• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 24 فروردین 1398
کد مطلب : 52162
+
-

عبور آمار تولید گوشت از مرز بحران

موجودی دام سبک کشور از 66میلیون گذشت

دام سبک موجود در دامداری‌های کشور در پایان سال گذشته با رشد قابل‌توجهی مواجه شده است. این موضوع که در نتایج آماری مرکز آمار ایران منعکس‌شده، بیش از هر چیز ناشی از افزایش قیمت گوشت در سال گذشته و بالا‌رفتن حاشیه سود دامداری بوده که در کنار بهبود وضعیت بارش‌های جوی در سال آبی جاری، زمینه را برای توسعه دامداری‌ها فراهم کرده است.

به گزارش همشهری، نتایج طرح اندازه‌گیری تغییرات ماهانه تعداد دام سبک در اسفند ۱۳۹۷ نشان می‌دهد که در این ‌ماه تعداد گوسفند و بره موجود در دامداری‌ها به 48.5میلیون رأس و تعداد بز و بزغاله موجود به 18.1میلیون رأس رسیده که در مقایسه با مهرماه 1397به‌ترتیب با رشد 6 . 28 و 4. 24 درصدی مواجه بوده است. براساس این اطلاعات، چنانچه فاصله معقول میان قیمت گوشت و قیمت نهاده‌های دامی به‌گونه‌ای حفظ شود که حاشیه سود دامداری‌ها با صرفه اقتصادی همراه باشد، می‌توان انتظار داشت بازار گوشت کشور به اتکای تولید داخل به ثبات قابل‌قبولی برسد. البته این مهم نیازمند توجه جدی به مقوله قاچاق دام سبک از کشور است که با منتفی‌شدن تخصیص ارز دولتی به واردات گوشت می‌تواند با زحمت کمتری عملیاتی شود.

براساس نتایج دور قبلی طرح اندازه‌گیری تغییرات ماهانه تعداد دام سبک، در بهمن‌ماه پارسال تعداد دام سبک موجود در بهره‌برداری‌های کشور اعم از گوسفند و بز با رشد ۲۰ درصدی نسبت به مهرماه 97، به 62.7میلیون رأس رسیده بود که این تعداد در اسفند 97 با رشد 26 درصدی نسبت به‌ ماه قبل به 66.6میلیون رأس رسیده است. طبق اطلاعات مرکز آمار ایران، در بهمن ۹۷، تعداد بره و بزغاله زاییده‌شده در بهره‌برداری‌های کشور به‌ترتیب ۵.۴ و ۱.۶ میلیون رأس بوده‌ که نسبت به تعداد بره و بزغاله زاییده‌شده در مهرماه همان‌سال با رشد بی‌سابقه ۱۰۷.۱ و ۵۴.۸ درصدی مواجه بوده است. در اسفند‌97 اما، با کاهش ظرفیت زایش دام‌های سبک، شیب افزایش زاد‌و‌ولد دام‌های سبک کشور کاهش پیدا کرده و میزان افزایش تولد بره و بزغاله نسبت به مهرماه6. 28 و 4‌.‌24 درصد بوده است. نکته قابل‌توجه در گزارش مرکز آمار ایران این است که در ماه‌های پایانی سال گذشته، به مدد افزایش زاد و ولد دام‌های سبک در بهره‌برداری‌های پرورش دام، موجودی دام سبک کشور با افزایش خوبی مواجه شده که در مقایسه با تعداد دام سبک مولد موجود در کشور، از کاهش پتانسیل زاد و ولد دام سبک در ماه‌های آینده حکایت دارد؛ زیرا زایش درصد بالایی از دام مولد در سه‌ماهه پایانی سال گذشته انجام شده و دوره بعدی زایش این دام‌ها از اواسط تابستان آغاز خواهد شد، پس شیب تند افزایش زاد و ولد دام در زمستان 97، حداقل برای چند‌ماه آینده تکرار نخواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید