• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 26 اسفند 1397
کد مطلب : 51091
+
-

اعتراض به احداث جاده در حریم میانکاله

محیط ‌زیست
اعتراض به احداث جاده در حریم میانکاله

فعالان محیط‌زیست می‌گویند بیل‌های مکانیکی با تجاوز به حریم تالاب میانکاله ساخت پل و جاده‌ای را به جزیره آشوراده آغاز کرده‌اند که حتی در طرح بحث‌برانگیز گردشگری آشوراده هم اسمی از آن نبود.
یک فعال محیط‌زیست در گفت‌وگو با مهر از احداث پل از بندر ترکمن تا جزیره آشوراده و اعتراض ستاد مردمی نجات آشوراده به «تجاوز به تالاب میانکاله» خبر داد. فرزاد علیزاده گفت: هر روز خبر جدیدی از استان گلستان و طرح گردشگری آشوراده به گوش می‌رسد و هنوز واکنش‌ها به آغاز طرح پرتناقض و غیرشفاف گردشگری در آشوراده ادامه دارد که از بندر ترکمن خبر رسیده قرار است از بندر مذکور تا جزیره آشوراده پلی احداث شود. وی هشدار داد: چند روزی است که بیل‌های مکانیکی در حال تجاوز به تالاب میانکاله از سوی موج‌شکن‌های بازارچه مرزی بندر ترکمن هستند. بیل‌ها حدود ۸۰۰‌متر از حریم تالاب را جاده سنگریز ساخته و همچنان مشغول هستند. 
مدیر روابط عمومی ستاد مردمی نجات آشوراده (سمنا) گفت: ‎گزارش همکاران محلی این ستاد، حاکی از این است که در کمال شگفتی و ناباوری خبر احداث پل صحت دارد. به‌گفته وی، پس از تماس با معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست این دفتر قول پیگیری داد و مشخص شد سازمان همیاری شهرداری‌ها مشغول احداث پل از بندر ترکمن به سوی آشوراده است.
علیزاده گفت:  این درحالی است که در گزارش ارزیابی اثرات محیط‌زیستی طرح گردشگری آشوراده هم هیچ اشاره‌ای به ساخت پل نشده است. به گفته وی، دفتر معاونت طبیعی سازمان قول داد که کار را متوقف و از آنجا که موضوع به حریم آبی پناهگاه حیات وحش میانکاله مربوط می‌شود از اداره کل مازندران در این خصوص توضیح و گزارش بخواهد.
حر منصوری- دیدبان میانکاله- نیز در این‌باره گفت: پنجشنبه هفته گذشته وقتی متوجه موضوع شدم با اداره بهشهر تماس گرفته و در فاصله کمی 2کارشناس بهشهر برای تهیه گزارش به اسکله بندر آمدند. در آخرین گفت‌وگو با رئیس اداره بهشهر هم اعلام شد کار به‌صورت موقت از طرف اداره تعطیل شده است. اجرای طرح گردشگری در آشوراده به‌رغم مخالفت جدی کارشناسان و صاحب‌نظران محیط‌زیست با موافقت معصومه ابتکار، رئیس‌پیشین سازمان حفاظت محیط‌زیست در دستور کار قرارگرفت و عملیات اجرایی آن با موافقت عیسی‌کلانتری، رئیس سازمان محیط‌زیست آغاز شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید