• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 25 اسفند 1397
کد مطلب : 51002
+
-

چهارمحال بختیاری سرزمین شیرهای سنگی

قلعه چالشتر،قلعه جونقان، تالاب چغاخور و پل زمان‌خان از دیدنی‌های این استان هستند

چهارمحال بختیاری سرزمین شیرهای سنگی

علی حکمت/ شهرکرد- خبرنگار 

استان چهارمحال و بختیاری با مرکزیت شهرکرد یکی از زیباترین و بکرترین استان‌های کشور است. با گشت‌و‌گذار در این استان می‌توانیم از انواع مناظر طبیعی مانند آبشار، رودخانه‌ها، مناطق کوهستانی، قله‌ها و دشت‌های زیبا و پر گل بهره‌‌مند شویم. در این استان عشایر زیادی به خصوص از ایل بختیاری زندگی می‌کنند که جزو ایل‌های بزرگ ایران‌اند. این استان جزو مناطق سردسیر غربی کشور محسوب می‌شود و در بیشتر روزهای سال آب و هوایی سرد دارد، اما با وجود این، در تمام طول سال و بر حسب فصل، زیبایی‌های بکر و منحصر به فردی را در معرض دید شما قرار می‌دهد.
در این استان تقریبا 7 ماه از سال می‌توان برف را دید و از رفتن به جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری لذت برد. کوهستان‌های این منطقه و برف و سرمای آن همواره برای ورزشکاران و علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی حکم یک جاذبه را دارد. ما در این سفرنامه چند شهرستان این استان و مکان‌های دیدنی‌اش را تشریح می‌کنیم تا شما هرچه بیشتر و بهتر با آنها آشنا شوید.  اگر مبدا شما تهران است ابتدا باید از اصفهان بگذرید تا به بروجن برسید.


شروع سفر؛ بروجن 
بروجن از جذاب‌ترین و تاریخی‌ترین شهرهای چهارمحال و بختیاری است. در این شهر می‌توانید یک روز کامل وقت بگذرانید و به گردش و تفرج بپردازید. در بروجن جذابیت‌های زیادی وجود دارد. یکی از این جذابیت‌ها مربوط به راسته کشک‌فروشان است. در این مسیر با انواعی از قره‌قورت‌ها و کشک‌های متنوع روبه‌رو می‌شوید که کشک خامه‌ای از همه گزینه‌ها خوشمزه‌تر است.
 با ما همسفر شوید تا در شهر و حومه آن پرسه‌ای بزنیم. و دیدنی های دیگر این شهر از جمله  موزه مردم‌شناسی بروجن و  پل مصلای بروجن را ببینیم. چشمه سیاسرد که در  در ۵ کیلومتری بروجن قرار گرفته است تفرجگاه  مطلوبی است. اقامتگاه‌ بوم‌گردی کومه‌کلار در بخش گندمان روستای کتک علیا در شهرستان بروجن قرار دارد. اقامت در این مکان هر شب 29 هزار تومان می‌شود.

شهر کرد سوئیس ایران
در ادامه سفر در چهارمحال و بختیاری باید از بروجن به شهر کرد بروید. شهر کرد مرکز استان است. باید رفت و آنجا را تماشا کرد. آبشار زردلیمه (بوینه)  ، قلعه دزک، مسجد جامع شهرکرد،  پل خراجی، امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون ، قلعه سورک، حمام خان ،  پارک ملی تنگه صیاد، موزه باستان‌شناسی (حمام پرهیزکار) و مسجد اتابکان از دیدنی های این شهرهستند. اقامتگاه خانه سنتی آزاده در روستای چالشتر واقع شده است که با زیربنای 888 متر مربعی، 6 واحد و 12 اتاق دارد. کمترین هزینه برای اقامت در این خانه سنتی 150 هزار تومان می‌شود.‌


سامان 



اگر در شهرکرد هستید سفری نیم روزه به شهر سامان هم یکی از پیشنهادهای ماست و می‌توانید در این مسیر پل زمان‌خان را ببینید. پل زمان‌‌خان سامان در نزدیکی سامان بر رودخانه زیبای زاینده‌رود به دستور یکی از روسای عشایر به نام «زمان‌خان» به صورت دو دهنه 8 متری بنا شد. این بنا، یک بار در سال ۱۰۲۲ هجری قمری توسط کارگزاران حکومت صفوی و بار دوم در سال ۱۳۲۲ هجری قمری به دست حاج «عبدالحسین قزوینی» مالک قریه چمعالی، تعمیر و مرمت شد. پل کاهکش ، پل تاریخی هوره و روستای بدون کوچه یاسه چاه  را هم ببینید.


فارسان


اما برای گشت‌وگذار بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مسیر فارسان و کوهرنگ را پیش بگیرید و با دیدنی‌های این منطقه آشنا شوید. در این مسیر می‌توانید پدیده‌های تاریخی و طبیعی فوق‌العاده‌ای را ببینید که برخی را معرفی می‌کنیم.

پیرغار و کتیبه‌های مشروطیت 

پیرغار در ۳۵ کیلومتری شهرکرد و در مجاورت شهر فارسان قرار گرفته است. در این نقطه از استان چهارمحال و بختیاری، چشمه‌های آب در دل سنگ‌ها جریان دارند. روی قسمتی از صخره‌های این منطقه، سنگ‌نوشته‌هایی دیده می‌شود که نقش بختیاری‌ها را در انقلاب مشروطه روایت می‌کند. همچنین پیرغار از امکانات اقامتی خوبی برخوردار است.


اردل 


شما در ادامه چهارمحال و بختیاری‌گردی می‌توانید به شهرستان اردل بروید. این شهرستان هم مانند کوهرنگ از ویژگی‌های گردشگری طبیعی بی‌نظیری برخوردار است. آبشارهای بهشت آباد، آبشار دره عشق، شوران آبسرده، تنگ درکش و ورکش، روستای کاوند درویشان، روستای آبشاران علیا، روستای لند، حاشیه رودخانه ارمند، چشمه سرخون، منطقه شکار ممنوع خداآفرید، قلعه ابوالقاسم‌خان اردل، آبشار زرد لیمه، پل بهشت‌آباد، آبشار لندی و غار اردل از دیدنی‌های این شهرستان هستند. همچنین اقامتگاه بوم‌گردی بهشت‌آباد اردل جای مناسبی برای اقامت است.


بلداجی 

اگر در بروجن هستید و می‌خواهید گردشی شیرین داشته باشید پیشنهاد می‌کنیم سری هم به شهر کوچک بلداجی بزنید. شاید باورش کمی سخت باشد، اما باید گفت بلداجی مرکز تولید گز ایران است. بلداجی‌ها معتقدند این سوغات شیرین ابتدا متعلق به آنها بوده و بعد سر از اصفهان در آورده است، زیرا بهترین گزهای اصفهان در این شهر تولید می‌شود. وقتی وارد بلداجی می‌شوید مغازه‌های پر شمار تولید گز، انواع پولکی، سوهان و دیگر شیرنی‌های خوشمزه را خواهید دید. اگر اهل طبیعت‌گردی هستید پیشنهاد می‌کنیم کمی از بلداجی خارج شوید و به تماشای 2 تالاب زیبا یعنی چغاخور و گندمان بروید. 


 کوهرنگ 


کوهرنگ از بی‌نظیر‌ترین نقاط طبیعی ایران است که در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. اگر اهل طبیعت‌گردی هستید، پیشنهاد می‌کنیم گشت‌و‌گذار و سفر را در کوهرنگ را در برنامه‌های خود بگنجانید.‌
 در این سفر چشمه دیمه، آبشار شیخ علی خان  در مجاورت روستای شیخ علی‌ خان شهرستان کوهرنگ قرار دارد.، چشمه کوهرنگ و آبشار تونل کوهرنگ هم را ازدست ندهید. مجموعه اقامتگاه‌‌های بوم‌گردی ملک‌آباد کوهرنگ با مساحت 2100 مترمربع دارای 9 واحد اقامتی است. اقامت در این مجموعه حداقل 42 هزار تومان برای هر نفر خواهد بود. 

قلعه جونقان



در ۴۵ کیلومتری شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری قلعه جونقان یا قلعه سردار اسعد بختیاری قرار دارد. این قلعه تاریخی در سال ۱۳۱۸ هجری قمری به منظور سکونت «علی قلی خان سردار اسعد بختیاری» ساخته شده و مساحت آن ۱۴ هزار متر‌ مربع است.


قلعه چالشتر 


قلعه چالشتر پیشنهاد ویژه ما در شهرکردگردی است. اثری با شکوه از نظر معماری و هنر حجاری در ایران، در ۵ کیلومتری شهرکرد قرار دارد. قلعه چالشتر در استان چهارمحال و بختیاری تلفیقی از معماری دوران قاجار در ایران با معماری اروپایی است.

لردگان؛ سرزمین آبشارها 

در ادامه سفر شما را به لردگان چهارمحال و بختیاری دعوت می‌کنیم؛ شهرستانی که به تنهایی می‌تواند برای یک استان قطب گردشگری باشد. آبشار کرودی‌کن، آبشار ادور، آبشار معدن، تنگ زندان، چشمه سندگان، چشمه پروز، برم مالخلیفه، چشمه میلاس، چشمه میشان، چشمه بارز، چشمه شوار، چشمه گوشه، جنگل‌های بلوط منطقه، پارک جنگلی چارطاقی منچ، پارک جنگلی پروز، حاشیه رودخانه خرسان، حاشیه سد کارون ۴ و تپه کندر از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهرستان محسوب می‌شوند.

طولانی‌ترین آبشار ایران در لردگان

آبشار آتشگاه لردگان طولانی‌ترین آبشار ایران است که در چهارمحال و بختیاری خودنمایی می‌کند. این آبشار 3 کیلومتری که به آبشار مینیاتوری ایران معروف است، یکی از بی‌نظیر‌ترین جاذبه‌های طبیعی کشور به شمار می‌رود .


شیر سنگی (بردشیر)

شیر سنگی از نمادهای مردمان لُر بختیاری است که آن را روی قبر بزرگان و نامداران این ایل گذاشته‌اند. در گویش بختیاری این مجسمه‌ها را «برد شیر» می‌نامند. جالب است بدانید که این نماد علاوه بر این تندیس‌ها، در قالب، گلیم و گبه‌هایی که بختیاری‌ها می‌بافند، نیز خود را نشان می دهد.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید