• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 4 بهمن 1396
کد مطلب : 5138
+
-

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

دیپلماسی فرهنگی را درکنار هم پیش ببریم

تئاتر
دیپلماسی فرهنگی را درکنار هم پیش ببریم

 

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی که با رئیس مؤسسه فرهنگی اکو داشت، درباره اهمیت و جایگاه این مؤسسه در پیشبرد فرهنگ کشور سخن گفت.

صالحی با بیان این مطلب افزود: «باید بتوانیم در کنار هم از فرصت‌های تأثیرگذار و فضای گسترده جمعیتی برای پیشبرد اهداف دیپلماسی فرهنگی بهره ببریم.»

به گزارش خبرآنلاین، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وظایف معاونت‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: «معاونت امور هنری با توجه به دربرگیری زمینه‌های هنری ازجمله موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی و... یکی از نقطه‌های اتصال اکو با کشورهای عضو برای گسترش تعاملات و فعالیت‌های هنری است.»

او افزود: «باید به این نکته توجه داشت که چگونه می‌توان از طریق ظرفیت‌های مؤسسه فرهنگی اکو درگسترش دیپلماسی فرهنگی و هنری در منطقه و کشورهای عضو اکو بهره گرفت.»

در ابتدای این نشست محمدمهدی مظاهری، رئیس مؤسسه فرهنگی اکو ضمن ارائه گزارشی از مجموعه فعالیت‌های این مؤسسه، گفت: «داشتن پشتوانه فرهنگی و پژوهشی بر اهمیت یک فرهنگ می‌افزاید.»

سید محمدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست گفت: «موسیقی نواحی در دنیا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و از این منظر موسیقی نواحی ایران نیز دارای جایگاه خوبی است، بنابراین می‌توان از ظرفیت اکو در بخش جهانی استفاده کرد.»

 

 

تئاتر خوب کم نداریم

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در تئاتر نمایش‌های زیادی برای اشباع‌کردن سلیقه‌های متعدد اجرا می‌شود، گفت: وقتی من به همراه خانواده‌ام به تماشای تئاتر می‌روم به این معنی است که حتما نمایش‌های خوبی بر صحنه سالن‌های تئاتری اجرا می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی جشنواره تئاتر فجر، سیدعباس صالحی شب دوم بهمن‌ماه و همزمان با پنجمین روز جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به تماشای نمایش «دریازدگی» از شهر کرج نشست و پس از آن درباره تئاتر و نیز هجمه‌هایی که اخیرا به تئاتر وارد می‌شود، صحبت کرد.

او خاطرنشان کرد: «فضای امروز تئاتر ما در سبک‌های مختلف نمونه‌هایی دارد که در بخش تجربه‌های اولیه ممکن است هنوز احتیاج به پیشرفت داشته باشند و برخی هم به بلوغ رسیده‌اند. به همین دلیل تأکید می‌کنم همه اتفاقات تئاتر را باید با هم دید؛ هم راه‌های رفته را و هم راه‌های نرفته را.»

صالحی در ادامه درباره هجمه‌هایی که در روزهای گذشته و همچنین مدتی قبل از جشنواره تئاتر فجر علیه تئاتر به راه افتاده، گفت: «‌چون جزو خوش‌بین‌ها هستم، فکر نمی‌کنم این اتفاقات به‌گونه‌ای باشد که فضا را به فضای تهدید تبدیل کند. اینکه من به همراه خانواده‌ام برای دیدن تئاتر می‌آیم، نشان می‌دهد با توجه به ویژگی‌های سنتی خانواده ما، تئاتر خوب کم نیست که من با خانواده‌ام می‌آیم.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به اینکه با توجه به گستردگی حوزه‌های تحت پوشش در وزارتخانه، تئاتر اولویت چندم اوست، عنوان داشت: «اگر به‌عنوان شخص حقیقی بخواهم پاسخ بدهم باید بگویم که از قدیم به چند حوزه تعلق داشته‌ام؛ مثل کتاب و تئاتر. چون از قبل انقلاب تئاتر می‌دیدم و خانواده‌ام هم اگرچه سنتی بودند ولی تئاتر بازی می‌کردند. الان هم بچه‌ها علاقه‌مند به تئاتر و سینما هستند. به همین دلیل این سه حوزه یعنی کتاب، تئاتر و سینما برایم تعلقات اولیه شخصی بود اما از جایگاه شخصیت حقوقی طبعا همه حوزه‌های مسئولیتم را به‌عنوان وظیفه اصلی تلقی می‌کنم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید