• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
سه شنبه 27 فروردین 1398
کد مطلب : 52598
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/vyZ5
+
-

قانون اقدام متقابل علیه آمریکا را چه کسانی نوشتند

مجلس
قانون اقدام متقابل علیه آمریکا را چه کسانی نوشتند

 امروز جزئیات طرح دوفوریتی اقدام متقابل علیه آمریکا برای تروریست‌خواندن سپاه پاسداران در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته می‌شود.
تدوین جزئیات این طرح از سوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به کمیته ویژه‌ای سپرده شده بود و این کمیته در 48ساعت گذشته به‌صورت فشرده با مشورت نمایندگانی از سوی نهادهای نظامی و امنیتی و برای تدوین جزئیات آن تلاش کرده است. ما‌حصل جلسات 2روز گذشته کمیته تدوین طرح اقدام متقابل علیه آمریکا، تعریف الزامات و باید‌ها و شایدهای دولت و نیروهای مسلح در 10بند است.
محمددهقان، علاءالدین بروجردی، حسین نقوی حسینی، مجتبی ذوالنوری، جواد کریمی قدوسی، حمید‌رضا حاجی‌بابایی و هادی شوشتری اعضای این کمیته هستند. در جلسات این کمیته نمایندگانی هم از ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت دفاع، وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حضور داشتند.
از 7عضو این کمیته 6نفر عضو فراکسیون ولایی مجلس هستند و تنها شوشتری به جریان سیاسی و فکری مقابل آنها یعنی فراکسیون امید تعلق دارد. هرچند که حمید‌رضا حاجی‌بابایی و محمد دهقان – رئیس و عضو فعال فراکسیون اصولگرایان ولایی - به‌عنوان طراحان این طرح در ترکیب کمیته حضور داشتند، اما جای خالی محمدجواد فتحی، طراح طرح سه‌فوریتی فراکسیون امید که بنا به دستور رئیس مجلس قرار بود در این طرح ادغام شود، در جلسات این کمیته ویژه جای تأمل دارد. حسین نقوی‌حسینی، نماینده ورامین و عضو این کمیته به همشهری خبر داد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برای تسهیل روند بررسی و تدوین طرح اقدام متقابل علیه آمریکا در جلسه بعد‌از‌ظهر روز دوشنبه‌‌ تصمیم به تشکیل کمیته‌ای 7نفره گرفت.  نقوی‌حسینی با اعلام این خبر و با بیان اینکه در مذاکرات این کمیته نمایندگان دستگاه‌های مختلف و مرتبط حضور داشتند، ادامه داد: در 2روز گذشته کارها به‌صورت فشرده ادامه داشت و همه نظرات مؤثر در این‌باره استفاده شد. او در پاسخ به اینکه آیا طرح سه‌فوریتی فراکسیون امید که همزمان با این طرح به هیأت رئیسه ارائه شده بود در این طرح ادغام شده است، تأکید کرد: طرح‌ها با هم ادغام نشده‌اند اما موادی از طرح سه‌فوریتی که مفید بود، در تدوین جزئیات طرح دوفوریتی اقدام متقابل علیه آمریکا استفاده شده است و نهایتا یک قانون 10ماده‌ای تهیه شده که امیدواریم با رأی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به کلیات آن، این طرح صبح سه‌شنبه (امروز) در دستور نشست علنی مجلس قرار گیرد.

گلایه از تاخیر
دوفوریت طرح مذکور با رأی اکثریت مجلس در جلسه بعد از ظهر سه‌شنبه گذشته مجلس به تصویب نمایندگان رسید و براساس آیین‌نامه داخلی بهارستان باید تا 72ساعت، بررسی جزئیات آن را آغاز می‌کرد و انتظار این بود که بررسی جزئیات این طرح در دستور کار دیروز مجلس باشد، تأخیر مجلس به جزئیات این طرح سبب شکل‌گیری موجی از انتقادات و گلایه‌های برخی از موافقان طرح مذکور در نشست دیروز مجلس شده بود؛ چنان‌که سیدمحمدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر از حامیان دو‌آتشه طرح اقدام متقابل علیه آمریکا که سه‌شنبه گذشته و بعد از تصویب این طرح دوفوریتی خودش را به تریبون ناطقان رساند و فریاد مرگ بر آمریکایش صحن مجلس را فراگرفت، در نشست علنی دیروز مجلس در تذکری از تأخیر در بررسی طرح در صحن علنی مجلس انتقاد کرد.


کنگره باید جلوی اشتباه فاحش کاخ سفید را می گرفت
محمد دهقان، طراح طرح دوفوریتی اقدام متقابل علیه آمریکا در تروریستی نامیدن سپاه پاسداران در گفت‌وگو با همشهری از چگونگی روند تدوین جزئیات طرح مذکور در کمیته ویژه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سخن گفت. مشروح گفت‌وگوی ‌محمد دهقان، از چهره‌های شاخص اصولگرایان در بهارستان درپی می‌آید:

جمعی از نمایندگان بر این باورند که مجلس شورای اسلامی باید تا اعلام‌نظر کنگره آمریکا در مورد اقدام دولت ترامپ برای تروریست‌نامیدن سپاه پاسداران صبر کند و درصورت تأیید این اقدام از سوی کنگره وارد میدان شود و قانون اقدام متقابل را بنویسد، به‌رغم این دیدگاه اما بررسی جزئیات طرح دوفوریتی اقدام متقابل علیه آمریکا در دستور کار امروز نشست مجلس است. به‌نظرتان بهتر نبود مجلس در بررسی جزئیات این طرح کمی صبر می‌کرد؟
این اقدام دولت آمریکا در راستای قانون مصوب کنگره است و در واقع تروریست‌نامیدن سپاه پاسداران اقدام اجرایی وزارت خارجه آمریکا در حوزه اختیارات قانونی‌اش است که کنگره به آن محول کرده است. هرچند که ما معتقدیم وزارت خارجه آمریکا دچار یک اشتباه فاحش شده ‌و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که بخش بزرگی از جمهوری اسلامی را تشکیل می‌دهد و در واقع یکی از ارکان کشور ماست، تروریست نامیده ‌و وارد فهرست گروه تروریستی‌اش کرده است و همین سبب می‌شود که این تصمیم برخلاف مصوبه کنگره آمریکا تعبیر شود؛ چرا‌که کنگره آمریکا به وزارت خارجه اجازه تروریست نامیدن برخی گروه‌ها را به دولت داده است نه بخشی از ارکان حاکمیتی یک کشور را.
 با این اوصاف، بهتر نبود مجلس برای ورود به جزئیات طرح منتظر اعلام نظر کمیته می‌ماند؟
کنگره می‌توانست در یک هفته گذشته وارد میدان شود و جلوی این اشتباه فاحش را بگیرد اما وارد نشد.
 همزمان با طرح دوفوریتی که در مجلس تصویب شد، طرح سه‌فوریتی هم از سوی فراکسیون امید برای اقدام متقابل علیه آمریکا ارائه شد که رئیس مجلس تأکید کرد در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به‌عنوان کمیسیون تخصصی 2طرح همزمان بررسی شوند و بعد از ادغام جزئیات 2طرح در یک طرح واحد برای بررسی به صحن علنی ارجاع شود. این ادغام صورت گرفته است؟
در این طرح تمام اطلاعاتی را که نیروهای امنیتی و اطلاعاتی و حتی نمایندگان مرکز پژوهش‌های مجلس به ما ارائه کردند، تجمیع شد و ما توانستیم کار دقیقی را انجام دهیم. به‌عبارتی دیگر، طرح اولیه را با استفاده از عبارات و اصطلاحات دقیق‌تر چکش‌کاری کردیم.
 آیا برای تدوین این قانون که در حقیقت فعالیت کشور در سیاست خارجی را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد، نماینده یا نمایندگانی از وزارت خارجه در کمیته حضور داشتند؟
کارشناسانی از مرکز پژوهش‌ها بودند، دقیق نمی‌دانم که از وزارت خارجه هم آمده بودند یا نه.
 از طراحان طرح سه‌فوریتی امید چه‌ کسی در کمیته حاضر بود؟
قرار نبود این نشست فراکسیون باشد، من هم به‌عنوان طراح طرح دوفوریتی حضور داشتم. البته آقای شوشتری که عضو کمیسیون امنیت ملی است در نشست حضور داشتند که عضو فراکسیون امید هستند.
 مدیریت اقدامات کمیته را چه‌کسی برعهده داشت؟
آقای علاءالدین بروجردی محور بودند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید