• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 27 اسفند 1397
کد مطلب : 51146
+
-

شهرام مکری اکران نوروز را یک هیجان دسته جمعی می‌داند

فیلم خوب همیشه مخاطب دارد

نگاه
فیلم خوب همیشه مخاطب دارد

مائده امینی

شهرام مکری را تماشاگران جدی سینما با «ماهی و گربه» و «هجوم» به خوبی می‌شناسند. او شاید یکی از فیلم‌بین‌ترین کارگردانان حال حاضر سینما باشد که از هر فرصت و امکانی برای تماشای فیلم استفاده می‌کند؛ از سالن سینما گرفته تا تبلت و موبایل در تاکسی و هواپیما. با او گپ کوتاهی درباره فیلم‌دیدن در نوروز زده‌ایم که در ادامه می‌آید.

 طعم خوشِ «اجاره‌نشین‌ها» 

من در کرمانشاه به دنیا آمد‌ه و بزرگ شده‌ام و خاطراتم در آن خطه از ایران شکل گرفته است. ماجرا به سال‌ها پیش برمی‌گردد؛ به آن سال‌ها که اکران فیلم‌ها در شهرستان‌ها گاهی ماه‌ها بعد از اکران تهران انجام می‌شد. اجاره‌نشین‌های داریوش مهرجویی از خاطره‌انگیز‌ترین تجربه‌های سینما‌رفتن من در ایام نوروز بود. همه خانواده برای دیدن فیلم مهرجویی رفته بودیم. من و برادرم سنی نداشتیم، اما فیلم تأثیر خودش را روی ما گذاشته بود. بعد از آن، حرف اجاره‌نشین‌ها تا مدت‌ها در خانواده ما بود. برادر بزرگ‌ترم و پدرم مدام با هم درباره نشانه‌شناسی فیلم حرف می‌زدند و من مدام با خودم فکر می‌کردم که سینما عجب دنیای جالبی است؛ یک ساختمان در یک فیلم می‌تواند نشان‌دهنده یک فضای بزرگتر باشد.

خاطره دیگری که به‌خوبی به یاد دارم شام دورهمی آن شب است. سنت همیشگی فیلم و شام از آن روزها میان ما هم مثل خیلی از دیگر خانواده‌ها برقرار بود. ما بعد از دیدن فیلمی که همگی از دیدن آن لذت بردیم و تا مدت‌ها به آن فکر کردیم، کنار یکدیگر شام خوردیم؛ خاطره‌ای که هنوز که هنوز است تصویر زنده‌ای در ذهن من است.

اکران نوروزی یک مزیت نیست 

فارغ از خاطره‌بازی‌ها، به عقیده من ماجرای اکران نوروزی بیشتر شبیه یک هیجان دسته‌جمعی است. اگرچه ارائه محصولات در شب عید تبدیل به یک سنت شده است اما برخلاف خیلی از دوستانم، من اکران نوروزی را نوعی مزیت برای فیلم‌ها نمی‌دانم و بر این باورم که اکران نوروزی اکران متفاوت و ویژه‌ای نیست. می‌دانم که اکران نوروز برای پخش‌کننده‌های فیلم در ایران زمان مهمی است، اما واقعیت این است که این تئوری که فیلم‌های پرفروش در نوروز اکران شده‌اند، بارها نقض شده است. برای مثال سال گذشته فیلم «هزارپا» بدون آنکه اکران نوروزی داشته باشد، تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم سال شد.

سال‌هاست که تعطیلات نوروزی من در سفر می‌گذرد. من از آن دسته افرادی هستم که سینما رفتنم منوط به ایام تعطیلات نیست و عموما ترجیح می‌دهم در روزهای عادی سال، فیلم ببینم. همیشه برای دیدن فیلم‌هایی که اکران نوروزی می‌گیرند، بعد از تعطیلات اقدام می‌کنم. فیلم خوب همیشه مخاطب خود را پیدا می‌کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید