• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 5 بهمن 1396
کد مطلب : 5260
+
-

ابهام در اجرای پروژه بازسازی پلاسکو

به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی ساخت ساختمان جدید نیاز به مجوز میراث فرهنگی دارد و تاکنون اقدامی صورت نگرفته است

پلاسکو
ابهام در اجرای پروژه بازسازی پلاسکو

حامد فوقانی\خبرنگار:

 رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت با اعلام یک‌خبر همه را شگفت‌زده کرد؛ «ساخت پلاسکوی جدید نیاز به مجوز سازمان میراث فرهنگی دارد. برای بازسازی این ساختمان تاکنون هیچ نهادی با ما صحبت نکرده است.» 

به گزارش همشهری، اینکه علی‌اصغر مونسان چنین مطلبی را مطرح کرده از نظر بناهای تاریخی اطراف زمین پلاسکو جای هیچ تعجبی ندارد اما مورد دارای ابهام به این برمی‌گردد که پیش از این عنوان شده بود: میراث فرهنگی با ساخت پلاسکوی جدید موافقت کرده است. بنابراین باز هم بر پیچیدگی احداث پلاسکو افزوده شد.  این درصورتی است که خیلی‌ها منتظر زمین خوردن کلنگ بنای جدید هستند که معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اعلام کرده در 01طبقه رویی و 5طبقه پارکینگ ساخته می‌شود. نگرانی‌ها در مورد ساخت پلاسکوی جدید از این حیث مطرح می‌شود که در همسایگی آن، مدرسه هدایت و کلیسای ژاندارک با 86سال قدمت به‌عنوان آثار ملی قرار دارند. البته سکه تعویق ساخت پلاسکوی جدید روی دیگری هم دارد و آن بیکاری کسبه و کارگرانی است که در پلاسکوی قدیم مشغول به‌کار بودند. به همین دلیل احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران در صفحه اجتماعی خود دیروز توییت کرد: «حادثه تلخ پلاسکو به غیراز آتش‌نشانان قهرمان، قربانیان دیگری هم داشت، مانند سرایدار و کارگر و... که معتقدم به آنها کم‌توجهی شد و فراموش شده‌اند.»

از طرف دیگر ساختمان 5طبقه شمالی پلاسکو که در فاجعه سال گذشته فرو نریخت نیز با اما و اگرهای فراوان روبه‌رو است. تعدادی از کسبه این بخش، هیأت امنایی را تشکیل داده‌اند و مدعی هستند که بنا ایمن بوده و قابلیت بهره‌برداری دارد.  آنها به گزارش‌های شرکت مهندسی به نام پرمایون استناد می‌کنند که در آن اعلام شده سازه اصلی ساختمان مشکلی ندارد و باید تقویت شده و دارای تجهیزات ایمنی شود. اما رئیس بنیاد مستضعفان و هیأت مدیره پلاسکو اعلام می‌کنند که این بنا طبق کارشناسی‌های صورت‌گرفته، استحکام لازم را ندارد و باید تخریب و نوسازی شود. به هرترتیب پلاسکو همچنان نقاط ابهام فراوانی دارد و اگرچه یک‌سال از فروریختنش گذشته ولی هنوز به‌طور واضح تعیین تکلیف نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید