• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 3 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53300
+
-

فناوری برای نجات زمین

راهنمای کوچک همشهری برای مهربان ماندن با کره زمین؛ به مناسبت 22آوریل که در جهان به‌ روز زمین مشهور است

فناوری برای نجات زمین


روز زمین دیروز – 22آوریل - در تمام جهان جشن گرفته شد؛ روزی که در آن برنامه‌های مختلفی برگزار می‌شود تا توجه مردم و سیاستگذاران را به این مسئله مهم جمع کند. در این روز تلاش‌های گوناگونی برای تغییر سبک زندگی مردم انجام می‌شود تا سبز ماندن زمین تنها دغدغه‌ای یک‌روزه نباشد. در این گزارش کوتاه، سراغ اهمیت سبز ماندن زمین رفته‌ایم و اینکه چطور می‌توان با تغییراتی ساده در روال روزمره زندگی به زمین یاری رساند.

تمرین سبز‌ماندن حین کار
کارمندان و کارفرمایان یکی از مهم‌ترین سهم‌ها را در افزایش مصرف انرژی در زمین دارند. چند راهکار ساده و عملی می‌تواند هزینه‌های آنها را کم کرده، بهره‌وری را افزایش داده و در نهایت، شرایط را به نفع سبز ماندن زمین تغییر بدهد.

کاغذهای دیجیتال را جدی بگیرید
استفاده از ابزارهای غیرکاغذی یکی از مهم‌ترین راهکارهایی است که می‌تواند جلوی آلودگی محیط‌زیست و مصرف بیش از حد انرژی را بگیرد. کاغذهای دیجیتال یا e-paper و کتابخوان‌‌های دیجیتال جزو جدیدترین ابزارهایی هستند که درست مثل کاغذ به‌نظر می‌رسند، انرژی کمی برای تولیدشان صرف شده و البته، نسبت به رایانه و تبلت مصرف انرژی بسیار کمتری دارند. این ابزارها می‌توانند از مصرف کاغذ تا حد بسیاری کم کنند.

داده‌هایتان را در ابر بگذارید
یکی از مهم‌ترین توصیه‌ها برای کمتر کردن مصرف انرژی استفاده از فضاهای ابری برای نگهداری داده‌هاست. وقتی قرار باشد از سیستم‌های سنتی استفاده کنید، یعنی جای فیزیکی بیشتری اشغال خواهید کرد. ضمن اینکه روشن نگه داشتن و خنک کردن دستگاه‌تان نیز انرژی بیشتری می‌برد. اما سیستم‌های ابری چون حافظه را در جاهای بزرگ‌تری نگه می‌دارند و از داده‌ها نسخه پشتیبان تهیه می‌کنند، روش‌های بهتری برای نگهداری داده به شمار می‌روند. صرفه اقتصادی استفاده از این روش نیز قابل توجه است.

دورکاری را جدی بگیرید
کار کردن از خانه یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌هایی است که می‌تواند به نفع کارمند، کارفرما والبته محیط‌زیست باشد. اگر هر کسی بتواند از درون خانه روی پروژه‌هایش کار کند، یعنی در مجموع آلودگی کمتری تولید می‌شود. ضمن اینکه در شرایط اضطراری و خاص که رفت‌وآمد در شهر ممنوع می‌شود، می‌توان همچنان کار را ادامه داد و شرکت را تعطیل نکرد. خیلی از شرکت‌های بزرگ دنیا هیچ اجبار و ساعت کاری مشخصی برای کارمندان‌شان درنظر نمی‌گیرند و تأکیدشان بر رعایت «مهلت پایان کار» است.

تعمیر کنید
تعمیر کردن ابزارهای از کار افتاده یا نیمه‌خراب به جای خرید دستگاه‌های جدید، به‌خصوص در اداره‌ها یکی از مهم‌ترین راهکارهایی است که می‌تواند به سبز ماندن زمین کمک شایانی بکند. یکی از مهم‌ترین خدمات سایت iFixit آموزش روش تعمیر دستگاه‌ها و ابزارهای مختلف، به‌خصوص وسایل فناورانه است. اگر وسیله‌ای که نیاز به تعمیرش دارید، در ویدئوها نباشد، می‌توانید درخواست‌تان را مطرح کنید. تعمیرکارها نیز می‌توانند ویدئوهای خودشان را در این سایت منتشر کنند.


مهاجرت از سیاره آبی به سرخ
در مقابل کسانی که می‌گویند زمین باید سبز بماند، گروه دیگری هستند که معتقدند دیر یا زود باید به فکر مهاجرت به سیارات دیگر بود و برای کوچ از زمین برنامه داشت. ایده سفر یا زندگی در مریخ از چند دهه قبل ارائه شده و حالا چند سالی است که دانشمندان به‌طور جدی‌تری به آن فکر می‌کنند. مارس‌وان یکی از پرسروصداترین پروژه‌هایی بود که از چند سال قبل ادعاهایی در این‌باره مطرح کرده و حتی از افراد برای حضور در این سفر ثبت‌نام کرده بود. اما همین چند وقت پیش، رسما اعلام کرد که نمی‌تواند کارش را ادامه بدهد.
ایلان ماسک، یکی از ماجراجوترین مدیران حوزه فناوری و فضا در جهان نیز چنین ایده‌ای را مطرح کرده و تا به حال در تلاش بوده تا ابزارهای لازم برای سفر را در خلال پروژه‌های مختلف ایجاد کند.
با این همه، ناسا اعلام کرده سفر به سیاره سرخ دست‌کم تا سال 2033واقع‌بینانه به‌نظر نمی‌رسد.



تغییر لوگوی گوگل
گوگل در روز زمین برابر با 22آوریل لوگویش را تغییر داد. این لوگوی متحرک 6 گونه گیاهی و جانوری زمین را همراه با ویژگی‌هایشان نشان داده است. لوگوی گوگل در مناسبت‌های مختلف به شکل‌های گوناگونی تغییر می‌کند تا توجه جهان را به یک موضوع خاص جلب کند. بعضی از این مناسبت‌ها محلی هستند و برای شهروندان مناطق خاصی از زمین نشان داده می‌شوند اما لوگوی «روز زمین»‌برای همه ساکنان زمین به نمایش در آمد.


مکث
جهان پراهمیت و کوچک ما


کره آبی زمین هرچند نسبت به تمام کائنات نقطه‌ای بسیار ریز و بی‌اهمیت به‌نظر می‌رسد اما به‌خاطر جریان داشتن زندگی در آن، یکی از مهم‌ترین نقاط جهان نیز به‌حساب می‌آید. «فوربس»‌ به مناسبت روز زمین عکس‌ها و توضیحاتی از کره زندگی‌بخش منظومه خورشیدی منتشر کرده است.



یکی از مهم‌ترین عکس‌های تاریخی از زمین، همین تصویری است که سال 1968و در سفر انسان به کره‌ ماه گرفته شد.




کره زمین ما یکی از کوچک‌ترین بخش‌های کائنات به شمار می‌رود. اینجا در عکسی که فضاپیمای کاسینی گرفته، نقطه‌ای بسیار کمرنگ دیده می‌شود که ‌ماه و زمین خودمان است. این دورترین عکسی است که تا به حال از زمین گرفته شده و می‌توان گفت، زحل و حلقه‌های زیبایش سوژه‌های اصلی آن نیستند.



تا چند سال دیگر که برنامه‌های سفر به مرز فضا راه بیفتد، مسافران عادی می‌توانند زمین را از بالای جو ببینند. این عکس در سال 2009و با همکاری 3 دانشجوی «ام‌آی‌تی»‌گرفته شده است.





در یکی از پایین‌ترین لایه‌های مداری اطراف زمین، فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌توانند یکی از تماشایی‌ترین چشم‌اندازها را از زمین ببینند.

این خبر را به اشتراک بگذارید