• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 24 فروردین 1398
کد مطلب : 52096
+
-

به نفع سپاه تمام شد

دفاع مهاجرانی از سپاه در بی‌بی‌سی

از دی‌ماه سال  96 به بعد، یعنی چیزی حدود 6‌ماه پس از انتخابات ریاست‌جمهوری اتفاقاتی در کشور رخ داد که ذره‌ذره سرمایه اجتماعی را آب کرد. سال گذشته طرح موضوع «گفت‌وگوی ملی» از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور یا طرح موضوعاتی مثل ایجاد «فضای گفت‌وگوی اجتماعی» از سوی علی ربیعی، وزیر سابق کار دولت، کمک زیادی به پرکردن شکاف اجتماعی که بین حاکمیت و مردم در حال رخ دادن بود، نکرد. بسا که ترامپ، ‌نتانیاهو، بن‌سلمان و منافقین مسرورترین آدم‌ها از این اتفاقات بودند و محاسباتی را هم در همین زمینه داشتند. (رجوع شود به ویدئوهایی 70-60ثانیه‌ای که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سال گذشته درباره بحران آب در ایران منتشر کرد یا بعد از بازی ایران و پرتغال از برخی اعتراض‌های خیابانی حمایت کرد)
خروش سیل بهاره در 20استان، سال نکویی را برای 98 نشان نمی‌داد و اتفاقا آن طرف، قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی از سوی آمریکا، دومین رویداد ناخوشایند سال بود که در چارچوب ایجاد شکاف بین مردم و نهادهای حاکمیتی جمهوری اسلامی درباره آن تصمیم‌گیری شده بود. هر دوی این ماجراهای ناخوشایند یک وجه اشتراک مبارک داشت؛ هر چه مردم، دولت، ارتش و سپاه در بحران سیل، دوشادوش هم ایستادند، در ماجرای دوم، اصلاح‌طلب، اصولگرا، معتدل و منتقد پشت به پشت هم ایستادند و از سپاه حمایت کردند.
 روایت عطاءالله مهاجرانی، وزیر ارشاد دولت اصلاحات در استودیوی شبکه بی‌بی‌سی فارسی از اشتباه محاسباتی آمریکا حق مطلب را دراین‌باره ادا می‌کند: «به یک معنا بعد از انتخابات 88یک شکاف و یک زخمی در بدنه اجتماعی ایران اتفاق افتاده بود و اعلام سپاه به‌عنوان یک سازمان تروریستی و کاری که ترامپ- رئیس‌جمهور آمریکا ـ کرد موجب شد این زخم التیام پیدا کند. به‌واقع جامعه ایرانی، گروه‌های مختلف، احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب به اصل اصیلی که امنیت ملی ماست، بازگشتند. برخلاف نکاتی که مطرح شد سپاه در عراق، در کردستان عراق به دعوت دولت عراق برای مبارزه با داعش تلاش کرد، سپاه برای مبارزه با داعش به سوریه رفت و بنابراین سپاه را درست باید در مقابل تروریسم معنا کنیم. اگر سپاه ـ مشخصا نیروی بسیار موفق قدس- در خارج از کشور فعالیت نمی‌کرد، ما شاهد حاکمیت داعش بر عراق و سوریه و حتی لبنان بودیم. آن موقع با شرایطی مواجه بودیم که تروریسم منطقه را بلعیده بود. سپاه مهم‌ترین رکنی بود که با همه قربانیان زیادی که داد در برابر تروریسم قرار گرفت. همه ما شاهد کشته شدن فرماندهان سپاه در مقابله با داعش بودیم. ‌آیا آنها تروریست بودند؟»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید