• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 4 بهمن 1396
کد مطلب : 5131
+
-

50 سال‌نقاشی، تصویرگری و انیمیشن دریک‌نمایشگاه

نمایشگاه آثار علی‌اکبر صادقی از هفته آینده در موزه هنرهای معاصر آغاز می‌شود

تجسمی
50 سال‌نقاشی، تصویرگری و انیمیشن دریک‌نمایشگاه

 

مرتضی کاردر/ خبرنگار:

 

کارگران شماره پرچم‌ها را می‌بینند و به‌سختی آنها را بالای حوض روغن به سقف موزه هنرهای معاصر آویزان می‌کنند؛ پرچم‌هایی سرخ که آکنده از نوشته است. کارگران دیگر نیز در گالری‌های مختلف موزه مشغول نصب نقاشی‌ها بر دیوار گالری‌های موزه هستند. همه‌‌چیز کم‌کم آماده می‌شود برای یکشنبه آینده که نمایشگاه مرور آثار علی‌اکبر صادقی برپا می‌شود.

استاد علی‌اکبر صادقی در 80سالگی همچنان سرحال و سرزنده وارد محل برگزاری نشست خبری نمایشگاهش می‌شود. نزدیک به 50سال است که در هنر معاصر حضور دارد و تجربه‌های گوناگونی در حوزه‌ نقاشی و تصویرگری و انیمیشن دارد. او نخستین انیمیشن‌های ایرانی را ساخته است؛ انیمیشن‌هایی که 40سال پیش آغازگر راهی شد که در سال‌های بعد انیمیشن‌سازان جوان آن را ادامه دادند و امروز نمونه‌های موفق بسیاری از انیمیشن ایرانی ساخته شده است.

علی‌اکبر صادقی همه 50 سال گذشته را نقاشی و تصویرگری کرده است؛ نقاشی‌هایی که بسیاری از آنها الهام‌گرفته از نقاشی سنتی ایران به‌ویژه نقاشی موسوم به نقاشی قهوه‌خانه‌ای است. او هنرمندی است که روایتی امروزی از نقاشی سنتی ایران به‌دست داده است. نقاشی‌ها و تصویرگری‌های او نیز شاخه‌ای متفاوت را در نقاشی معاصر ایران گشود.

هنرمندی که در آستانه 80سالگی هنوز دست از فعالیت نکشیده و آنچنان که خودش می‌گوید، همچنان به نقاشی مشغول است. قرار است که به مناسبت 80سالگی او نمایشگاهی از دوره‌های مختلف فعالیت هنری او در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شود.

 

 

افتخاری دیگر برای موزه

 

نشست خبری نمایشگاه بزرگ مرور آثار و زندگی علی‌اکبر صادقی صبح سه‌شنبه سوم بهمن در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. در ابتدای نشست علی‌محمد زارع، سرپرست موزه گفت: «موزه هنرهای معاصر تهران مفتخر است که میزبان یکی از بهترین نمایشگاه‌های خود در طول سال‌های فعالیت‌اش است. نمایشگاه مروری بر کارنامه علی‌اکبر صادقی از 8 بهمن آغاز می‌شود و تا 25‌فروردین ادامه دارد. برای این نمایشگاه مجموعه آثار صادقی در طول این سال‌ها در حوزه‌های مختلف هنرهای تجسمی گرد آمده است.»

 

 

خوشحالم که به‌دلیل نقاشی‌کشیدن رفوزه شدم

 

پس از آن استاد علی‌اکبر صادقی سخنانش را آغاز کرد و از ورودش به دنیای نقاشی گفت: «من از 15سالگی به‌طور جدی نقاشی را شروع کردم. از بس که درگیر نقاشی کشیدن بودم، در کلاس هفتم رفوزه شدم. موجب خوشحالی من است که به واسطه علاقه به نقاشی‌کشیدن رفوزه شدم. وقتی رفوزه شدم پدرم وسایل نقاشی مرا جمع کرد و من تصمیم گرفتم که درس خواندنم را ادامه بدهم. در سال‌های بعد نیز چند تجدیدی همیشه در کارنامه‌ام به چشم می‌خورد. در کلاس نهم باز هم رفوزه شدم. سال ششم متوسطه که بودم همه معلمان کمک کردند تا یک‌ضرب قبول شوم و به دانشکده هنرهای زیبا بروم. دوره سربازی را می‌گذراندم که کانون تصویرگری کتاب «پهلوانان، پهلوانان» را به من سفارش داد. پس از آن از من دعوت کردند تا به کانون بروم و برایشان انیمیشن بسازم. من بدون آنکه چیزی درباره انیمیشن بدانم به کانون رفتم و با آزمون و خطا، ساختن انیمیشن را آموختم. انیمشین «هفت‌شهر» نخستین انیمیشنی بود که در ایران ساخته می‌شد. در آن سال‌ها من 6 انیمیشن ساختم. در خلال ساخت انیمیشن‌ها هرگز نقاشی و تصویرگری را رها نکردم. در همه این سال‌ها تلاش من این بود که خود را تکرار نکنم و هرچند سال یک‌بار تلاش کردم تا تکنیک و... کارهایم را عوض کنم. من سال‌های زیادی بیش از 13-12ساعت در روز کار می‌کردم. هنوز هم با عشق نقاشی‌کشیدن از خواب بیدار می‌شوم و با اینکه 80 سال دارم روزی نیست که کمتر از 8-7ساعت کار کنم.»

صادقی صحبت‌های خود را با تشکر از مسئولان موزه هنرهای معاصر تهران و برگزار‌کنندگان نمایشگاه پایان داد.

 

 

200اثر از صادقی به نمایش درمی‌آید

 

فرشتــه موســوی کیـــوریتــور (نمایشگاه‌گردان)، دیگر سخنران این نشست بود. موسوی درباره انتخاب آثار نمایشگاه گفت: «برای این نمایشگاه همه آثار علی‌اکبر صادقی در دوره‌های مختلف گردآوری شده است. انتخاب آثار به‌گونه‌ای بوده که تصویر کاملی از همه دوره‌های فعالیت هنری ایشان به نمایش دربیاید؛ از کارهای اولیه ایشان تا طراحی‌ و تصویرسازی‌های کتاب و دوره رنگ‌روغن و ... . در این نمایشگاه حدود 200قطعه از آثار مختلف آقای صادقی به نمایش درمی‌آید که بخشی از وسایل شخصی ایشان و دست‌ساخته‌هایشان نیز در میان آنها وجود دارد. در بخشی از نمایشگاه فضای آتلیه ایشان بازنمایی شده و نیز تختخوابی که ایشان برای اتاق خواب خود ساخته و روی آن نقاشی کشیده نیز یکی دیگر از آثار نمایشگاه است. در این نمایشگاه چیدمانی از حدود 300پرچم اجرا می‌شود که استاد اشعار خود را روی آن نوشته است. علاوه بر این، همزمان با برگزاری نمایشگاه نشست‌های تخصصی درباره آثار ایشان برگزار می‌شود تا امکان نگاه جامع و علمی به کارنامه ایشان نیز فراهم شود.» علی بختیاری کیوریتور بخش انیمیشن و تصویرسازی‌ها نیز در صحبت‌هایش گفت: «4 انیمیشن از 6 انیمیشن علی‌اکبر صادقی در موزه به نمایش درمی‌آید. سال گذشته همه انیمیشن‌های ایشان به مناسبت جشنواره فیلم کودک ترمیم شده است. البته باید اذعان کنم که در بایگانی آثار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و فیلمخانه ملی ایران بسیار درست عمل کردند و انیمیشن‌ها آسیب‌ندیده‌است.»

 

 

 

نشست‌های تخصصی تحلیل آثار علی‌اکبر صادقی

 

در کنار این نمایشگاه نیز نشست‌های تخصصی درباره آثار علی‌اکبر صادقی در موزه برگزار می‌شود؛ نشست «سوررئالیسم و تخیل» که جواد مجابی و آیدا فروتن سخنرانان آن خواهند بود و نشست «انسان‌شناسی و هنر» که ناصر فکوهی در آن سخنرانی خواهد کرد. همچنین نشست دیگری با عنوان «نشانه‌شناسی در نقاشی‌های علی‌‌اکبر صادقی» با حضور دکتر بهمن نامور مطلق، حمیدرضا شعیری،‌دکتر احمد پاکتچی، دکتر امیرعلی نجومیان، دکتر علی عباسی و دکتر مرتضی بابک معین برگزار خواهد شد. 2نشست «اسطوره‌شناسی در آثار علی‌اکبر صادقی» و «اسطوره‌شناسی و جنگ» از دیگر نشست‌های برگزار شده در این نمایشگاه است که حلقه اسطوره‌شناسی ایران برگزارکننده آن است. همچنین قرار است در زمان برگزاری نمایشگاه نقالان روی چند پرده از نقاشی‌های ایشان نقالی کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید