• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 7 بهمن 1396
کد مطلب : 5362
+
-

بازدید از اوین با 3 دستور کار

بررسی تعداد بازداشت‌شدگان و دلایل فوت سینا قنبری از اهداف حضور نمایندگان در اوین است

مجلس
بازدید از اوین با 3 دستور کار

 

بالاخره موعد بازدید از زندان اوین رسید و قرار است فردا کمیته ویژه مجلس راهی اوین شوند. بازدید از زندان اوین 3دستور کارمهم دارد.

آنطور که قاسم میرزایی نکو، عضوفراکسیون امید به همشهری خبر داده است اولین هدف از این بازدید نظارت مجلس بر روند و وضعیت بازداشت‌شدگان نا آرامی‌های اخیر است. دستور کار دوم هم بررسی علت فوت سینا قنبری است که بنا به اعلام قوه قضاییه جزو بازداشت‌شدگان نآارامی‌های اخیر بود اما در زندان خودکشی کرد. آشکار شدن تعداد بازداشت‌شدگان و مرجعی که احکام بازداشت‌شدگان راصادر کرده است هم دستور کار سوم این کمیته خواهد بود.

اللهیار ملکشاهی و حسن نوروزی، رئیس و سخنگوی کمیسیون قضایی، محمد کاظمی و محمد دهقانی، از اعضای فراکسیون ولایی به همراه محمدجواد فتحی و عبدالکریم حسین‌زاده از اعضای فراکسیون امید و محمدعلی وکیلی عضو هیأت رئیسه مجلس نمایندگانی هستند که در قالب کمیته ویژه کمیسیون قضایی راهی زندان اوین می‌شوند.

کمیته ویژه کمیسیون قضایی مجلس برای بازدید از زندان اوین قریب به 10 روز پیش و در پی ماموریت علی لاریجانی، به رئیس کمیسیون قضایی تشکیل شد. پیش از ماموریت لاریجانی به ملکشاهی فراکسیون‌های سیاسی مجلس و کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی، شوراها و امنیت داخلی و قضایی هر کدام جداگانه درخواست‌هایی را برای بازدید از زندان اوین به مسئولان قضایی ارائه کرده بودند و تشکیل کمیته ویژه‌ای که همه سلایق سیاسی بهارستان را در بر بگیرد راهکار هیأت رئیسه مجلس برای ساماندهی بحث بازدید از زندان اوین بود.

قرار است این کمیته پس از بازدید از زندان اوین نتیجه بررسی هایش را در قالب گزارشی به نمایندگان مجلس ارائه کند. حالا که شمارش معکوس برای بازدید از اوین به صدا در آمده، افکار عمومی بی‌صبرانه منتظر شنیدن شرح این بازدید هستند و آنچه حساسیت‌ها را درباره این موضوع دو چندان کرده اخباری است که در حاشیه روند بازدید نمایندگان از زندان اوین به گوش می‌رسد.

از جمله این خبرها حذف نام نماینده زنی که قرار بود در کمیته وی‍ژه بهارستان برای بازدید از زندان اوین حاضر باشد. دیروز طیبه سیاووشی نماینده تهران در مجلس در توییتی خبرداد که درخواست بازدید از زندان اوین از سوی نمایندگان زن در مجلس دهم مطرح شد. در لیست نهایی هم نام یکی از نمایندگان زن از طرف مجلس قرار گرفت. اما چهارشنبه مطلع شدیم قوه قضاییه این نام را حذف کرده است.

 

 

اهمیت حضور یک زن در کمیته ویژه

 

حذف نام نماینده زن در این فهرست نه چندان بلند بالا به‌شدت مورد واکنش نمایندگان زن بهارستان قرار گرفته است، فاطمه سعیدی دیگر نماینده اصلاح‌طلب تهران نیز به خبر حذف نام نماینده زن مجلس در کمیته بازدید از زندان اوین واکنش نشان داد و تأکید کرد: مگر چه مسئله‌ای در زندان اوین وجود دارد که یک نماینده به صرف زن بودن نباید از آن آگاه باشد؟! از روز اول که بحث بازدید از نمایندگان از زندان اوین مطرح شد، تقریبا تمامی همکاران موافق بودند که حداقل یکی از اعضای فراکسیون زنان نیز باید در ترکیب هیأت اعزامی به زندان اوین حضور داشته باشد.

نایب‌رئیس فراکسیون حقوق شهروندی همچنین با تأکید بر لزوم حضور حداقل یک نماینده زن در هیأت بازدیدکنندگان مجلس از زندان اوین به ایلنا گفت: رایزنی برای جلب رضایت قوه قضاییه جهت حضور یکی از نمایندگان زن در هیأت اعزامی به زندان اوین در حال انجام است و امیدواریم این دغدغه‌ها مورد پذیرش مقامات قضایی نیز قرار گیرد.

او ادامه داد: ما معتقدیم تفاوتی میان نمایندگان زن و مرد نیست و این طبقه‌بندی زن و مرد به‌نظر تفکیک مناسبی نیست. نکته مهم‌ترنیز این است که به هر حال نمایندگان از بند زنان هم بازدید خواهند کرد و واقعیت این است

 

 

 

بررسی اعتراضات اخیر در نشست خبرگان رهبری

 

در سومین نشست مشترک هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری (دوره پنجم) با اعضای کمیسیون‌های این مجلس حوادث و اعتراضات مردمی اخیر مورد تحلیل و ارزیابی اعضا قرار گرفت و حجج اسلام خاتمی، وافی، دری نجف آبادی، رئیسی، سلیمانی، محمدی اراکی، عبداللهی، کعبی، قمی، محمدی عراقی، حسینی خراسانی، فرحانی، دیرباز، دولابی و پروایی دیدگاه‌ها و نظرات خود را درباره مسائل روز کشور مطرح کردند. از جزئیات این مذاکرات هنوز خبری منتشر نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید