• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 7 بهمن 1396
کد مطلب : 5348
+
-

عرضه 5هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت دولتی از 30بهمن در فرابورس

وزارت اقتصاد و فرابورس برای انتشار اوراق مشارکت از طریق فرابورس به توافق رسیدند

فرابورس
عرضه 5هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت دولتی از 30بهمن در فرابورس

با توافق وزارت اقتصاد و فرابورس از 30بهمن‌ماه معاملات اوراق مشارکت دولتی که ارزش آن 5هزار میلیارد تومان برآورد شده در فرابورس آغاز می‌شود. به گزارش همشهری، با وجود مبادله اسناد خزانه اسلامی و صکوک در بازار سرمایه، حجم انتشار اوراق مشارکت دولتی در بازارسرمایه در چند سال گذشته کاهش یافته و حتی به صفر رسیده است، در عین حال آن بخش از اوراق مشارکت منتشر شده در بازار سهام هم که در طول چند سال گذشته منتشر شده عموما مربوط به شهرداری‌ها و یا اوراق مشارکت بخش خصوصی بوده است. این رویه این انتقاد را متوجه دولت کرد که به جای آنکه اوراق مشارکت خود را از مجرای واقعی خود یعنی بازار سرمایه بفروشد عموما از طریق شعب بانک‌ها برای فروش عرضه می‌کند.

فروش اوراق مشارکت از طریق شبکه بانکی منجر شده است که دسترسی به داده‌های آماری مربوط به فروش اوراق مشارکت فقط در اختیاربانک مرکزی باشد و این اطلاعات به‌دلیل ساختار اداری بزرگ بانک مرکزی به‌صورت روزآمد در دسترس نباشد. اوایل سال‌جاری هم وقتی بانک مرکزی انتشار اسناد خزانه اسلامی را از بورس به شبکه بانکی منتقل کرد چالش‌های زیادی در مورد شفافیت اطلاعات این اوراق به‌وجودآمد به‌طوری که حتی این فضای غیرشفاف منجر شد نرخ سود اسناد خزانه اسلامی حتی به 40درصد هم برسد. این اتفاق منجر به اعتراض پیمانکاران دولتی شد که در قبال دریافت طلب هایشان از دولت اسناد خزانه دریافت می‌کردند. با این اعتراض‌ها در نهایت معاملات اسناد خزانه اسلامی ازتابستان یک بار دیگر به بازار سرمایه منتقل شد و بلافاصله نرخ سود این اوراق از 40درصد به کمتر از 17درصد رسید.

 

 

آغاز معاملات اوراق مشارکت در بازار سرمایه 

آن طور که سایت رسمی وزارت اقتصاد خبرداده، مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره انجام معاملات اوراق مشارکت در فرابورس گفت: اوراق مشارکت دولتی منتشره در هیأت پذیرش فرابورس، پذیرش شده و از 30بهمن قابل معامله خواهد بود. وزیراقتصاد افزود: درباره گلایه‌های بخش خصوصی درخصوص عرضه نشدن اوراق مشارکت دولتی در بورس دستورات لازم صادر شده و کل اوراق مشارکت منتشره در هیأت پذیرش فرابورس، پذیرش شده و از 30بهمن قابل معامله خواهد بود. مسعود کرباسیان افزود: امکان تهاتر طلب پیمانکاران با بدهی آنها به دولت و تسویه آن از طریق اوراق خزانه، یک قدم مثبت بوده و فراهم شدن شرایط ورود اسناد خزانه به بازار بورس و اجازه معامله و خرید و فروش آن باعث کاهش نرخ این اوراق از 40به 17درصد شد.

 

حجم اوراق مشارکت قابل معامله 

برآورد‌ها نشان می‌دهد دولت در 8‌ماه امسال 5هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کرده است که درصورت صدور مجوز معاملات آن از 30بهمن‌ماه در فرابورس انجام خواهد شد. آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد براساس قانون بودجه ۱۳۹۵ از ۹ آذرماه ۹۵ تا پایان آبان‌ماه ۹۶ به میزان5هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت 4ساله با نرخ سود علی‌الحساب ۱۵ درصد از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی منتشرشده که تا پایان دوره 6ماه‌ اول سال‌جاری4417میلیارد تومان از این اوراق از سوی مردم خریداری شده است. اطلاعات موجود همچنین نشان می‌دهد حجم انتشار اوراق مشارکت دولتی درصورت تصویب لایحه بودجه سال 97درسال بعد 7درصد رشد خواهد کرد.

 

بازار اوراق بدهی فرا بورس

مطابق روال، معاملات اوراق مشارکت دولتی در بازار اوراق بدهی فرابورس انجام خواهد شد. اطلاعات آماری نشان می‌دهد از اول سال تاکنون 23هزارو 224میلیارد تومان اوراق بدهی در فرابورس خریدو فروش شده که عموما مربوط به اسناد خزانه و صکوک بوده است. این مقدار معاملات امسال نسبت به سال قبل 27درصد رشد نشان می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید