ‌گونه رستوران‌های فرنگی در تهران، ‌مردم را از خوراکی اصیل و بومی دور کرده درحالی‌که باید به آن بازگشت و در رژیم غذایی موادی مناسب برای مقابله با مشکلات تهران‌نشینی گنجاند.

 

 

با توجه به افزایش رستوران‌ها و فست‌فودها، وضعیت رژیم‌غذایی تهرانی‌ها را چطور ارزیابی می‌کنید؟

 

وضع زیر خط قرمز است و از بحران فراتر. رستوران‌های فرنگی با ریشه‌های فرهنگی متفاوت در تهران مثل قارچ رشد کرده‌اند. ما به ظاهر بیشتر توجه می‌کنیم به همین دلیل ظاهر این رستوران‌ها خیلی متفاوت با کیفیتی است که مدعی آن هستند. بزرگ‌ترین خطراتی که این وضعیت ایجاد کرده، فراموشی غذاهای بومی است. غذاهای محلی از هر استانی را حتی ساکنان آن منطقه هم نمی‌شناسند. امیدوارم یکسری از خوراک‌های اصیل ما بتوانند در منوی رستوران‌ها جا باز کنند یا حتی بتوان از طرف اتحادیه ارائه بعضی غذاهای بومی را در رستوران‌ها اجباری کرد.

 

 

این مسئله در تهران نسبت به دیگر شهرها چگونه است؟

 

تهران وضعیت بدتری دارد. در رستوران‌های شمال تهران ظاهر و خوراکشان بسیار متفاوت با فرهنگ است. این اصلا اشکالی ندارد که به‌صورت استثنا و موردی از این غذاها استفاده کنیم اما اکنون به خوراک‌هایی بی‌ریشه روی آورده‌ایم که موارد استفاده‌شان را هم نمی‌دانیم.

 

 

غذای سنتی تهران چه بوده است؟

 

در فصل بهار والک پلو و کوکوی والک بسیار زیاد در تهران درست می‌شد. حالا هم می‌توان با استفاده از همین گیاه مثلا پیتزای والک درست کردیا مثلا کنگر. اشکنه هم دیگر غذای اصیل تهران است که بسیار هم ساده درست می‌شود. پلوهای مختلف مثل پلو قرمز که با رب یا آب گوجه فرنگی درست می‌شود و... . این غذاها از فهرست غذاهای تهران خارج شده‌اند.

 

 

باتوجه به وضعیت حاکم بر شهر تهران، شما مصرف چه مواد غذایی را برای اهالی شهر مفید می‌دانید؟

 

فرهنگ غذایی باعث شده بیماری‌هایی مثل کبد چرب گسترش پیدا کند. به‌نظرم روز را باید با ترکیب یک قاشق روغن زیتون تصفیه نشده به همراه یک قاشق آبلیموی تازه آغاز کرد. این کار می‌تواند در کنترل بیماری کبد چرب مؤثر باشد. پیشنهاد دیگر این است که به اندازه نوک چاقو، زرد‌چوبه را داخل کپسول‌های خالی بریزیم که در داروخانه‌ها عرضه می‌شود و در طول روز مصرف کنیم. این کار در مدت کوتاهی مشکل کبد چرب را برطرف می‌کند. دمنوش مریم گلی به همراه عسل یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای مقابله با اثرات سوء آلودگی هوا بر مجاری تنفسی و قلب است. شیربرنج هم به‌عنوان صبحانه، ‌میان وعده یا دسر گرم و سرد ریز‌مغذی‌های لازم، هیدرات کربن، ‌ویتامین و چربی‌های مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید