• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 3 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53297
+
-

زمین پاک با مدیریت پسماند

خبر
زمین پاک با مدیریت پسماند


معاون عمران و توسعه امور شهری وروستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور همزمان با روز زمین پاک با صدور پیامی از شهرداری‌ها و دهیاری‌ها خواست تا در حوزه مدیریت پسماند به انجام مطالعات و پژوهش‌های کاربردی، فرهنگسازی، اطلاع‌رسانی و ارائه آموزش‌های لازم به شهروندان، اجرای بهینه طرح‌های تفکیک از مبدا و حمایت مالی و معنوی از مشارکت بخش خصوصی در عرصه مدیریت پسماند توجه نمایند. به گزارش  همشهری، «مهدی جمالی نژاد» در پیام خود آورده است: هم‌اکنون حجم عمده پسماندهای عادی را پسماندهای خانگی به‌خود اختصاص می‌دهد و جمع‌آوری و دفع آنها هزینه‌های زیادی را به مدیریت شهری تحمیل کرده و وقت بیشتری را از آنها بابت مدیریت آن تا مراکز دفع و دفن می‌گیرند و به‌عنوان دغدغه روزانه آنها محسوب می‌شود. مطابق آمارها روزانه بیش از 58هزار تن پسماند در کشور تولید می‌شود و مدیریت صحیح و علمی با این مسئله می‌تواند از شدت معضلات آن بکاهد.

دفن معمولی این حجم از پسماندهای تولیدی موجب بروز سالانه حدود 448هزار میلیارد ریال خسارت زیست‌محیطی اشغال زمین برای دفن، آلودگی آب‌های زیر زمینی ناشی از نفوذ شیرابه، تولید گازهای گلخانه‌ای و استفاده نکردن از منابع قابل بازیافت شده که این میزان به غیراز هزینه‌های درمان ناشی از بروز انواع بیماری‌ها در حوزه سلامت است.

او اظهار کرد: هم‌اکنون شهرها با مشکلاتی در زمینه مدیریت پسماندهای بیمارستانی و الکترونیک روبه‌رو هستند و شاهدیم که روزبه‌روز به حجم این‌گونه پسماندها که بی‌توجهی اصولی و علمی به آنها می‌تواند سلامت شهروندان را با مشکل مواجه سازد، اضافه می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید