• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 7 بهمن 1396
کد مطلب : 5351
+
-

عرضه کل زنجیره فولاد در بورس کالا

رئیس انجمن سنگ آهن ایران اعلام کرد: باید معاملات تمام اجزای ارزش افزوده زنجیره فولاد، از سنگ آهن گرفته تا کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی به‌منظور ایجاد زبان مشترک بین تولیدکننده و مصرف‌کننده‌ها از بستر بورس کالا انجام شود. مهرداد اکبریان به پایگاه اینترنتی سازمان بورس، گفت: تاکنون تنها بخشی از صادرات سنگ آهن کشور در بورس کالا صورت گرفته و این در حالی است که انجمن سنگ‌آهن به‌دنبال انجام معاملات تمام اجزای ارزش افزوده زنجیره فولاد، از سنگ آهن گرفته تا کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی از بستر بورس کالا ست. با این حال تاکنون این اتفاق درباره سنگ آهن به‌صورت ۱۰۰درصدی رخ نداده است.

 

او درباره مازاد تقاضا به نسبت عرضه در بورس کالا با بیان اینکه در بازار داخلی مشکل بر سر نحوه قیمت‌گذاری است، اعلام کرد: در بورس کالا تقاضای خرید سنگ‌آهن وجود دارد اما تولیدکنندگان سنگ‌آهن تولیدی کشور زمانی که می‌خواهند با تولیدکنندگان کنسانتره که مصرف‌کننده سنگ‌آهن دانه‌بندی هستند معامله کنند محدودیت ارائه قیمت دارند زیرا هم‌اکنون قیمت‌گذاری در حوزه سنگ‌آهن و کنسانتره به‌صورت دستوری اعمال می‌شود. او با اشاره به اعلام وضع تعرفه صادراتی تأکید کرد: امروز مشاهده می‌شود که به جای اصلاح روند قیمت‌گذاری بر مبنای عرضه و تقاضا، اقدام به وضع تعرفه صادراتی برای سنگ آهن می‌شود. از این رو، باید بررسی کنیم که چرا یک تولیدکننده در یک زمان و مکان کاملا مشخص از عرضه در بازار داخل سر باز می‌زند و به فکر عرضه در بازارهای خارجی می‌افتد؟ به اعتقاد بنده یکی از علت‌های آن نبود شفافیت و آزاد نبودن نحوه قیمت‌گذاری با استفاده از عرضه در بستر بورس کالاست.

 

از ظرفیت بورس کالا استفاده نمی‌شود

رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران با بیان اینکه بورس یکی از بهترین روش‌ها برای کشف قیمت محصولات مختلف ازجمله سنگ‌آهن ‌است، گفت: به‌طور کلی بورس همواره برای کشف قیمت انواع کالا تجویز می‌شود و بهترین سازوکار را برای ایجاد شفافیت قیمت و انجام معاملات صحیح بین تولیدکننده و مصرف‌کننده ایرانی و حتی خریدار خارجی فراهم می‌سازد. او اعلام کرد: ما در حوزه سنگ‌آهن از ظرفیت‌های بورس به‌طور کامل استفاده نکرده‌‌ایم؛ البته پیگیری‌های متعددی از سوی انجمن سنگ‌آهن ایران برای عرضه سنگ‌آهن و کشف قیمت آن با استفاده از این بستر شفاف صورت گرفته است که امیدواریم نتیجه این نشست‌ها به‌زودی عملیاتی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید