• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 4 بهمن 1396
کد مطلب : 5200
+
-

زیر آسمان شهر

مدیریت شهری؛ گسترش نشاط اجتماعی

یادداشت
مدیریت شهری؛ گسترش نشاط اجتماعی

 

جمال ساداتیان| تهیه‌کننده سینما:

کنار انبوه مسائل و مشکلات فراوانی که در کلانشهر تهران به چشم می‌خورد، مسئله پرکردن اوقات فراغت شهروندان نیز موضوع مهمی است؛ موضوعی که معمولاً در سایه بحران‌هایی چون آلودگی هوا و ترافیک قرار می‌گیرد. در حالی که چگونگی پرکردن اوقات فراغت مردم موضوع مهمی است؛ به خصوص اینکه مستقیماً با مسئله فرهنگ ارتباط می‌یابد. میزان استقبال مردم از کنسرت‌های موسیقی، تئاتر و سینما نشان می‌دهد که شهروندان حساسیت و علاقه قابل توجهی به شاخصه‌های هنری و فرهنگی دارند. کاری که مدیریت شهری می‌تواند در این زمینه انجام دهد، بهادادن به بخش خصوصی در حوزه مدیریت و تأسیس مکان‌های فرهنگی است؛ ضمن اینکه در سطحی کلان‌تر ما به تصحیح نگاه‌های مدیریتی در حوزه فرهنگ نیازمندیم.

در مواردی به نظر می‌رسد ما به دلیل اعمال سلیقه‌های شخصی و عبور از قانون(که باید برای همه محترم باشد) در سطح جامعه بحران می‌آفرینیم. دوگانگی رفتاری در حوزه موسیقی و مسئله کنسرت‌ها، در این زمینه قابل ذکر است. ضمن اینکه گاهی روحیه محافظه‌کارانه در مدیریت فرهنگی باعث می‌شود از ظرفیت‌های موسیقی برای پرکردن سالم اوقات فراغت شهروندان بهره درستی گرفته نشود. اگر به تکثر در عالم هنر قائل باشیم طبیعتاً کنار موسیقی سنتی باید به موسیقی پاپ نیز توجه کنیم. بحث گسترش شادی و نشاط اجتماعی که بارها مورد تأکید رئیس‌جمهور نیز قرار گرفته در حوزه موسیقی می‌تواند مصداق داشته باشد. براساس تقویم ما در سال بالای 200 شب می‌توانیم کنسرت موسیقی پاپ داشته باشیم؛ موسیقی‌ای که مورد توجه و علاقه جوان‌ها قرار دارد.

کنارش در ایام دیگر سال و مناسبت‌های مذهبی موسیقی آیینی هم می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد. ما مردم متدینی داریم که به واسطه عرق مذهبی‌شان از موسیقی آیینی نیز استقبال می‌کنند. موسیقی پاپ را نباید مقابل موسیقی آیینی که باید کنار یکدیگر قرار داد؛ همانطور که نباید در زمینه موسیقی شاد و البته سالم، محدودیت ایجاد کرد. شهروندان که در کنسرت‌های موسیقی حضور می‌یابند همان مردمی هستند که در تمام مقاطع حساس مثل انتخابات، راهپیمایی 22 بهمن و... حاضرند. جامعه‌ای که به دلیل مشکلات فراوان، از ترافیک گرفته تا آلودگی و گرانی، در مواردی عصبی به نظر می‌رسد، نیاز بیشتری به سرگرم‌شدن سالم و با نشاط در حوزه‌های سینما، تئاتر و موسیقی دارد.

از شاد‌شدن ملت ایران تنها باید دشمنان این سرزمین نگران و ناراحت شوند. کاری که از مدیریت شهری برای گسترش نشاط اجتماعی برمی‌آید فراهم‌کردن بسترها برای حضور بخش خصوصی در عرصه فرهنگ است؛ به خصوص در زمینه مکان‌های فرهنگی که کلانشهر تهران به شدت نیازمند توسعه و گسترش آن است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید