• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 7 بهمن 1396
کد مطلب : 5346
+
-

صدور 225فقره حکم محکومیت برای جرایم مرتبط با مشروبات الکلی در 6ماه

دادستانی تهران
صدور 225فقره حکم محکومیت برای جرایم مرتبط با مشروبات الکلی در 6ماه

 

پنجمین جلسه دادستانی تهران پیرامون آسیب‌های اجتماعی، به ریاست عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران برگزار شد.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، در این جلسه که به موضوع بررسی قاچاق مشروبات الکلی و جرایم مرتبط با آن اختصاص داشت، جعفری دولت‌آبادی مفاسد اجتماعی را در زمره اولویت‌ها و مطالبات پنج‌گانه مقام معظم رهبری دانست که در قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی به‌عنوان سند بالا دستی مورد توجه قرار گرفته است. دادستان تهران با اعلام اینکه قاچاق مشروبات الکلی و جرایم مرتبط با آن از مصادیق مفاسد اجتماعی است و ابراز خرسندی از اینکه پس از تأکیدات مقام معظم رهبری نسبت به مقوله آسیب‌های اجتماعی، ساختار ذهنی مسئولان کشور نسبت به آن تغییر یافته است، گفت:«جرایم مرتبط با مشروبات الکلی متنوع بوده و شامل تهیه، تولید، عرضه، خرید، حمل و نگهداری، مصرف، قاچاق و همچنین مستی حین رانندگی است.

دادستان تهران با طرح این پرسش که چرا با وجود ایستگاه‌های متعدد بازرسی، قاچاق مشروبات الکلی از برخی مبادی مرزی کشور به تهران می‌رسد، بر ضرورت تمرکز پلیس و نهادهای امنیتی بر این موضوع و اشراف اطلاعاتی در این زمینه تأکید کرد و افزود: اقدامات ایجابی، پیشگیرانه و یا سلبی دستگاه‌ها باید به‌نحوی باشد تا انگیزه سودجویی مجرمان را تحت‌الشعاع قرار دهد و کمرنگ کند. وی همچنین رصد فضای مجازی توسط پلیس برای جلوگیری از ارتکاب جرایم مربوط به مشروبات الکلی را ضروری دانست و گفت: بخشی از قاچاق، عرضه، خرید و فروش مشروبات الکلی از طریق فضای مجازی صورت می‌گیرد و هم‌اکنون تهدیدات ناشی از جرایم مرتبط با مشروبات الکلی در فضای واقعی و مجازی باید جدی تلقی شود.

جعفری دولت‌آبادی با تحلیل آماری برخی آرای صادره از سوی شعب دادگاه انقلاب اسلامی تهران درخصوص قاچاق مشروبات الکلی، اعلام کرد: ظرف 6‌ماه گذشته، ‌تعداد ۲۲۵فقره حکم محکومیت صادر شده و در این پرونده‌ها ۵هزار و ۹۸۳بطری مشروبات الکلی قاچاق کشف شده است. از مجموع ۲۲۵ حکم صادره، ۶۶درصد مشمول احکام جایگزین، ۲۴درصد دارای ۶‌ماه حبس و در 8درصد دادنامه‌ها تا یک سال حبس تعیین شده است. همچنین برای ۶۳درصد احکام صادره، بیش از دو برابر ارزش عرفی مشروبات قاچاق، جریمه تعیین شده است.

دادستان تهران مقابله با منافع مالی باندهای قاچاق مشروبات الکلی را ضروری دانست و بر اشراف اطلاعاتی پلیس و نهادهای امنیتی بر عوامل این باندها تأکید کرد. وی ضمن الزامی دانستن همکاری اتحادیه‌های اصناف مربوطه در برخورد با اماکنی که مبادرت به عرضه یا فروش مشروبات الکلی می‌کنند، افزود: پلیس باید با همکاری اتحادیه‌ها به پلمب چنین اماکنی اقدام کند. سردار رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی تهران هم گفت: روند تهیه، توزیع و مصرف مشروبات الکلی از کاهش این روند درخصوص مشروبات الکلی خارجی و افزایش آن درخصوص مشروبات دست‌ساز حکایت دارد.

وی کشفیات پلیس در سال ۱۳۹۶ را نسبت به سال پیش دو برابر اعلام کرد. سردار لطفی، رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی تهران بزرگ نیز گفت: تست الکل ۱۲ درصد از رانندگان پرخطر مثبت اعلام شده که به مراجع قضایی معرفی شده‌اند. او در ادامه به ضرورت اتخاذ اقدامات پیشگیرانه درخصوص نوجوانان و جوانان در رابطه با مصرف مشروبات الکلی تأکید کرد.

حجت‌الاسلام منصوری، معاون دادستان و سرپرست دادسرای ارشاد با این توضیح که در سال‌جاری تعداد ۶۲ هزار بطری مشروبات الکلی کشف شده است، از اتخاذ شیوه‌های سنتی برای کشف مشروبات الکلی انتقاد کرد و اظهار داشت: در امر مبارزه با این پدیده مجرمانه می‌بایست تجهیزات و شیوه‌های نوین به‌کار گرفته شود. منصوری به بازدارنده نبودن مجازات رانندگی در حال مستی و ضرورت اصلاح قانون در این خصوص و همچنین ضرورت صدور احکام بازدارنده از سوی محاکم اشاره کرد و اظهار داشت دستورالعمل دادستانی تهران در توقیف خودروهای رانندگان دارای حالت مستی، در کاهش آمار این جرم مؤثر بوده و دادسرا چنین خودروهایی را توقیف می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید