• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 31 فروردین 1398
کد مطلب : 53051
+
-

افزایش آب چشمه‌های پارک ملی دریاچه ارومیه

دریچه
افزایش آب چشمه‌های پارک ملی دریاچه ارومیه

رئیس پارک ملی دریاچه ارومیه گفت: دبی چشمه‌های موجود در جزایر این پارک در پی بارندگی‌های اخیر بیش از 30برابر افزایش یافت.
بهزاد شیرپنجه در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: دبی چشمه‌ها در جزیره «اشک» از 200لیتر طی هر شبانه‌روز با یک جهش چشمگیر به 6هزار و 500لیتر رسیده است. به گفته وی، دبی در چشمه «دامداما» نیز از 240لیتر در شبانه‌روز به 2هزار و 160لیتر رسیده که نوید بسیار خوبی برای تداوم حیات جانداران در این منطقه به شمار می‌رود. دبی چشمه‌ها در «کهریز» نیز از 300لیتر در هر شبانه‌روز به 5هزار لیتر و دبی چشمه «شکاربان» هم که بسیار اندک بود، به 5هزار لیتر در هر شبانه‌روز افزایش یافته است.
وی تصریح کرد: آب‌انبارها در جزایر چهارگانه و به‌ویژه زیستگاه گوزن زرد ایرانی پر شده و در حال سرریز شدن است و هیچ‌گونه مشکل آب شرب در جزایر وجود ندارد.‌ پوشش گیاهی در جزایر اسپیر آرزو، اشک و کبودان هم بسیار مطلوب است و حیات وحش موجود هیچ‌گونه مشکلی در این زمینه ندارد.
شیرپنجه با بیان اینکه بارش‌ها موجب افزایش آب دریاچه شده، گفت: با قطع ارتباط جزایر با خشکی، فضای بسیار امنی برای زندگی جانداران به‌ویژه گوزن زرد ایرانی فراهم شده است.
به گفته وی، در برخی نقاط از پارک ملی عمق آب به یک‌و‌نیم متر رسیده و این موضوع خروج حیات وحش از جزایر را غیرممکن کرده است.
‌شیرپنجه‌ با بیان اینکه در سال‌های اخیر کم‌آبی موجب اتصال جزایر به هم و به سطح خشکی شد، اظهار داشت: ورود پلنگ و شغال به زیستگاه‌های جانوری در پی این خشکی، تهدیدی جدی برای حیات وحش محسوب می‌شود ولی هم‌اکنون این تهدید رفع شده است.  پارک ملی دریاچه ارومیه با حدود 462هزار هکتار مساحت میان استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی قرار دارد و یکی از ۹ ذخیره‌گاه زیست‌‌کره در ایران به شمار می‌رود؛ ۱۰ آب‌‌انبار در پارک ملی دریاچه ارومیه وجود دارد که ظرفیت آنها ۱۸۰ هزار لیتر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید