• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 7 بهمن 1396
کد مطلب : 5322
+
-

صف‌آرایی 4روحانی علیه فضای مجازی

روحانیون خواستار کنترل بیشتر بر فضای مجازی شدند

در 48ساعت گذشته 4روحانی سرشناس کشور با استفاده از تعابیر مختلف خواستار نظارت بیشتر بر فضای مجازی شده‌اند. این سخنان بعد از گفت‌وگوی تلویزیونی حسن روحانی، رئیس‌جمهور با مردم و تأکید او بر اینکه دولت همه تلاشش را به‌کار می‌گیرد این فضای مجازی بازتر شود، بیان شد. آیت‌الله مکارم‌شیرازی از مراجع عظام تقلید، آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضاییه و حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران 4روحانی شاخص کشور بودند که خواستار کنترل و نظارت بیشتر بر فضای مجازی شدند.

جدیدترین موضع‌گیری در این‌باره به آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضاییه اختصاص دارد که در نشستش با روسای کل دادگستری‌های سراسر کشور اداره فضای مجازی به شیوه کنونی را صددرصد خلاف امنیت ملی دانست و گفت: ما هرگز قائل به بستن فضای مجازی نیستیم، بلکه می‌‌گوییم باید خودمان مسیری امن ایجاد کنیم تا شهروندانمان حق انتخاب داشته باشند و مجبور نباشند که به اضطرار در مسیری که اختیار آن با دشمن است، حضور یابند.  پیش‌تر نیز آیت‌الله مکارم‌شیرازی در اظهاراتی که تسنیم آن را منتشر کرد با بیان اینکه اخیرا مدارکی در رابطه با فضای مجازی برای ما آورده‌اند مبنی بر اینکه فضای مجازی در اغتشاشات اخیر کشور نقش مهمی داشته است، فضای مجازی را به بلایی فراگیر و ماری در آستین تشبیه کرد و گفت: اگر مسئله فضای مجازی نباشد، این مسائل پیش نمی‌آید. اجماع خارجی و داخلی حاکی از زیانبار بودن فضای مجازی است.

مواضع این روحانیون عالی رتبه کشور علیه فضای مجازی درحالی خبرساز شده است که مبارزه با فیلترینگ و مسدودکردن فضای مجازی یکی از اصلی‌ترین وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی، رئیس‌جمهور به حامیانش محسوب می‌شود. روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی اخیرش با مردم نسبت به فیلترینگ چندروزه فضای مجازی به‌خاطر نا‌آرامی‌های اخیر گفت: بعد از ناآرامی‌ها و حوادثی که پیش آمد برای اضطرار چند روز دستمان روی دکمه فیلترینگ قرار گرفت اما مردم بدانند برای ایجاد فضای آزاد دولت زجرها کشیده است. او تأکید کرد که ما در دولت همه تلاش‌مان را می‌کنیم که این فضا بازتر باشد. آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان پنجشنبه گذشته در پایان نشست اخیر خبرگان با بیان اینکه اگر فضای مجازی کنترل و مهار شده بود کار در کشور به وضع فعلی نمی‌رسید، گفت: این فضای مجازی بلا و مشکلی است که به جان ما افتاده است و من نمی‌گویم که می‌توانیم جلوی آن را کلا بگیریم. این کار نشدنی است اما می‌توانیم آن را کم کنیم. به گزارش ایسنا، احمد خاتمی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری نیز ازجمله روحانیونی است که درباره فضای مجازی و لزوم داخلی کردن آن سخن گفته است. او پس از پایان سومین نشست هیأت رئیسه مجلس خبرگان با کمیسیون‌های داخلی این مجلس در جمع خبرنگاران گفت: من به‌عنوان سخنگوی هیأت رئیسه نمی‌توانم از این نکته غفلت کنم که همه اعضای جلسه از فضای مجازی نگران بودند. فضای مجازی سالم، مطلوب و مورد علاقه است اما فضای مجازی که تریبون بیگانگان است، سگ هار است و اگر این سگ هار رها شود، دوباره گاز خواهد گرفت و مسئولان باید در این عرصه مراقب باشند. خبرگان رهبری پنجشنبه گذشته جلسه‌ای درباره تأثیر فضای مجازی بر ناآرامی‌های اخیر کشور داشت.  

این خبر را به اشتراک بگذارید